Partierne er derfor enige om, at der inden for rammerne af ovenstående principper bør gen-
nemføres en grøn skattereform, der via den generelle prissætning på klimagasudledninger
har som ambition at blive en af hovedmotorerne for at nedbringe CO
2
e-udledningen i alle
dele af det danske samfund uden at borgere og virksomheder samlet betaler mere i skat,
som følge af denne reform.
Aftalepartierne forpligter derfor regeringen til at udarbejde et oplæg til en grøn skattereform
og indkalde til forhandlinger herom i efteråret 2020. Partierne anerkender det betydelige ud-
viklingsarbejde forbundet med en effektiv CO
2
e-afgift og understreger behovet for at inddrage
relevante aktører.
Regeringens oplæg skal både indeholde modeller for grundlæggende justeringer af energiaf-
giftsbeskatningen, der indebærer en ensartet CO
2
e-afgift, som udgangspunkt med regulering
af alle branchers og sektorers klimagasudledninger (CO
2
e), og ændringer i det nuværende
energi- og CO
2
e–afgiftssystem, der på det kortere sigte trækker i retning af en mere ensartet
CO
2
e-beskatning.
Denne aftaletekst giver ikke på forhånd partierne adgang til at være en del af en kommende
aftale om grøn beskatning.
Offentlige finanser
Med aftalen prioriteres 22,5 mia. kr. frem mod år 2030,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Provenumæssige konsekvenser – prioriteringer
2020-priser, mio. kr.
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
Etablering af verdens første energiø
Energiøer samt park 2
ved Hesselø
Nedbringelse af sagsbe-
handlingstid i klagenævn
og landdistriktspuljen
Power-to-x og CCS
Tilskudspulje til storskala
brintproduktion
Markedsbaseret tilskuds-
pulje til køb og lagring af
CO
2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
202
-
406
-
406
-
626
-
626
-
815
-
815
4
121
89
-1
-15
-15
-15
-
-
-
-
Overgang til markedsdrevet udbygning af solceller og landvind
-
25
25
25
25
-
-
-
-
-
-
Grøn omstilling af industrien
Grøn strøm til erhverv
Analyse af fossiludfas-
ning i højtemperatur pro-
duktion
200
-
305
2
210
2
215
-
215
-
325
-
230
-
235
-
235
-
235
-
45
-
12