Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 251
Offentligt
2230665_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
13. august 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 14 (Aktstykke nr. 251) af
30. juni 2020 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V).
Spørgsmål
Hvor stor forventes tegningsretten at være set ift. det investerede beløb? Hvis
Fonden eksempelvis investerer 200 mio. kr. i en virksomhed og opnår en
ejerandel på 20 pct., hvilken ejerandel vil tegningsretterne så give ret til, forudsat
de samme kapitalforhold i virksomheden som på investeringstidspunktet?
Svar
I henhold til den politiske aftale om udfasning af hjælpepakker, stimuli-initiativer
og eksportinitiativer, er det et vigtigt princip for Fonden, at den genererer et afkast
til staten på investeringerne. Det fremgår endvidere af den politiske aftale, at Fon-
den skal indrettes således, at Fonden kan få del i en potentiel gevinst, hvis en virk-
somhed kommer styrket og mere værdifuld ud af krisen. Der lægges op til, at Fon-
den kan få del i gevinsten af en potentiel værditilvækst i modtagervirksomheden
gennem tegningsretter.
Det vil være op til Fondens bestyrelse at træffe konkrete investeringsbeslutninger
samt at definere en investeringspolitik, herunder vilkår for de enkelte investeringer
og tegningsretter
bl.a. tegningsretternes størrelse.
Det forventes, at der for hver enkelt investering, vil blive foretaget en klassisk in-
vesteringsvurdering, dvs. især en afvejning mellem forventet afkast, forventet ri-
siko og forventet likviditet af investeringen.
Der lægges op til, at tegningsretterne i udgangspunktet vil svare til op til 10 pct. af
investeringsbeløbet baseret på en værdiansættelse af modtagervirksomheden på
tidspunktet for Fondens kapitalindskud. Der lægges således også op til, at Fon-
dens bestyrelse vil have mulighed for at kunne fastsætte en lavere andel tegnings-
retter end 10 pct. i investeringsaftalen, idet der bl.a. skal kunne tages højde for
virksomhedens konkrete situation.
Som følge af statsstøtte-dialogen med EU Kommissionen foreslås det, at Fonden
(men ikke evt. købere af tegningsretterne solgt af Fonden) ikke må udnytte teg-
ningsretterne, og at Fonden i stedet alene vil kunne (i) sælge tegningsretterne eller
(ii) modtage kontant differenceafregning fra modtagervirksomheden.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
Aktstk. 251 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om, hvor stor tegningsretten forventes at være set ift. det investerede beløb, til finansministeren
Side 2 af 2
Såfremt Fondens bestyrelse måtte fastsætte tegningsretterne til 10 pct. af investe-
ringsbeløbet, vil tegningsretterne i den situation beskrevet i spørgsmålet, kunne
give ret til at tegne kapitalandele (f.eks. almindelige aktier i tilfælde af et aktiesel-
skab) svarende til en andel på 2 pct. (10 pct. af 20 pct.) før og ca. 1,96 pct. efter
hypotetisk udnyttelse af tegningsretterne.
For modtagervirksomheder med et meget udfordret kapitalgrundlag forventes det
at være en fordel med en vis fleksibilitet for så vidt angår varigheden af tegnings-
retterne. Jo længere tidshorisont des større forventes sandsynligheden at være for
at Fonden har mulighed for at træffe en positiv investeringsbeslutning baseret på
en vurdering af det samlede potentiale fra hhv. præferenceaktier og tegningsretter.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister