Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 233
Offentligt
2216516_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
24. juni 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 7 (Aktstykke nr. 233) af
18. juni 2020
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse kommunernes samlede serviceudgifter til det specialiserede
socialområde, ældreområdet, og sundhedsområdet i perioden 2014-2020 i budget-
ter og regnskaber, jf. også spørgsmål 10 til aktstykke nr. 162 fra september 2019? I
forlængelse af svaret bedes ministeren oplyse sit skøn for udgiftsstigningen i kom-
munerne i 2021 på området, samt KLs skøn herfor. I sit svar bedes ministeren be-
skrive metoden til at skønne over udgifterne på det specialiserede socialområde i
årene før 2018.
Svar
Udviklingen i kommunernes budgetterede og realiserede serviceudgifter i 2014-
2019 og kommunernes budgetterede serviceudgifter i 2020 på hhv. sundhedsom-
rådet, ældreområdet og det specialiserede socialområde fremgår af
tabel 1.
Det bemærkes, at en ny metode til at opgøre kommunernes udgifter til ældre og
personer med handicap mv. er taget i anvendelse i forbindelse med kommunernes
budgetlægning for 2018. Den nye opgørelsesmetode indebærer et databrud, hvor
de opgjorte udgifter til hhv. ældre og personer med handicap mv. ikke er sammen-
lignelige med tidligere års opgørelser. Det indebærer, at udgifterne til ældreområ-
det og det specialiserede socialområde i nedenstående opgørelse for 2018 og frem
ikke
kan sammenlignes med tidligere år.
Det bemærkes, at der alene er tale om en teknisk revision i forhold til at sikre
mere retvisende opgørelser af udgifterne for ældre og mennesker med handicap.
Der er således ikke tale om, at der vil ske justeringer i de faktiske udgifter, som
kommunerne bruger til hhv. ældre og mennesker med handicap.
Det har i perioden frem til og med 2017 ikke været muligt at udlede kommuner-
nes udgifter til henholdsvis ældre- og handicapområdet direkte af de kommunale
budgetter og regnskaber. Det skyldes, at de lovgivningsmæssige rammer omkring
en række kommunale ydelser ikke skelner mellem de to målgrupper. Derfor er der
i perioden før 2018 foretaget en skønsmæssig afgrænsning af udgifterne baseret på
centrale fordelingsnøgler.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
Aktstk. 233 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om kommunernes samlede serviceudgifter til det specialiserede socialområde, ældreområdet, og sundhedsområdet, til finansministeren
2216516_0002.png
Side 2 af 3
Kommunernes serviceudgifter er opgjort eksklusiv løft af de kommunale service-
udgifter, der følger af finanslovsaftalerne for 2014 og frem, og som ligger under
det statslige delloft for driftsudgifter. Løft, der er placeret under det statslige del-
loft for driftsudgifter, udmøntes som statslige driftstilskud efter ansøgning og
fremgår derfor ikke af de kommunale serviceudgifter, som opgøres netto. Løft af
den kommunale service i finanslovsaftalerne er angivet særskilt
i tabel 1.
Det bemærkes i denne forbindelse, at en del af udviklingen i kommunernes netto-
serviceudgifter kan ses i lyset af, at løftene efter to til fire år omlægges til bloktil-
skud.
Tabel 1
Kommunernes budgetterede og realiserede udgifter til sundhedsområdet, ældreområdet og det
specialiserede socialområde
Mia. kr., 20-PL og B20-opgave-
niveau
Budget
Sundhedsområdet
Ældreområdet
Det specialiserede socialom-
råde
Regnskab
Sundhedsområdet
Ældreområdet
Det specialiserede socialom-
råde
8,2
43,7
47,8
8,4
44,5
47,7
8,7
45,3
47,1
8,8
46,2
46,8
8,9
44,6
50,0
9,0
45,9
50,7
-
-
8,5
43,2
47,2
8,6
43,3
47,1
8,7
44,5
46,6
8,9
45,0
46,0
9,1
44,7
47,1
9,0
45,4
47,9
9,1
46,4
49,2
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Hertil løft under det statslige
delloft for driftsudgifter vedr.
ældreområdet (i alt)
Løft af ældreområdet (’ældre-
milliarden’)
Udbredelse af klippekort til
ekstra hjemmehjælp
Løft til en værdig ældrepleje
(’værdighedsmilliarden’)
Klippekort til ekstra hjælp til
plejehjemsbeboere
Løft til bedre bemanding i
hjemmeplejen og på pleje-
hjem mv.
1,1
1,1
-
-
-
-
1,2
1,1
0,1
-
-
-
1,2
*
0,2
1,1
-
-
1,5
*
*
1,1
0,4
-
2,0
*
*
1,1
0,4
0,5
1,6
*
*
1,1
*
0,5
0,5
*
*
*
*
0,5
Anm.: Der er korrigeret for meropgaver i medfør af DUT mv. til budget 2020-opgaveniveau samt ændrede pris- og
lønforudsætninger til 2020-niveau. Der er foretaget en skønsmæssig afgrænsning af udgifterne til ældre og
personer med handicap mv. frem til og med 2017. I budget 2020 er udgifterne til ældreområdet afgrænset til
funktion 5.30.26-5.30.36, og udgifterne til det specialiserede socialområde er afgrænset til 5.25.17, 5.28.20-
5.28.25 og 5.38.38-5.38.59. Udgifterne til sundhedsområdet er i budget 2020 afgrænset til 4.62.82-4.62.90.
*Omlagt til kommunalt bloktilskud og indgår dermed i kommunernes serviceramme.
Kilde: Danmarks Statistik, Finansministeriets meropgaveopgørelse, aftaler om finansloven for 2014 og frem samt
egne beregninger.
Kommunernes serviceramme aftales for kommunerne under ét i de årlige for-
handlinger mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi. Den enkelte
kommune vedtager herefter sit budget, bl.a. på baggrund af lokale prioriteringer
Aktstk. 233 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om kommunernes samlede serviceudgifter til det specialiserede socialområde, ældreområdet, og sundhedsområdet, til finansministeren
Side 3 af 3
og behov samt under hensyntagen til den samlede serviceramme. Der foreligger
således ikke skøn for kommunernes udgifter til enkelte sektorområder i 2021.
Det kan bemærkes, at regeringen og KL med aftalen om kommunernes økonomi
for 2021 er enige om, at kommunernes serviceudgifter udgør 267,5 mia. kr. i 2021.
Det indebærer en aftalt realvækst på 1,5 mia. kr. i forhold til aftalen for 2020.
Regeringen og KL er desuden enige om, at kommunerne kan frigøre ressourcer
ved at reducere forbruget af eksterne konsulenter og arbejdet med velfærdspriori-
teringen. Samlet giver det mulighed for at prioritere i alt 2,25 mia. kr. i 2021 til
bl.a. at dække den demografiske udvikling, ansætte flere velfærdsmedarbejdere og
udvikle kernevelfærden med fokus på kvalitet og resultater til gavn for borgerne,
herunder på det specialiserede socialområde og i den kommunale sundhedsind-
sats.
Dertil kommer, at der i Aftale om finansloven for 2020 er afsat et markant løft af
den kommunale økonomi på 0,9 mia. kr. i 2020 og 1,1 mia. kr. i 2021 til bedre
normeringer i dagtilbud, flere lærere i folkeskolen samt omsorg og nærvær i ældre-
plejen.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister