Folketingets Finansudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
http://www.um.dk
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2019 - 11401
MUS
16. juni 2020
FIU aktstykke 224 - svar på spørgsmål 1 fra Rune Lund (EL)
stillet den 12. juni 2020 til ministeren for udviklingssamarbejde.
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvilke økonomiske konsekvenser der vil være af
helt eller delvist bruge beløbet til at eftergive bilateral gæld i 3. verden i
stedet for at bevilge dem til IDA og Verdensbanken?
Svar
Hvis Danmarks støtte til IDA og Verdensbanken i stedet anvendes helt
eller delvist til bilateral gældseftergivelse, kan det give lande med bilateral
gæld et kort økonomisk pusterum. Størrelsen af pusterummet vil svare til
det beløb, som det enkelte land på kort sigt skylder Danmark. De lande,
der får gavn af bilateral eftergivelse, er ikke nødvendigvis de samme lande,
som har størst behov for finansiering under den aktuelle COVID-19 krise.
Der er allerede aftalt en
pause
på betalinger af bilateral gæld for de fattigste
lande i 2020, som besluttet i Parisklubben og G20. Danmark er en del af
aftalen, idet Kenya og den Kirgisiske Republik dog er de eneste lande, som
under denne aftale kan udskyde betalinger på gæld til Danmark i år.
Dansk støtte til IDA
–
som foreslået i aktstykket
–
vil derimod spille
direkte sammen med danske målsætninger om grøn og bæredygtig
genopretning,
building back better and greener.
Støtten er med til at finansiere
en målrettet COVID-respons i de 76 fattigste udviklingslande. På lidt
længere sigt understøttes den økonomiske genopretning i disse lande med
fokus på bl.a. jobskabelse, klima, god regeringsførelse, ligestilling samt
styrkelse af svage og konfliktpåvirkede stater. Hertil støttes øget
gennemsigtighed og forbedret gældsstyring, som er vigtig for at modvirke
uholdbare gældssituationer i landene. For hver krone Danmark indbetaler
til IDA, yder IDA lån for tre kroner til de fattigste lande, hvilket bl.a.