Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 217 § 16 Bilag 2
Offentligt
2207793_0001.png
Faglige anbefalinger vedr. udvikling
og implementering af lettere
behandlingstilbud i PPR
Aktstk. 217 - 2019-20 - Bilag 2: Bilag til aktstykket
2207793_0002.png
Faglige anbefalinger vedr. udvikling og implementering
af lettere behandlingstilbud i PPR
Layout: Kommunikationssekretariatet,
Børne- og Undervisningsministeriet
Fotograf: Ulrik Jentzen, Das büro
ISBN-nummer: 978-87-603-3263-0
2020, København
Aktstk. 217 - 2019-20 - Bilag 2: Bilag til aktstykket
2207793_0003.png
Indhold
Resumé af anbefalinger vedr. udvikling og implementering af lettere behandlingstilbud i PPR.............................................................4
1. Indledning ................................................................................................................................................................................................................ 6
1.1 Arbejdsgruppens faglige arbejde .....................................................................................................................................................................6
1.2 Forbehold relateret til vidensgrundlag .........................................................................................................................................................7
2.
Afgrænsning af målgruppe og lettere behandling ................................................................................................................................. 8
2.1 Afgrænsning af målgruppe .................................................................................................................................................................................8
2.1.1 Uddybning.................................................................................................................................................................................................... 8
2.2 Afgrænsning af lettere behandling .................................................................................................................................................................8
2.2.1 Uddybning.................................................................................................................................................................................................... 8
2.3 Vidensgrundlag for målgruppen ......................................................................................................................................................................9
2.3.1 Tendenser i forekomsten af psykisk mistrivsel................................................................................................................................. 10
2.3.2 Det komplekse udfordringsbillede ...................................................................................................................................................... 11
3.
Faglige anbefalinger til en styrket indsats med lettere behandling ..............................................................................................12
3.1 Fokus på at den samlede tilbudsvifte dækker målgruppens behov ................................................................................................12
3.1.1 Anbefalinger i forhold til den samlede tilbudsvifte ........................................................................................................................ 13
3.2 Indgang til PPR og faglig vurdering som adgang til lettere behandling .........................................................................................13
3.2.1 Anbefalinger til indgang til PPR og faglig vurdering som adgang til lettere behandling ...................................................... 14
3.3 Lettere behandling .............................................................................................................................................................................................16
3.3.1 Anbefalinger ift. lettere behandling.................................................................................................................................................... 17
3.4 Mål, opfølgning og dokumentation af indsatsen ....................................................................................................................................17
3.4.1 Anbefalinger ift. mål, opfølgning og dokumentation af en lettere behandlingsindsats ........................................................ 18
3.5 Samarbejde og koordinering på tværs........................................................................................................................................................19
3.5.1 Anbefalinger i forhold til samarbejde og koordinering på tværs................................................................................................. 19
3.6 Kompetencer ........................................................................................................................................................................................................20
3.6.1 Anbefalinger ift. kompetencer ............................................................................................................................................................. 21
4.
Litteraturliste ...............................................................................................................................................................................................................22
3 • Faglige anbefalinger vedr. udvikling og implementering af lettere behandlingstilbud i PPR
Aktstk. 217 - 2019-20 - Bilag 2: Bilag til aktstykket
2207793_0004.png
Resumé af anbefalinger vedr. udvikling og
implementering af lettere behandlingstilbud i PPR
Som led i initiativet ”En styrket indsats i PPR” er der udar-
bejdet en række anbefalinger til en faglig retning og ramme
for implementeringen af lettere behandlingsindsatser i
regi af kommunernes Pædagogisk Psykologisk Rådgivning
(PPR).
Anbefalingerne har til formål at være et redskab til kommu-
ner, som ønsker at implementere lettere behandlingsind-
satser i regi af PPR til børn og unge i psykisk mistrivsel. Der-
udover kan tilgrænsende fagområder i kommunen og fra
regionen, som PPR samarbejder med, inddrages i arbejdet.
Anbefalingerne indeholder faglige definitioner og indhold
for lettere behandlingstilbud i PPR samt en række forud-
sætninger for, hvad der vurderes at ligge til grund for en
vellykket implementering.
lettere behandlingsindsats målrettet det enkelte
barn/den unge og i udgangspunktet en understøt-
tende indsats i barnets/den unges omgivende miljø.
• Den lettere behandlingsindsats målrettes individu-
elle psykiske problemstillinger/vanskeligheder ved
det enkelte barn/den unge med henblik på at fore-
bygge udviklingen af disse vanskeligheder og øge
barnets/den unges trivsel.
• Lettere behandling skal være vidensbaseret og bør
tage udgangspunkt i en terapeutisk baseret indsats,
som på struktureret vis hjælper barnet/den unge
med at håndtere psykiske vanskeligheder, fx indsat-
ser baseret på kognitiv adfærdsterapi, narrativ terapi
eller mentaliseringsbaseret terapi.
Faglige anbefalinger vedr. udvikling og implementering af
lettere behandlingstilbud i PPR
Resumé af afgrænsning af målgruppe,
lettere behandling og faglige anbefalinger
Følgende er et kort resumé af afgrænsning af målgruppe og
lettere behandling samt af de faglige anbefalinger. En mere
uddybet beskrivelse med tilhørende vidensgrundlag findes i
kapitel to og tre.
Afgrænsning af målgruppe og lettere behandling
• Målgruppen er børn og unge i alderen 6-18 år i
psykisk mistrivsel, i risiko for at udvikle en psykisk
lidelse eller med begyndende symptomer på en
psykisk lidelse, og som har behov for en lettere
behandlingsindsats i et kortere forløb.
• Lettere behandling forstås i denne sammenhæng
som en helhedsorienteret indsats med en indleden’
de tidlig vurdering af barnet efterfulgt af en lettere
behandlingsindsats, der matcher behov og ressour-
cer hos barnet/den unge, herunder graden af
problemudviklingen.
• Den lettere behandlingsindsats ’går på to ben’, så
der er mulighed for, at der både ydes en individuel
Den samlede tilbudsvifte
• Lettere behandlingsindsatser i PPR skal være en
integreret del af en strategisk og faglig udvikling af
en differentieret kommunal tilbudsvifte, som samlet
set dækker de forskellige behov og forskellige grader
af problemstillinger, som målgruppen har.
Indgang til PPR og faglig vurdering som adgang til
lettere behandling
• Der skal sikres en tydelig og let indgang til PPR for
fagprofessionelle, og i relevant omfang børn, unge
og deres familier samt sikres kendskab til PPRs virke,
placering og indsatser.
• Adgangen til lettere behandling skal foregå ved
visitation, baseret på en systematisk faglig vurdering
afstemt efter barnets/den unges behov med brug af
standardiserede og vidensbaserede
1
redskaber.
• Der skal sikres en systematisk procedure for en
smidig adgang til lettere behandling i PPR, relevant
faglig vurdering, løbende opfølgning og viderehen-
visning ved behov.
Med begrebet vidensbaserede indsatser menes der, at der skal være dokumentation/beskrivelse af viden om målgruppe, metode, effekt, imple-
mentering og/eller økonomi.
1
4 • Faglige anbefalinger vedr. udvikling og implementering af lettere behandlingstilbud i PPR
Aktstk. 217 - 2019-20 - Bilag 2: Bilag til aktstykket
2207793_0005.png
Lettere behandling
• Lettere behandling skal tilbydes og tilpasses med
afsæt i barnet/den unges behov og problemudvik-
ling, og skal i udgangspunktet inddrage barnet/den
unges omgivende miljø.
• Lettere behandlende indsatser skal være vidensba-
serede.
Mål, opfølgning og dokumentation af indsatsen
• Ved iværksættelse af en lettere behandlingsindsats
skal der opstilles klare mål for den konkrete indsats,
som opstilles i samarbejde med barnet/den unge og
forældrene.
• PPR skal som led i indsatsen kunne sikre systematisk
og løbende opfølgning på det enkelte barn/den unge
med henblik på vurdering og evt. tilpasning af indsat-
sen.
• PPR bør understøtte en tilstrækkeligt systematisk
dokumentationspraksis, som kan følge og vise udvik-
lingen hos det enkelte barn/den unge såvel som på
aggregeret niveau.
Samarbejde og koordinering på tværs
• Den lettere behandlingsindsats bør tage udgangs-
punkt i en tværfaglig og helhedsorienteret indsats
med et tæt og koordinerende samarbejde på tværs
af relevante fagprofessionelle.
• Der bør sikres systematiske procedurer for det
tværfaglige samarbejde internt i kommunen og på
tværs af kommune og region.
Kompetencer
• PPR skal have eller udvikle kompetencer og
erfaringer, der matcher lettere behandlingsindsatser
til målgruppen.
• PPR skal have eller udvikle kompetencer og erfa-
ringer, der matcher understøttende indsatser mål-
rettet det omgivende miljø.
• PPR skal have eller udvikle kompetencer til at sikre
en kvalificeret og dækkende faglig vurdering af børn
og unge i målgruppen.
• Som led i implementeringen af lettere behandlings-
indsatser bør PPR sikre, at der er eller opbygges et
velstruktureret og professionelt fagligt læringsmiljø
i PPR.
5 • Faglige anbefalinger vedr. udvikling og implementering af lettere behandlingstilbud i PPR
Aktstk. 217 - 2019-20 - Bilag 2: Bilag til aktstykket
2207793_0006.png
1. Indledning
I Aftalen om statspuljen for 2019-2022 blev der afsat
midler til initiativet ”En styrket indsats i PPR”, hvor formålet
er at styrke indsatsen i kommunernes PPR gennem afprøv-
ning af udvikling og forsøg med implementering af lettere
behandlingsindsatser målrettet børn og unge, der mistrives
eller har/er i risiko for at udvikle en psykisk lidelse.
I dette materiale formidles vidensgrundlag og anbefalin-
ger til en styrket indsats i PPR i forhold til at hjælpe børn
og unge i psykisk mistrivsel ved at implementere lettere
behandlingsindsatser. Materialet er udarbejdet af en
arbejdsgruppe på tværs af Sundhedsstyrelsen, Socialstyrel-
sen, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, Kommunernes
Landsforening og Danske Regioner.
anbefalinger til implementering af lettere behandling i PPR,
herunder:
• At skabe overblik over igangværende initiativer og
indsatser på området, herunder deres sammenhæng
indbyrdes og til projektet om ”En styrket indsats i
PPR”.
• At afgrænse, hvilke målgrupper der vurderes bedst
at kunne få gavn af lettere behandlingstilbud i PPR,
herunder hvilke lovgivningsbundne bestemmelser
og indsatser målgruppen er omfattet af.
• At udarbejde anbefalinger til, hvordan lettere
behandlingstilbud kan implementeres i PPR i kom-
munerne, herunder indhold, kvalitet og metode,
samt hvordan behandlingstilbuddene kan tilrette-
lægges i samarbejde med relevante aktører.
Som en del af vidensgrundlaget for udarbejdelsen af anbe-
falingerne har arbejdsgruppen udarbejdet følgende:
• Sammenfatning af kortlægning af undersøgelser og
data om målgruppen.
• Afdækning og litteraturreview af vidensgrundlag for
indsatser til målgruppen.
• Beskrivelser af initiativer fra Socialstyrelsen, Sund-
hedsstyrelsen og Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet:
o Forløbsprogrammer for børn og unge med psyki-
ske lidelser: ADHD, spiseforstyrrelser og angst/
depression (Sundhedsstyrelsen)
o Afprøvning af fremskudt funktion i børne- og
ungdomspsykiatrien (Sundhedsstyrelsen)
o Investering i den tidlige forebyggende indsats i
PPR (Socialstyrelsen)
o Partnerskabsprojektet om en tidligere forebyg-
gende indsats for udsatte børn og unge og rådgiv-
ning om omlægning til en tidligere forebyggende
indsats for udsatte børn og unge (Socialstyrelsen)
o Opfølgning på inklusionseftersynet særligt i
forhold til indsatsen, inddragelse af viden fra
børne- og ungdomspsykiatrien og indsats mod
mobning (Styrelsen for Undervisning og Kvalitet).
Initiativet ”En styrket indsats i PPR” består af
følgende elementer:
• En kortlægning og analyse af kommunernes nuvæ-
rende PPR samt pejlemærker vedr. god praksis,
som er gennemført af Deloitte i samarbejde
med professionshøjskolerne Absalon og UCN
(2019-2020).
• Et fagligt arbejde forankret på tværs af Socialsty-
relsen, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet,
Sundhedsstyrelsen, KL og Danske Regioner,
som sammen med analysen af PPR bl.a. skal danne
grundlag for udvikling og implementering af lette-
re behandlingstilbud i PPR (2019-2020).
• Implementering af lettere behandlingstilbud i
udvalgte kommuner (2020-2022).
• Evaluering af de udvalgte kommuners lettere
behandlingstilbud (2020-2023).
1.1 ARBEJDSGRUPPENS FAGLIGE ARBEJDE
Arbejdsgruppen består af Socialstyrelsen, Sundhedsstyrel-
sen og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet samt Kom-
munernes Landsforening og Danske Regioner og har haft
til opgave at udarbejde et kvalificeret vidensgrundlag og
6 • Faglige anbefalinger vedr. udvikling og implementering af lettere behandlingstilbud i PPR
Aktstk. 217 - 2019-20 - Bilag 2: Bilag til aktstykket
2207793_0007.png
To følgegrupper med relevante parter og interessenter
på området samt fagprofessionelle og forskere fra social-,
sundheds- og undervisningsområdet har løbende givet
arbejdsgruppen input til og sparring på udvikling af videns-
grundlaget og anbefalingerne.
Deloittes har udarbejdet en kortlægning og analyse af
PPR-området, som bl.a. belyser PPRs organisering, per-
sonalesammensætning, samarbejdsflader, indsatser mv. i
kommunerne i 2019. Endvidere undersøges variationer og
mønstre i organisering af PPRs arbejde med børn og unge
i psykisk mistrivsel. Endelig identificeres og opstilles en
række pejlemærker, som karakteriser god praksis i relation
til lettere behandling i kommunernes PPR.
Derudover har en styregruppe på tværs af Social- og Inden-
rigsministeriet, Sundheds- og Ældreministeriet, Finansmini-
steriet, Børne- og Undervisningsministeriet, Kommunernes
Landsforening samt Danske Regioner løbende sat retning,
kvalificeret og godkendt arbejdet med vidensgrundlaget og
anbefalingerne.
Anbefalingerne i nærværende materiale er resultatet af
ovenstående arbejde og henvender sig til kommuner, der
ønsker at implementere lettere behandling i PPR.
1.2 FORBEHOLD RELATERET TIL
VIDENSGRUNDLAG
Vidensgrundlaget for anbefalingerne er baseret på en ræk-
ke kilder, der belyser målgruppens udfordringer, behand-
lingsfaglige tilgange, nuværende organisering af indsatsen i
kommunal regi samt eksisterende relevante tiltag på tværs
af Socialstyrelsen, Sundhedsstyrelsen og Styrelsen for Un-
dervisning og Kvalitet. Kilderne præsenterer samlet set et
vidensgrundlag for anbefalinger til lettere behandling.
Følgende forbehold er dog væsentlige at være opmærksom
på:
• Kortlægning af undersøgelser og data om mål-
gruppen er baseret på 30 udvalgte kilder på tværs
af Socialstyrelsen, Sundhedsstyrelsen og Styrel-
sen for Undervisning og Kvalitet og udgør dermed
ikke et totalbillede af viden om målgruppen.
Undersøgelsen er derfor heller ikke blevet behand-
let som en komplet og udtømmende beskrivelse af
viden om målgruppen, men som et afsæt for at skabe
et overblik over viden og data om målgruppen.
• Arbejdsgruppens afdækning og litteraturreview af
vidensgrundlag for indsatser til målgruppen er
foretaget på baggrund en af en bred søgning i ud-
valgte danske og nordiske søgedatabaser. Der er tale
om en overordnet søgning på et meget omfangsrigt
søgeemne, for hvilket der er foretaget en række
afgrænsninger i søgningen. Det betyder, at den
fremsøgte litteratur ikke kan antages at give et
fuldt dækkende billede af alle eksisterende lette-
re behandlingsindsatser til målgruppen. Det er givet,
at der eksisterer flere indsatser end præsenteret
i dette review, herunder flere målgruppespecifik-
ke samt mindre og lokalt forankrede indsatser.
Ligeledes giver litteraturreviewet ikke oplysninger
om kvaliteten af vidensgrundlaget for de identifi-
cerede indsatser i den fremsøgte litteratur.
Arbejdsgruppen har derfor ikke anvendt resulta-
terne som en udtømmende liste, men til at skabe et
overblik over og analysere tendenser i vidensgrund-
laget. Deloitte har udført en supplerende litteratur-
søgning, men resultaterne herfra har ikke ændret
ved det samlede billede.
• Deloittes analyse er bl.a. baseret på en national
spørgeskemaundersøgelse blandt PPR-ledere, en
række casebesøg i PPR i en række udvalgte kom-
muner samt interview med PPR-medarbejdere
såvel som børn og forældre, der har haft forløb i PPR.
Denne kombination af kvantitative og kvalitative
undersøgelsesmetoder har en række fordele, da
der både kommer bredde og dybde i undersøgel-
sen. Dog er det vigtigt at være opmærksom på, at
besvarelserne er baseret på personlige vurderin-
ger. Arbejdsgruppens anvendelse af resultater i
den eksterne analyse er derfor sket med nødvendig
opmærksomhed på dette forbehold og balanceret
med øvrige videnskilder.
Der er taget hensyn til de forskellige forbehold i videnskil-
derne i anvendelsen af vidensgrundlaget under udarbejdel-
sen af anbefalingerne.
7 • Faglige anbefalinger vedr. udvikling og implementering af lettere behandlingstilbud i PPR
Aktstk. 217 - 2019-20 - Bilag 2: Bilag til aktstykket
2207793_0008.png
2. Afgrænsning af målgruppe
og lettere behandling
Som led i det faglige arbejde og udarbejdelsen af de fag-
lige anbefalinger har arbejdsgruppen foretaget en fælles
afgrænsning af målgruppen og indsatser på tværs af social-,
sundheds-og undervisningsområdet. Afgrænsningen er lø-
bende kvalificeret i følgegrupper og styregruppe og gennem
vidensgrundlaget i det faglige arbejde.
I det følgende beskrives afgrænsning og definition af mål-
gruppen og dernæst lettere behandling, som rammesætter
de efterfølgende faglige anbefalinger.
de psykisk lidelse.
Psykisk mistrivsel kan i visse tilfælde føre til udvikling af en
psykisk lidelse og forud for en psykisk lidelse ligger der ofte
en længere periode, hvor en persons funktionsevne gradvist
er blevet påvirket af en række belastende symptomer,
som i sidste ende kan blive så indgribende, at det udvikler
sig til en konkret psykisk lidelse
2
. Det er i den forbindelse
væsentligt at være opmærksom på, at psykiske lidelser ofte
opstår uden, at der har været en periode af eksempelvis
sociale eller familiære problemer.
Vidensgrundlaget viser en stigende tendens til psykisk
mistrivsel fra teenagealderen, og at mistrivsel i form af tre
eller flere samtidige reaktioner er størst i de sene teenage-
år.
Barnets/den unges omgivende miljø, (familien, lærere, pæ-
dagoger, gruppefællesskaber mv.) har afgørende betydning
for barnets psykiske trivsel og inddrages som en del af
den lettere behandlingsindsats for at sikre, at der ydes en
helhedsorienteret indsats, som integreres og fastholdes i
barnets/den unges hverdag.
2.1 AFGRÆNSNING AF MÅLGRUPPE
Arbejdsgruppens faglige arbejde og anbefalingerne til
lettere behandling anvender nedenstående definition og
forståelse af målgruppen:
Børn og unge i alderen 6-18 år i psykisk mistrivsel, i risiko for at
udvikle en psykisk lidelse eller med begyndende symptomer på
en psykisk lidelse, og som har behov for en lettere behandlings-
indsats i et kortere forløb.
2.1.1 Uddybning
Psykisk mistrivsel og udviklingen af psykiske lidelser ses, i
vidensgrundlaget for anbefalingerne, som et spektrum: Fra
tegn på psykisk mistrivsel til begyndende symptomer på
psykiske lidelser og egentlige psykiske lidelser i lettere grad.
Psykisk mistrivsel kan vise sig ved forskellige adfærdsmæs-
sige, psykiske og fysiske reaktioner, herunder aggressioner,
koncentrationsbesvær, tristhed, irritabilitet, ængstelighed,
nervøsitet, ensomhed, lavt selvværd, uro, søvnbesvær, ap-
petitændringer, bekymrende skolefravær, skolevægring mv.
Psykisk mistrivsel kan have forskellige årsager herunder
sociale problemer, problemer i skolen, problemer i familien
mv. Enkeltstående symptomer kan dog også ses som led i en
hel normal udvikling hos et barn eller en ung. Endelig kan
ovennævnte symptomer være tidlige tegn på en begynden-
2.2 AFGRÆNSNING AF LETTERE BEHANDLING
Arbejdsgruppens faglige arbejde og anbefalingerne til
lettere behandling anvender nedenstående definition og
afgrænsning af lettere behandling:
Lettere behandling forstås i denne sammenhæng som en
helhedsorienteret indsats med en indledende tidlig vurdering af
barnet efterfulgt af en lettere behandlingsindsats, der matcher
behov og ressourcer hos barnet/den unge, herunder graden af
problemudviklingen.
2.2.1 Uddybning
En helhedsorienteret indsats kræver fælles mål med inddra-
gelse af relevante aktører omkring barnet/den unge. Det er
2
The Lancet Commission on global mental health and sustainable development, 2018.
8 • Faglige anbefalinger vedr. udvikling og implementering af lettere behandlingstilbud i PPR
Aktstk. 217 - 2019-20 - Bilag 2: Bilag til aktstykket
2207793_0009.png
derfor vigtigt, at indsatsen ’går på to ben’, så der er mulighed
for, at der både ydes en individuel lettere behandlingsind-
sats målrettet det enkelte barn/den unge og en understøt-
tende indsats i barnets/den unges omgivende miljø.
Den lettere behandlingsindsats målrettes individuelle
psykiske problemstillinger/vanskeligheder ved det enkelte
barn/den unge med henblik på at forebygge udviklingen af
disse vanskeligheder og øge barnets/den unges trivsel.
Med initiativet er der fokus på tidlige indsatser målret-
tet psykiske problemstillinger hos børn og unge. Lettere
behandling tager her udgangspunkt i en gradueret tilgang,
hvor indsatserne matcher barnets/den unges problemud-
vikling og varetages på forskellige intensitets- og speciali-
seringsgrader med hurtig og rettidig opgradering til et mere
intensivt og specialiseret niveau ved behov.
Som illustreret i figur 1 i afsnit 3.1 varetages lettere be-
handling på de tidlige trin, dvs. tidlig indsats og uddybende
vurdering og indsats (trin 1 og 2,
jf. forløbsprogrammerne
3
),
men omfatter ikke alment forebyggende indsatser, som har
til formål at fremme trivsel og mental sundhed blandt børn
og unge generelt. Ligeledes afgrænses lettere behandling til
at omfatte kommunale indsatser i regi af PPR, hvorfor det
ikke omfatter behandlingsindsatser i regionen, dvs. udred-
ning, diagnostik og behandling (trin 3,
jf. forløbsprogrammer-
ne).
Arbejdsgruppen vurderer på baggrund af vidensgrundlaget,
at lettere behandling bør tage udgangspunkt i en terapeu-
tisk baseret indsats, som på struktureret vis hjælper barnet/
den unge med at håndtere psykiske vanskeligheder, fx
indsatser baseret på kognitiv adfærdsterapi, narrativ terapi
eller mentaliseringsbaseret terapi.
Behandlingsindsatsen skal være målrettet det enkelte barn/
den unge, hvilket både kan ske ved, at indsatsen er direkte
målrettet barnet/den unge eller indirekte målrettet barnet/
den unge (fx behandlingsindsatser med fokus på hjælp til
selvhjælp målrettet barnets/den unges forældre).
De lettere behandlingsindsatser, som målrettes barnet/den
unge, kan eksempelvis omfatte kortvarige individuelle sam-
taleforløb, selvhjælpskurser og programmer, hvor forældre-
ne inddrages i indsatsen, eller psykoterapeutisk behandling
af barnet/den unge (enten i gruppe eller individuelt).
Indsatsen målrettes ud over barnet/den unge som udgangs-
punkt også barnets/den unges omgivende miljø (herunder
familie, lærere, pædagoger og gruppefælleskaber), så
indsatsen til at afhjælpe barnets/den unges vanskeligheder
også integreres i barnets/den unges omgivende miljø og
hverdag.
Det er afgørende for effekten af den lettere behandlings-
indsats, at man i udgangspunktet inddrager barnets/den
unges omgivende miljø, således at den helhedsorienterede
indsats, som også omfatter relevante understøttende ind-
satser, integreres på tværs af familie, gruppefællesskaber
og fagprofessionelle i barnets/den unges miljø.
For at sikre dette kan PPR inddrage relevante fagprofessio-
nelle (fx lærere og pædagoger) i den indledende vurdering
samt eksempelvis yde støtte til familier, facilitere net-
værksmøder, yde rådgivning/sparring/supervision og under-
visning af de fagprofessionelle omkring barnet/den unge.
Dette er således med henblik på eksempelvis at styrke re-
lationskompetencerne, at støtte barnet/den unge bedre i at
håndtere de psykiske problemstillinger samt at understøtte
et positivt og trygt lærings- og hjemmemiljø for barnet/den
unge. Indsatserne har til formål at sikre en positiv udvikling
og forebygge eventuel progression af psykiske lidelser hos
barnet/den unge.
Med nærværende initiativ til implementering af lettere
behandling i PPR skal PPR spille en større rolle som led i
de tidlige trin gennem en etablering af lettere behandling
til ovennævnte målgruppe. Derfor tager lettere behand-
ling udgangspunkt i en gradueret tilgang, hvor indsatserne
varetages på forskellige trin af forskellige intensitets- og
specialiseringsgrader med hurtig og rettidig opgradering til
et mere intensivt og specialiseret niveau ved behov.
2.3 VIDENSGRUNDLAG FOR MÅLGRUPPEN
I dette afsnit uddybes og formidles data og viden fra ar-
bejdsgruppens vidensgrundlag på tværs af social-, sund-
heds-og undervisningsområdet, som danner grundlaget for
afgrænsning af målgruppen og lettere behandling.
Der anvendes mange forskellige begreber og forståelser af
psykisk mistrivsel samt forskellige opgørelsesmetoder på
tværs af de i vidensgrundlaget inddragede undersøgelser,
hvilket er et forbehold, der skal medtages i læsningen af de
kommende afsnit. Der findes mange undersøgelser, som
belyser psykisk mistrivsel blandt børn og unge, og neden-
stående er således blot et udpluk af undersøgelser, som er
medtaget.
3
Sundhedsstyrelsen, 2017. Forløbsprogrammer for børn og unge med psykiske lidelser: ADHD, spiseforstyrrelser og angst/depression.
9 • Faglige anbefalinger vedr. udvikling og implementering af lettere behandlingstilbud i PPR
Aktstk. 217 - 2019-20 - Bilag 2: Bilag til aktstykket
2207793_0010.png
2.3.1 Tendenser i forekomsten af psykisk mistrivsel
Data for udviklingen i aktiviteten i børne- og ungdomspsyki-
atrien viser et stigende antal henvisninger til behandling af
psykiske lidelser blandt børn og unge under 18 år. Børne- og
ungdomspsykiatrien er i kontakt med knap tre pct. af alle
børn og unge i Danmark årligt, og 15 pct. af børn og unge er i
kontakt med børne- og ungdomspsykiatrien på et tidspunkt
under opvæksten fra 0-18 år
4
.
Antallet af børn og unge under 18 år diagnosticeret med
hhv. ADHD, angst eller depression er næsten tredoblet
fra 2006-2016, og antallet af børn og unge med spisefor-
styrrelser er i samme periode fordoblet
5
. Det skønnes, på
baggrund af udenlandske undersøgelser, at prævalensen af
børn og unge under 18 år med psykisk lidelse er ca. 13,4%
6
.
Det er uvist, om udviklingen i aktivitet i den regionale psy-
kiatri er et udtryk for en øget forekomst af psykiske lidelser
hos børn og unge, eller eksempelvis et udtryk for en mere
udbygget børne- og ungdomspsykiatri, tidligere og mere
præcis diagnostik eller et ændret henvisnings- og behand-
lingsmønster.
En undersøgelse fra VIVE, 2018 viser en stigningen i psykisk
mistrivsel blandt 15 årige drenge og piger på 4 pct. fra 8 pct.
i 2009 til 12 pct. i 2017. Blandt 15 til 19 årige viser undersø-
gelsen, at op mod 35 pct. af pigerne og 25 pct. af drengene
oplever lette, enkelstående tegn på psykisk mistrivsel eller
lav grad af livstilfredshed. 15 pct. af pigerne og 4 pct. af
drengene i aldersgruppen 15 til 19 år oplever ugentligt tre
eller flere tegn på psykisk mistrivsel samtidigt
7
.
En lang række undersøgelser har desuden belyst omfan-
get af psykisk mistrivsel blandt børn og unge ved brug af
forskellige begreber, reaktioner og indikatorer. Nedenfor er
udvalgt en delmængde, der beskriver omfanget af en række
forskellige udfordringer i målgruppen:
• Ifølge VIVEs undersøgelse, 2017 oplevede 10 pct.
af børn mellem 11-15 år lav livstilfredshed. Under-
søgelsen fremhæver samtidig, at der i perioden
2009 – 2017 er sket et fald i andelen af børn, der
oplever høj livstilfredshed
8
.
• Ifølge Den Nationale Sundhedsprofil fra 2017 har
18,3 pct. af de 16-24 årige selvvurderet dårligt
mentalt helbred
9
.
• Ifølge Analysenotat fra Børnerådet fra 2016 har
mere end hver femte ung i 9. klasse haft selvskaden
de adfærd i forskellig grad. Fordeling er 1/3 drenge
og 2/3 piger. Selvskadende adfærd kan bestå i at
tvinge sig selv til at kaste op, kradse, slå eller bide
i sig selv, skære i eller brænde sig selv. Analyse-
notatet angiver, at det at skære i sig selv er den
hyppigste form for selvskade. Selvskadende adfærd
er særligt udbredt blandt børn og unge, der har
oplevet at blive mobbet via internettet
10
.
• Undersøgelsen Børn og Unges mentale helbred,
2014 fra Vidensråd for forebyggelse anslår, at
5-18 procent. af børn og unge i Danmark i 2014
følte psykisk mistrivsel i form af ensomhedsfølelse
i større eller mindre grad. Ensomhedsfølelse udpeg-
es som den største udslagsgivende faktor i forhold
til oplyst lav livstilfredshed
11
.
• Ifølge en fælles undersøgelse fra VIVE og Egmont,
Trivselsudfordringer ved skolestart, oplevede
6,5 pct. af 7-årige børn tre eller flere udfordringer
ved skolestart i 2019, som kan have stor betyd-
ning for elevens skoleforløb i form af psykiske ud-
fordringer, koncentrationsmæssige udfordringer,
tale- og sprogproblemer, konflikter med kammera
terne, konflikter med læreren og andre problemer
12
.
Ovenstående indikerer, at psykisk mistrivsel blandt børn og
unge kan være en voksende udfordring.
Yderligere viser flere undersøgelser, at psykisk mistrivsel
kan være forbundet med en række sociale konsekvenser
og evt. udvikling af psykiske lidelser. Undersøgelserne viser
også, at psykiske lidelser kan opstå, uden forudgående
psykisk mistrivsel.
Som det fremgår af de forskellige undersøgelser, er fore-
komsten af psykisk mistrivsel relativ udbredt blandt børn
og unge med varieret omfang og tendenser. Det er dog ikke
samtlige børn og unge i psykisk mistrivsel, der,
jf. målgrup-
peafgrænsningen i afsnit 2.2,
er i målgruppen for lettere
Børne- og Ungdomspsykiatri - 4. udgave. FADL’s Forlag, 2019
Sundhedsstyrelsen, 2017. Prævalens, incidens og aktivitet i sundhedsvæsenet – for børn og unge med angst, depression, ADHD eller
spiseforstyrrelser.
6
Børne- og Ungdomspsykiatri - 4. udgave. FADL’s Forlag, 2019
7
VIVE 2010, 2014 og 2018. Børn og unge i Danmark Velfærd og trivsel
8
Statens institut for Folkesundhed, 2018. Skolebørnsundersøgelsen.
9
Sundhedsstyrelsen, 2017. Danskernes Sundhed - Den Nationale Sundhedsprofil.
10
Børnerådet, 2016. Børneindblik 4/16 Analysenotat fra Børnerådet nr. 4 2016, 3. årgang maj.
11
Vidensråd for forebyggelse, 2014. Børn og unges mentale helbred.
12
Børne- og Ungdomspsykiatri - 4. udgave. FADL’s Forlag, 2019
4
5
10 • Faglige anbefalinger vedr. udvikling og implementering af lettere behandlingstilbud i PPR
Aktstk. 217 - 2019-20 - Bilag 2: Bilag til aktstykket
2207793_0011.png
behandling i regi af PPR. Enten fordi graden af psykisk
mistrivsel er for let eller for svær.
Ovenstående fremhæver behovet for at sikre en tidlig
indsats til børn og unge med psykisk mistrivsel
13
. Det kan
eksempelvis være ved implementering af lettere behand-
lingsindsatser for børn og unge i kommunernes PPR. Lettere
behandlingsindsatser har således vist sig at have en gavnlig
effekt for målgruppen,
jf. afsnit 3.3 om lettere behandling.
Arbejdsgruppens vidensgrundlag viser således, at målgrup-
pen af børn og unge i psykisk mistrivsel, som er i risiko for at
udvikle en psykisk lidelse, eller som har lettere symptomer
på en psykisk lidelse, omfatter en bred gruppe med en lang
række forskellige og til tider meget komplekse problemstil-
linger. De lettere behandlingsindsatser i landets kommuner
foreslås derfor at være helhedsorienterede indsatser, der
både tager udgangspunkt i det enkelte barn/den unge og
inddrager barnets/den unges omgivende miljø i relevant
omfang (herunder familien, lærere, pædagoger, gruppefæl-
2.3.2 Det komplekse udfordringsbillede
Psykisk mistrivsel og udviklingen af psykiske lidelser kan
anskues som et spektrum af faktorer, fra at barnet/den
unge kan have enkeltstående tegn på psykisk mistrivsel til,
at barnet/den unge kan have flere samtidige tegn og/eller
egentlige begyndende symptomer på en psykisk lidelse
14
.
På tværs af undersøgelser ses en fælles forståelse af, at
psykisk mistrivsel kan komme til udtryk ved forskellige
adfærdsmæssige, psykiske og fysiske reaktioner
jf. afgræns-
ningen af målgruppen ovenfor.
Reaktionerne kan spænde
over diffuse tegn på mistrivsel til egentlige symptomer på
psykiske lidelser.
Der er en række risikofaktorer for, at et barn/en ung udvik-
ler psykisk mistrivsel/psykisk lidelse, herunder sårbarheds-
faktorer som prædisponerer barnet til psykiske problemer,
udløsende faktorer samt vedligeholdende faktorer, som op-
retholder vanskelighederne, når de først er der. Desuden er
der beskyttende faktorer, som kan forhindre, at tilstanden
forværres, og som har betydning for prognosen. Disse risi-
ko- og beskyttelses faktorer kan underinddeles i personlige,
som relaterer sig til barnet (enten biologiske eller psykologi-
ske) og i kontekstuelle faktorer, som relaterer sig til sociale
betingelser i barnets omgivende miljø, herunder familie,
skole, kammerater og behandlende instans
15
. Omfanget af
risiko- og beskyttelsesfaktorer varierer, og der kan i relation
til det enkelte barn eller den unge være henholdsvis få eller
mange forskellige og samtidige faktorer, der tilsammen har
betydning for, om barnet eller den unge udvikler psykisk
mistrivsel eller psykisk lidelse.
Psykisk mistrivsel har en række sociale og psykologiske
konsekvenser og kan fx have indvirkning på familie- og
venskabsrelationer, læring i skolen samt forudsætninger for
at deltage i fritidsaktiviteter.
13
14
15
Sundhedsstyrelsen, 2016, Sygdomsbyrden i Danmark; Vidensråd for forebyggelse, Børn og unges mentale helbred, 2014.
The Lancet Commission on global mental health and sustainable development, 2018.
Anegen Trillingsgaard og Mette Elmose, Caseformulering – i en udviklingspsykopatologisk referenceramme. Psyke & Logos.
11 • Faglige anbefalinger vedr. udvikling og implementering af lettere behandlingstilbud i PPR
Aktstk. 217 - 2019-20 - Bilag 2: Bilag til aktstykket
2207793_0012.png
3. Faglige anbefalinger til en styrket indsats
med lettere behandling
Det følgende afsnit præsenterer de faglige anbefalinger,
som er med til at sætte en faglig retning og ramme for pro-
jektets forslag til implementering af lettere behandlingsind-
satser i regi af PPR. Anbefalingerne indeholder dels faglige
definitioner og indhold for lettere behandlinger i PPR, samt
en række forhold man skal sikre sig i implementeringen af
lettere behandling.
De faglige anbefalinger er formuleret på baggrund af det
vidensarbejde og de videnskilder, som initiativet står på,
herunder afgrænsning af målgruppen og lettere behand-
ling. Dette grundlag er nærmere beskrevet i afsnit 1 og
2. Hver anbefaling er uddybet i en række underpunkter,
som nuancerer anbefalingen samt refererer til specifikke
videnskilder.
Anbefalingerne er tematiseret under følgende overskrifter:
• Fokus på at den samlede tilbudsvifte dækker mål-
gruppens behov (afsnit 3.1)
• Indgang til PPR og faglig vurdering som adgang til
lettere behandling (afsnit 3.2)
• Lettere behandling (afsnit 3.3)
• Mål, opfølgning og dokumentation af en lettere
behandlingsindsats (afsnit 3.4)
• Samarbejde og koordination på tværs (afsnit 3.5)
• Kompetencer (afsnit 3.6)
Børn og unge i målgruppen kan eksempelvis have behov for
indsatser med forskellige intensitets- og specialiserings-
grad med mulighed for en hurtig og rettidig justering til
et mere eller mindre intensivt og specialiseret tilbud ved
behov. Denne tilgang benævnes den ”graduerede tilgang”,
og understøtter, at det enkelte barn/den unge får den rette
indsats, på det rette tidspunkt og med den rette sammen-
sætning af fagligheder og kompetencer.
I figur 1 er den graduerede tilgang illustreret.
Figur 1. Den graduerede tilgang. Forløbsprogrammer for børn og
unge med psykiske lidelser, Sundhedsstyrelsen, 2017.
3.1 FOKUS PÅ AT DEN SAMLEDE TILBUDSVIFTE
DÆKKER MÅLGRUPPENS BEHOV
Målgruppen af børn og unge med psykisk mistrivsel i risiko
for at udvikle en psykisk lidelse, eller med lettere sympto-
mer på en psykisk lidelse, har mange forskelligartede behov,
som skal imødekommes gennem forskellige indsatsforløb.
Dette nødvendiggør en bred og differentieret vifte af tilbud
til målgruppen, som giver mulighed for en tilpasset indsats,
der kan imødekomme det enkelte barn/den unges behov
16
.
Trin 1, 2 og 3 i figuren illustrerer forskellige intensitets- og
specialiseringsniveauer, hvor trin 4 illustrerer den løbende
opfølgning, som er med til at sikre, at indsatsen justeres ved
behov og/eller at barnet/den unge får tilbud på et lavere
eller højere trin.
Hvert trin kan med fordel rumme en bred vifte af forskellige
relevante indsatser målrettet de forskellige behov, der er
inden for målgruppen og det omgivende miljø.
16
Erfaringer fra projektet: Omlægning til en tidligere forebyggende indsats for udsatte børn og unge, Socialstyrelsen.
12 • Faglige anbefalinger vedr. udvikling og implementering af lettere behandlingstilbud i PPR
Aktstk. 217 - 2019-20 - Bilag 2: Bilag til aktstykket
2207793_0013.png
På trin 1 og 2 kan tilbuddet, målrettet det omgivende miljø,
for eksempel være konsultativ støtte til lærere og pædago-
ger, forskellige individuelle tilbud eller gruppetilbud til børn
og unge, støtte til forældre, tilbud om psykoedukation mv.
Trin 3 illustrerer behandlingsindsatser i børne- og ung-
domspsykiatrien. Lettere behandlingsindsatser ligger i
denne forståelse på hhv. trin 1 og trin 2. Forud for trinene
i figuren er de alment forebyggende indsatser,som har til
formål at fremme trivsel og mental sundhed blandt børn og
unge generelt
17
.
Den samlede tilbudsvifte til målgruppen rummer forskel-
lige tilbud, som kan være forankret på tværs af forskellige
kommunale enheder og forvaltninger, og tilbud i PPR udgør
en delmængde af denne samlede vifte af tilbud i kommu-
nen til målgruppen. Ligeledes er lettere behandlingsind-
satser i PPR at betragte som en del af en bredere palet af
behandlingsindsatser til målgruppen set på tværs af både
kommune, region og praksis sektoren. Analysen fra Deloitte
konstaterer en stor variation for så vidt angår kommuner-
nes samlede tilbudsvifte til målgruppen, samt for PPRs
eksisterende tilbud til målgruppen, opgaveportefølje og
ansvarsområde
18
.
PPR varetager i dag allerede en række tilbud til børn og
unge i psykisk mistrivsel, i risiko for at udvikle en psykisk
lidelse, eller med begyndende symptomer på en psykisk
lidelse. Analysen fra Deloitte viser, at 85 pct. af kommuner-
ne allerede i dag tilbyder én eller flere indsatser, som kan
betegnes som lettere behandling
jf. definition i afsnit 2.
Dog
fremgår det af estimater over ressourceforbrug, at lettere
behandling kun udgør 5 pct. af PPR-medarbejdernes opga-
veportefølje.
Ud af nuværende udbudte lettere behandlingsindsatser
er hovedparten målrettet børn og unge med tegn på angst
eller depression, mens lidt over halvdelen af de undersøgte
kommuner har indsatser målrettet uro og adfærdsvan-
skeligheder samt indsatser målrettet selvværd og/eller
ensomhed. En mindre del har indsatser målrettet tegn på
udviklingsforstyrrelser og indsatser målrettet selvskade
samt spiseforstyrrelser. Derudover er en lille andel af de
nuværende udbudte lettere behandlingsindsatser målrettet
andre problemstillinger, herunder misbrug, krisehjælp ved
særlige hændelser, fastholdelse på ungdomsuddannelse,
sorg, skolevægring, skilsmisseproblematikker og tilknyt-
ningsproblemer
19
.
De skitserede forhold medfører, at implementering af eller
udvidelse af lettere behandlingsindsatser i PPR bør foregå
med fokus på den enkelte kommunes samlede tilbudsvifte
til målgruppen på tværs af kommunens fagområder og for-
valtninger samt tilbud i regi af praksis sektoren og børne- og
ungdomspsykiatrien.
3.1.1 Anbefalinger i forhold til den samlede tilbudsvifte
1) Lettere behandlingsindsatser i PPR skal være en integreret
del af en strategisk og faglig udvikling af en differentieret kom-
munal tilbudsvifte, som samlet set dækker de forskellige behov
og forskellige grader af problemstillinger, som målgruppen har.
-
Udvælgelse og implementering af lettere behand-
lingsindsatser skal ske på baggrund af en strategisk
og faglig vurdering af målgruppens behov og under
hensyntagen til den samlede kommunale tilbuds-
vifte til målgruppen, herunder PPRs øvrige tilbud
til målgruppen.
Den tværgående og samlede vifte af tilbud til mål-
gruppen skal bestå af tilbud på alle indsatstrinmed
afsæt i en gradueret tilgang, som giver mulighed for
fleksibelt at justere indsatsen til et mere eller min-
dre intensivt og specialiseret niveau efter barnets/
den unges behov og problemudvikling
20
.
Der bør foretages en løbende og systematisk evalu-
ering og tilpasning af tilbudsviften i kommunen samt
en systematisk evaluering og tilpasning af indsatser-
nes relevans og effekt for målgruppen
21
.
-
-
3.2 INDGANG TIL PPR OG FAGLIG VURDERING
SOM ADGANG TIL LETTERE BEHANDLING
Ifølge Deloittes analyse oplever PPR en stigende udvikling i
antallet af børn og unge i psykisk mistrivsel og hertil en sti-
gende efterspørgsel efter PPRs ydelser. En ofte fremhævet
årsag til den stigende mistrivsel er, ifølge analysen, en gene-
rel øget opmærksomhed omkring psykiske problemstillin-
ger, som i det tidlige opsporingsarbejde kan være med til at
fremme identifikation af børn og unge i psykisk mistrivsel.
Det er vigtigt at identificere mistrivsel for at kunne sætte
tidligt ind. Systematisk opmærksomhed på at alle børn og
17
18
19
20
21
Sundhedsstyrelsen, 2017. Forløbsprogrammer for børn og unge med psykiske lidelser: ADHD, spiseforstyrrelser og angst/depression.
Deloitte, 2020.
Deloitte, 2020.
Sundhedsstyrelsen, 2017. Forløbsprogrammer for børn og unge med psykiske lidelser: ADHD, spiseforstyrrelser og angst/depression.
Socialstyrelsen 2017-2020. Erfaringer fra projektet ”Investering i den tidlige forebyggende indsats i PPR”.
13 • Faglige anbefalinger vedr. udvikling og implementering af lettere behandlingstilbud i PPR
Aktstk. 217 - 2019-20 - Bilag 2: Bilag til aktstykket
2207793_0014.png
unges trivsel er væsentlig, da man ikke entydigt kan fastslå,
hvilke børn der er i risiko for at komme i psykisk mistrivsel.
Fokuserer man i opsporingen entydigt på de børn og unge,
der udviser helt tydelige tegn på psykisk mistrivsel, er der
risiko for, at man overser børn og unge, som måske tilsyne-
ladende trives, men kan være i faldende trivsel.
Fagpersoner i barnets og den unges omgivende miljø, fx
læringsmiljø, sundhedsplejen mv, skal have faglig viden om
(tidlige) tegn på mistrivsel og risikofaktorer samt kompeten-
cer til at handle relevant og rettidigt ved bekymring for et
barn eller en ung
22
.
Henvendelse og kontakt til PPR kræver kendskab til PPR
som kommunal enhed samt til PPRs opgaveportefølje. Der
er forskelle på børnenes/de unges og forældrenes kendskab
til PPR og deres viden om, hvordan enheden kontaktes. Der
er desuden forskelle på øvrige kommunale medarbejderes
viden om og overblik over PPRs opgaveportefølje.
Årsager til dette kan bl.a. ligge i variation i opgaveporte-
føljen, og at PPR er organisatorisk placeret og forankret
forskelligt i kommunerne (fx centralt eller decentralt place-
ret). Ovennævnte faktorer kan udgøre barrierer ift. at sikre
adgang til PPR
23
.
PPR-enhederne modtager, ifølge analysen primært infor-
mation om børn og unge i psykisk mistrivsel fra skoler og
dagtilbud. I 72 pct. af tilfældene kommer informationen fra
skoler og dagtilbud, i 10 pct. fra familie- og socialområdet,
i 5 pct. fra det regionale sundhedsvæsen og i 9 pct. fra de
pågældende børn eller unges forældre
24
.
Målgruppen er kompleks og kan derfor have mange for-
skelligartede behov, som kræver tværfaglig inddragelse.
Desuden kan nogle børn eller unges tegn på mistrivsel være
en del af den normale udvikling, og det kan derfor være van-
skeligt at adskille normale og forbigående problemstillinger
fra tegn på psykisk mistrivsel eller lidelse, som kræver en
lettere behandling
25
. Dette peger på, at faglig vurdering er
et væsentligt element af den lettere behandling.
Det er væsentligt, at den rette indsats sættes i gang på det
rette tidspunkt med henblik på at forebygge en forværring
af situationen for børn og unge i psykisk mistrivsel. For at
sikre, at det er de rette børn og unge, der modtager lettere
behandling, og at der sættes ind med en indsats, der mat-
cher behov og ressourcer hos barnet/ den unge og familier,
skal adgang til lettere behandlingsindsatser være baseret
på en faglig vurdering.
Det er væsentligt, at den faglige vurdering i relevant om-
fang er afstemt efter barnets/den unges behov, så der kan
sikres en så hurtig og fleksibel adgang til den rette lettere
behandling som muligt. Det er ligeledes vigtigt at inddrage
barnets/den unges omgivende miljø (eksempelvis familie,
pædagoger og lærere) i den faglige vurdering og den lettere
behandlingsindsats
26
.
3.2.1 Anbefalinger til indgang til PPR og faglig
vurdering som adgang til lettere behandling
1) Der skal sikres en tydelig og let indgang til PPR for fagpro-
fessionelle, og i relevant omfang børn, unge og deres familier
samt sikres kendskab til PPRs virke, placering og indsatser
-
PPR skal aktivt understøtte, at fagpersoner i barnets
og den unges omgivende miljø fx læringsmiljø, sund-
hedsplejen, mv. skal have faglig viden om (tidlige)
tegn på mistrivsel og risikofaktorer samt kompe-
tencer til at handle relevant og rettidigt ved bekym-
ring for et barn eller en ung.
For at understøtte at en behandlingsindsats sæt-
tes i gang på rette tid, skal fagprofessionelle, og i
relevant omfang børn/unge og familier have kend-
skab til, hvad PPR kan tilbyde af hjælp, og hvordan
de henvender sig ved bekymring om psykisk mistriv-
sel hos børn/unge, herunder om de selv kan henven-
de sig, eller om det skal ske via fagprofessionelle.
Indgangen til PPR skal være kendt, og der skal være
en enkel og tilgængelig proces for henvendelse,
herunder procedurer, der sikrer, at forældre med
børn/unge i målgruppen oplever en enkelt adgang
til PPR. En enkel og tilgængelig indgang til PPR
skal sikres, hvad enten man anvender mulighed
for selvhenvendelse fra børn/unge og familier eller
alene via henvendelser fra fagprofessionelle både
internt i kommunen og eksternt, fx praksis sektoren
og det regionale sundhedsvæsen
27
.
Henvendelse forudsætter kendskab til PPRs virke
og vifte af tilbud til målgruppen. Kendskab kan
understøtte, at barnet/den unge, familien samt
-
-
-
22
23
24
25
26
27
Socialstyrelsen: Vidensportalen på det sociale område, Tema om opsporing. Link: https://vidensportal.dk/temaer/opsporing-1
Deloitte, 2020.
Deloitte, 2020.
The Lancet Commission on Global Mental Health and Sustainable Development, 2018).
Deloitte, 2020 og Socialstyrelsen, 2017. Koncept for omlægning til en tidligere forebyggende indsats for børn og unge i udsatte positioner.
Deloitte, 2020.
14 • Faglige anbefalinger vedr. udvikling og implementering af lettere behandlingstilbud i PPR
Aktstk. 217 - 2019-20 - Bilag 2: Bilag til aktstykket
2207793_0015.png
fagpersoner reagerer på bekymring om mistrivsel.
Derved understøttes muligheden for at iværksæt-
te en relevant rettidig indsats i forlængelse af, at
børn og unge i målgruppen er blevet opsporet.
Kendskabet kan sikres gennem relevant og opda-
teret information, fx via foldere med beskrivelse og
en let tilgængelig hjemmeside med tydelig kontakt-
muligheder og henvendelsesvej
28
.
2) Adgang til lettere behandling skal foregå ved visitation ba-
seret på en systematisk faglig vurdering afstemt efter barnets/
den unges behov med brug af standardiserede og vidensbase-
rede redskaber
-
-
-
PPR skal foretage en systematisk faglig vurdering
af de problemer, som børn og unge i målgruppen er i.
en faglige vurdering har til formål at sikre en smidig
adgang til lettere behandling i PPR, og at de relevan-
te børn og unge visiteres til en lettere behandlings
indsats, der matcher deres behov.
Den faglige vurdering skal være baseret på standar-
diserede og vidensbaserede redskaber. En faglig
vurdering kan bestå af flere forskellige delelemen-
ter, og PPR vurderer med afsæt i barnets behov,
hvilke delelementer der bør indgå i den faglige
vurdering. Det er væsentligt, at PPR anvender
standardiserede og vidensbaserede redskaber samt
strukturerer forløbet for den faglige vurdering på
en måde, der sikrer, at vurderingen kan skaleres alt
efter, om der er tale om mere eller mindre komplek-
se problemstillinger med deraf afledt variation af
sværhedsgrader, og så der sikres mulighed for
tværfaglig involvering ved behov herfor. Det kan
eksempelvis være relevant at indlede med at an-
vende Strenght and Difficulties Questionnaire
(SDQ)
29
og dertil andre validerede redskaber til
supplerende vurdering, efterfulgt af en samtale/
interview med barnet/den unge og forældrene og
dernæst en case-formulering
30
med en helhedsorien
teret analyse af det aktuelle problem, herunder den
konkrete kontekst.
Som afsæt for iværksættelse af en lettere behand-
lingsindsats skal PPR, når det er relevant, oriente-
re sig i eventuelle faglige vurderinger foretaget af
andre fagprofessionelle internt i kommunen og i
det eksterne samarbejde med regionen, herun-
der alment praktiserende læger og børne- og
ungdomspsykiatrien. Ved deling af personoplys-
ninger skal der være opmærksomhed på behov for
samtykke.
En faglig vurdering af de problemer, børn eller un-
ge oplever eller er i, skal i relevant omfang stå på et
tværfagligt grundlag og viden om barnet/den unge.
Ud over barnet/den unge og forældrene kan det
eksempelvis være relevant at inddrage og samar-
bejde med lærere, pædagoger, socialrådgiver, sund-
hedsplejerske, læge mv. i vurderingen, ligesom
barnet/den unge og familie løbende bør holdes
informeret om relevante trin i forløbet.
Der skal som afslutning på vurderingen formuleres
målsætninger for den konkrete indsats i samarbej-
de med børn, unge og forældre, jf. afsnit 3.4: Mål,
opfølgning og dokumentation af indsatsen.
-
3) Der skal sikres en systematisk procedure for en smidig
adgang til lettere behandling i PPR, relevant faglig vurdering,
løbende opfølgning og viderehenvisning ved behov
-
Et systematisk forløb - fra henvendelse til faglig
vurdering af børn/unges problematik og behov,
visitation, selve behandlingsindsatsen, løbende
opfølgning og viderehenvisning ved behov - skal
understøttes af klare procedurer for de enkelte
delelementer, der er kendt af medarbejdere i PPR
og af relevante tværfaglige samarbejdspartnere.
Procedurer skal sikre et kvalificeret og sammen-
hængende forløb og kan fx beskrive processen,
tovholderfunktionen, inddragelse af fagprofessio-
nelle, klar og tydelige rolle- og ansvarsfordeling mv.
Det rette tilbud til de enkelte børn og unge kan be-
tyde behov for viderehenvisning fra PPR til øvrige
interne eller eksterne aktører, hvis barnets/den
unges problemer ikke kan imødekommes med den
lettere behandlingsindsats. Viderehenvisning til
det rette tilbud bør understøttes af kendskab til
tilbud under de øvrige forvaltninger i kommunen
samt relevante tilbud ved fx børne- og ungdoms-
psykiatrien og praktiserende læge. Viderehenvis-
ning kan også understøttes af redskaber, fx SDQ,
hvor man anvender fastsatte grænseværdier for,
hvornår barnets symptomer indikerer behov for en
mere specialiseret indsats.
-
-
Deloitte, 2020.
www.sdq.dk
30
Carr, A. (2006). The Handbook of Child and Adolescent Clinical Psychology – A Contextual Approach. Routledge.Referencer på dansk: Trillings-
gaard, A. (2007).
Diagnosticering og case.
Psykolog Nyt, nr. 17, 2007; Trillingsgaard, A. et al. (2010). Caseformulering – i en udviklingspsykopatolo-
gisk referenceramme. Psyke og Logos, 2010, 31: s. 399-416.
28
29
15 • Faglige anbefalinger vedr. udvikling og implementering af lettere behandlingstilbud i PPR
Aktstk. 217 - 2019-20 - Bilag 2: Bilag til aktstykket
2207793_0016.png
3.3 LETTERE BEHANDLING
Anbefalinger vedr. lettere behandling beror på afsnit 2.2.,
hvor lettere behandling defineres. Her beskrives det, at
lettere behandling skal tilbydes som en helhedsorienteret
indsats, der ’går på to ben’, hvor der både ydes en individu-
el lettere behandlingsindsats målrettet det enkelte barn
og i udgangspunktet en understøttende indsats i barnets
omgivende miljø. Derudover beror anbefalingerne i dette
afsnit på arbejdsgruppens afdækning og litteraturreview af
vidensgrundlag for indsatser til målgruppen samt Deloittes
analyse, herunder Deloittes litteraturreview over lettere
behandlingsindsatser, som beskriver et behov for at tilbyde
vidensbaseret lettere behandling.
Deloittes analyse peger på, at PPR kan yde forskellige lette-
re behandlingsindsatser og understøttende indsatser, her-
under konsultativ bistand til forældre, individuelle samtaler
og forløb, gruppetilbud til børn og unge, konsultativ bistand
til lærere/pædagoger samt psykoedukation.
Deloittes analyse viser, at PPR har en varieret opgaveporte-
følje i kommunerne. PPR tilbyder i nogle kommuner allerede
i dag et mindre omfang af lettere behandling. Kommunernes
begrundelser for i stigende grad at tilbyde lettere behand-
ling i regi af PPR dækker over bl.a. øget behov ift. stigning
i antallet af børn og unge med psykisk mistrivsel, lokalpo-
litiske strategier og øget fokus på tidlig indsats fx i form af
lettere behandling
31
.
Det samlede vidensgrundlag viser at lettere behandling kan
udgøres af en eller flere egnede vidensbaserede indsatser
og metoder. Kommunerne oplever dog, at det kan være en
udfordring at tilbyde egnede vidensbaserede indsatser og
metoder. PPR-lederne beskriver, ifølge Deloittes analyse, at
de savner viden om og erfaring med relevante vidensbase-
rede indsatser målrettet konkrete problematikker
32
.
Systematiske beskrivelser af de enkelte behandlings-
indsatser gør det i højere grad muligt at evaluere på og
efterfølgende justere på indsatsen ved behov. Ligesom
systematiske beskrivelser er med til at sikre en ensartet
gennemførelse og tilgang samt evt. justering af indsatsen.
Det vil således blive mindre ressourcekrævende for PPR at
tilbyde lettere behandling, når den lettere behandlingsind-
sats kan gentages eller justeres på baggrund af systemati-
ske beskrivelser
33
.
Arbejdsgruppens afdækning og litteraturreview af videns-
grundlaget for indsatser til målgruppen viser, at der findes
en række indsatser, men der er variation i, hvor mange
vidensbaserede indsatser der findes inden for de forskellige
afgrænsede problematikker.
Eksempelvis er der identificeret flere indsatser målret-
tet børn og unge med angst og færre målrettet børn som
pårørende. Vidensgrundlaget på tværs af indsatser er størst
i forhold til viden om indsatsernes målgruppe og metode.
Der i mindre omfang viden om virkning og implementering
af indsatserne.
Der ses mindst viden i forhold til økonomiske omkostnin-
ger ved implementering og drift af indsatserne
34
. Deloittes
analyse fremhæver en række studier, der peger på positive
betydninger i forhold til børn og unge i psykisk mistrivsel. På
tværs af de to analyser tegner der sig et billede af, at der er
stor forskel på, hvilken erfaring der er med indsatserne, og
om de er afprøvet i Danmark, herunder i PPR-regi.
De lettere behandlingsindsatser, som er målrettet barnet
og det omgivende miljø, kan være baseret på forskellige
former for psykoterapi eksempelvis kognitiv adfærdsterapi,
mentaliseringsbaseret terapi, narrativ terapi, dialektisk ad-
færdsterapi, multisystemisk terapi eller psykopædagogik
35
.
Arbejdsgruppens afdækning og litteraturreview samt følge-
gruppen påpeger, at flere virkningsfulde relevante indsatser
målrettet børn og unge i psykisk mistrivsel og med begyn-
dende symptomer på psykisk lidelse er baseret på kognitiv
adfærdsterapi, fx Cool Kids, Lær at takle, Back2School og
Mind my Mind
36
.
Lettere behandling målrettet det enkelte barn kan fx foregå
som individuelle samtaleforløb eller gruppebaserede forløb.
Understøttende indsats målrettet det omgivende miljø kan
fx foregå som konsultativ bistand eller psykoedukation til
forældre, lærer og pædagoger mv
37
.
Deloitte, 2020.
Deloitte, 2020.
33
Deloitte, 2020.
34
De fem vidensparametre: målgruppe, metode, virkning, implementering og økonomi er baseret på Socialstyrelsens vidensdeklaration af sociale
indsatser og metoder, Socialstyrelsen, 2017.
35
Arbejdsgruppens afdækning og litteraturreview af indsatser til målgruppen samt og Initiativbeskrivelse vedr. Fremskudt psykiatri.
36
Mychailyszyn, 2017, (Cool Kids), Assessing and Treating Child Anxiety in Schools; Socialstyrelsen (2019): Vidensportalen på det sociale område,
Lær at tackle;
https://psy.au.dk/cebu/om-vores-forskning/forskningsprojekter/back2school/
;
https://www.psykiatrifonden.dk/boern-unge/mind-my-mind/hvad-er-mind-my-mind.aspx
37
Deloitte, 2020.
31
32
16 • Faglige anbefalinger vedr. udvikling og implementering af lettere behandlingstilbud i PPR
Aktstk. 217 - 2019-20 - Bilag 2: Bilag til aktstykket
2207793_0017.png
Målgruppen for lettere behandling er, som beskrevet i
målgruppeafsnittet, kompleks og bred, og der kan være
flere bagvedliggende problematikker og faktorer, som er
udløsende eller vedligeholdende ift. psykisk mistrivsel hos
børn og unge. Det er således nødvendigt, at lettere behand-
ling tilpasses de konkrete problemer, som børn eller unge er
i og oplever. Lettere behandling til børn og unge kan således
udgøres af én eller flere egnede vidensbaserede indsatser
og metoder, som kan være med til at gøre en forskel.
Som følge af målgruppens bredde kan lettere behandling
af det enkelte barn enten være målrettet særskilte pro-
blemstillinger eller gå på tværs af flere problemstillinger,
fx angst og depression. Målgruppen for lettere behandling
har ofte flere problemstillinger på samme tid eller over tid,
hvilket kan være en yderligere kompleksitet, når PPR skal
tilbyde lettere behandlingsindsatser. Her kan PPR fx vælge
at tilrettelægge en behandlingsindsats, som er baseret på
programmer eller metoder, der går på tværs af flere pro-
blemstillinger
38
.
på i forhold til, hvordan de kan støtte op om barnet/
den unge samt understøtte og integrere behand-
lingsindsatsen i nær- og hjemmemiljøet.
2) Lettere behandlende indsatser skal være vidensbaserede
- Lettere behandlingsindsatser skal være baseret på
vidensbaserede indsatser. Særligt kognitiv adfærds-
terapi er en virkningsfuld relevant indsats målrettet
børn og unge i psykisk mistrivsel, fx Cool Kids, Lær
at takle, Back2School og Mind my Mind.
- De vidensbaserede lettere behandlingsindsatser,
som anvendes, skal være undersøgt i forhold til, om
der er viden om hhv. indsatsens målgruppe, metode,
effekt, implementering og økonomi. Der eksiste-
rer relevante værktøjer til vurdering af viden om
indsatser og metoder, eksempelvis ”vidensdeklara-
tionen” til vurdering af viden om indsatser på social-
området
39
. Desuden findes der nationale kliniske
retningslinjer og tilhørende metodehåndbog med
gennemgang af evidensen bag konkrete indsatser
og metoder
40
.
- Såfremt man ikke anvender en vidensbaseret me-
tode, bør man sikre en systematisk udvikling af
vidensbaseret praksis, hvor praksis er forankret i
den bedste viden, er systematisk beskrevet, er øko-
nomisk rentabel, og som løbende evalueres og
justeres m.v. Eksempelvis kan systematikken i
”lovende praksis” anvendes
41
.
- Der skal være en systematisk beskrivelse af lette-
re behandlingsindsatser (eksempelvis en manual
eller en forløbsbeskrivelse), herunder beskrivelse
af målgruppe, metode samt afgrænsning af, hvilke
problemstillinger og behov indsatsen skal kunne
imødekomme.
3.3.1 Anbefalinger ift. lettere behandling
1)
Lettere behandling skal tilbydes og tilpasses med afsæt
i barnet/den unges behov og problemudvikling, og skal i ud-
gangspunktet inddrage barnet/den unges omgivende miljø.
- Den lettere behandling skal være en helhedsorien-
teret indsats, som i udgangspunktet inddrager
vigtige aktører omkring barnet/den unge. Det er
derfor vigtigt, at indsatsen ’går på to ben’, så der er
mulighed for, at der både ydes en individuel lettere
behandlingsindsats målrettet det enkelte barn/den
unge og i udgangspunktet en understøttende indsats
i barnets/den unges omgivende miljø.
- Lettere behandling tager udgangspunkt i det enkelte
barn/den unges behov og problemudvikling og
understøtter trivsel og udvikling på tværs af alle
barnets/den unges deltagelsesarenaer fx i hjemmet,
i skolen og i fritiden. Dette fordrer inddragelse af
både et socialfagligt, et sundhedsfagligt og et under-
visningsfagligt perspektiv.
I forbindelse med den lettere behandlingsindsats
skal PPR altid have blik for og i udgangspunktet
også arbejde med barnets/den unges læringsmiljøer,
fællesskaber og kontekster i både skole og hjem, så
fx familie, pædagoger og lærere bliver klædt bedre
3.4 MÅL, OPFØLGNING OG DOKUMENTATION
AF INDSATSEN
I forløbet op til, under og efter en lettere behandlingsind-
sats er der behov for, at barnet/den unge og familien invol-
veres tæt. Det gælder både i forbindelse med den faglige
vurdering, i tilrettelæggelsen af indsatsen og i opfølgningen
på behandlingsindsatsen. Inddragelsen er med til at tydelig-
gøre barnets/den unges og familiens perspektiv og bidrager
til motivation og ejerskab for forløbet.
Når PPR iværksætter en indsats, er der behov for en sy-
https://www.psykiatrifonden.dk/boern-unge/mind-my-mind/hvad-er-mind-my-mind.aspx,
https://www.psykiatrifonden.dk/media/639772/protokol_mindmymind_pilot_v11_20150812.pdf
39
Vidensdeklaration af sociale indsatser og metoder, Socialstyrelsen, 2017
40
Metodehåndbogen. Model for udarbejdelse af nationale kliniske retningslinjer, Sundhedsstyrelsen, 2017.
41
Socialstyrelsen, 2017. Koncept for omlægning til en tidligere forebyggende indsats for børn og unge i udsatte positioner.
38
17 • Faglige anbefalinger vedr. udvikling og implementering af lettere behandlingstilbud i PPR
Aktstk. 217 - 2019-20 - Bilag 2: Bilag til aktstykket
2207793_0018.png
stematisk indsamling af viden om resultater af den indsats,
som børnene/de unge og familierne modtager. Formålet
er sammen med barnet/den unge og familien at sikre, at
der løbende følges op på, at indsatsen medvirker til den
ønskede udvikling og progression. Desuden er det et vigtigt
element i at understøtte vurderingen af, hvorvidt indsat-
sen er den rigtige, eller hvorvidt der er behov for juste-
ring
42
. Det er derfor gavnligt ved planlægning af lettere
behandlingsindsatser at opstille konkrete mål og delmål for
indsatsen i samarbejde med barnet/den unge og familien,
så det fremstår tydeligt, hvad formålet med indsatsen er.
Ligesom det gør det muligt i den løbende opfølgning at følge
konkret op på målene og justere dem ved behov igennem
hele forløbet
43
.
Kigges der på PPR-enhedernes dokumentations- og re-
gistreringspraksis i dag, viser Deloittes analyse, at der er
betydelige forskelle på tværs af landets kommuner. Det gør
sig især gældende for de forebyggende indsatser, både ift.
registreringspraksis og i forhold til i hvilken grad kommu-
nerne bruger dokumentation systematisk til at følge op på
virkningen af iværksatte indsatser.
Eksempelvis vurderer 45 pct. af PPR-lederne, at man i høj
eller nogen grad registrerer gennemførte forebyggende
indsatser, mens 39 pct. vurderer, at det kun sker i mindre
grad eller slet ikke. For indsatser af foregribende og lettere
indgribende karakter, er registreringspraksis på tværs af
kommuner mere ensartet. I forhold til lettere behandling
vurderer 86 pct. af PPR lederne, at man i nogen eller høj
grad har en systematisk registreringspraksis og 73 pct. vur-
derer, at man i dag i nogen eller høj grad systematisk følger
op på virkningen af lettere behandling
44
.
-
sundheds-, og uddannelsesområdet
45
.
Barnet/den unge og familien inddrages aktivt i
formuleringen af og opfølgningen på målsætninger-
ne og eventuelle delmål undervejs for at understøtte
en stærkere involvering, ejerskab og motivation
46
.
2) PPR skal som led i indsatsen kunne sikre systematisk og
løbende opfølgning på det enkelte barn/den unge med henblik
på vurdering af og evt. tilpasning af indsatsen
- Som en integreret del af indsatsen skal PPR løben-
de og systematisk følge op på, om den iværksatte
lettere behandlingsindsats medfører den ønskede
udvikling og progression hos barnet/den unge, samt
en løbende vurdering af udviklingen i barnets/
den unges omgivende miljø, og om den lettere
behandlingsindsats matcher barnets/den unges
behov. Opfølgningen skal ske med inddragelse af
relevant viden fra barnet/den unge og barnets/den
unges faglige og sociale netværk.
- Opfølgningen skal kunne danne afsæt for, at den
iværksatte lettere behandlingsindsats i relevant
omfang løbende justeres, tilpasses og koordineres
med eventuelle samtidige indsatser, der tilbydes
barnet/den unge eller familien.
- Opfølgningen skal være baseret på standardisere-
de og vidensbaserede redskaber tilpasset de kon-
krete problemstillinger, så opfølgningen tilpasses
indsatsens mål, fx Feedback Informed Treatment
(FIT)
47
og Strengths and Difficulties Questionnaire
(SDQ).
3) PPR bør understøtte en tilstrækkeligt systematisk doku-
mentationspraksis, som kan følge og vise udviklingen hos det
enkelte barn/den unge såvel som på aggregeret niveau
- Opfølgning på udvikling hos barnet/den unge bør
baseres på en systematisk dokumentationsprak-
sis, herunder skriftlig dokumentation af observa-
tioner og feedback fra barnet/den unge og de
involverede relevante aktører samt på aggregeret
niveau.
- PPR skal sikre en systematisk registrering med hen-
blik på at kunne kortlægge omfanget af børn og unge,
der er i kontakt med PPR.
3.4.1 Anbefalinger ift. mål, opfølgning og dokumentati-
on af en lettere behandlingsindsats
1) Ved iværksættelse af en lettere behandlingsindsats skal der
opstilles klare mål for den konkrete indsats, som er opstillet i
samarbejde med barnet/den unge og forældrene
- Der skal være et tydeligt formål med indsatsen samt
få, tydelige og prioriterede mål for det enkelte barn/
den unge, som er kendt af alle relevante parter, og
som understøtter et fælles fokus, retning og tilgang.
Målsætningerne bør således være styrende for den
samlede indsats, fx hvis der er tale om flere sidelø-
bende indsatser indenfor eller på tværs af social-,
Socialstyrelsen, 2017. Koncept for omlægning til en tidligere forebyggende indsats for børn og unge i udsatte positioner.
Deloitte, 2020.
44
Deloitte, 2020.
45
Socialstyrelsen, 2018. Tidligere forebyggende og mere effektiv indsats for udsatte børn og unge og Deloitte, 2020.
46
Deloitte, 2020.
47
Miller, S. & Bertolino, B. (2012).
ICCE manuals on Feedback – Informed Treatment (FIT).
FIT beskrevet på Socialstyrelsens vidensportal:
https://vidensportal.dk/temaer/inddragelse/indsatser/feedback-informed-treatment-fit
42
43
18 • Faglige anbefalinger vedr. udvikling og implementering af lettere behandlingstilbud i PPR
Aktstk. 217 - 2019-20 - Bilag 2: Bilag til aktstykket
2207793_0019.png
3.5 SAMARBEJDE OG KOORDINERING PÅ
TVÆRS
Både kommunale aktører og fagområder, praksis sektoren
og børne- og ungdomspsykiatrien samarbejder om børn og
unge i psykisk mistrivsel. PPR er placeret centralt i dette
landskab og har snitflader til samtlige områder. PPR spiller
således en central rolle i kommunens arbejde med børn og
unge i psykisk mistrivsel ved at bygge bro og agere bindeled
mellem dagtilbud og skole, familieområdet og børne- og
ungdomspsykiatrien.
Deloittes analyse viser, at der er behov for at intensivere
samarbejdet og etablere mere velfungerende samarbejds-
flader og samarbejdsrum med særligt familieområdet
(myndighedsområdet) samt til dels børne- og ungdomspsy-
kiatrien, for at kunne implementere virkningsfuld lettere
behandling. Det ses af analysen, at PPR-enhederne bredt
set samarbejder bedre med aktørerne på skole- og dagtil-
budsområdet end med sundhedsplejen, familieområdet og
sundhedssektoren. Særligt ses der udfordringer i samar-
bejdet med de almen praktiserende læger, hvor ingen PPR-
svarer, at samarbejdet kan karakteriseres som meget godt,
mens ca. 1/3 vurderer, at samarbejdet er dårligt eller meget
dårligt.
Endvidere ses der en variation i PPR-enhedernes organisa-
toriske forankring i kommunerne, hvor organiseringen over-
ordnet kan inddeles i tre forankringstyper hhv. på almenom-
rådet, på specialområdet og i en tværgående organisering.
Størstedelen af PPR-enhederne er i dag organisatorisk
forankret i almenområdet. Der påvises ikke et entydigt
billede af én mere fordelagtig organisering af PPR frem
for en anden, men der fremhæves fordele og udfordringer
samt en række opmærksomhedspunkter ved de forskellige
organiseringsformer, som PPR bør tage højde for i arbejdet
med lettere behandlingstilbud. For eksempel peges der på,
at PPR-ledere ser et potentiale i et styrket samarbejde med
familieafdelingen, og at lettere behandlingstilbud ofte vil
kræve et tæt samarbejde og koordinering med familieom-
rådet, hvilket kan understøttes igennem bl.a. organiserings-
formen og samarbejdsfora.
Som tidligere beskrevet er målgruppens problemstillinger
og behov forskelligartede og ofte af kompleks karakter og
trækker derfor tråde ud i barnets/den unges forskellige
livsarenaer. Dette fordrer et helhedsorienteret syn på bar-
nets/den unges situation og dermed ofte flere faggruppers
involvering både i forbindelse med valg og iværksættelse af
indsatsen samt kontinuerligt gennem hele forløbet.
Et tæt tværfagligt samarbejde skal sikre og understøtte, at
de forskellige fagprofessionelle omkring barnet/den unge
arbejder i den samme retning, koordinerer og tager ud-
gangspunkt i en fælles faglig forståelse af problemstillinger,
handlemuligheder og tilgang
48
.
En helhedsorienteret og koordineret tilgang er særlig
væsentlig, når der er flere samtidige indsatser i gang for et
barn/en ung og familie, som eventuelt udføres af forskellige
aktører, fx på tværs af forskellige forvaltninger i kommunen,
praksis sektoren eller den regionale børne- og ungepsykia-
tri. De rette betingelser og rammer for det tværprofessio-
nelle samarbejde og koordination bør bl.a. sikres igennem
velstrukturerede og kontinuerlige samarbejdsflader, relati-
onel kapacitet og organisering
49
.
3.5.1 Anbefalinger i forhold til samarbejde og
koordinering på tværs
1) Den lettere behandlingsindsats bør tage udgangspunkt i en
tværfaglig og helhedsorienteret indsats med et tæt og koordi-
neret samarbejde på tværs af relevante fagprofessionelle
- PPR bør i relevant omfang tilbyde lettere behand-
ling i et tæt og koordineret samarbejde med rele
vante kommunale aktører samt med praksis sek-
toren og børne- og ungdomspsykiatrien. Samarbej-
de og koordination bør sikres gennem en hensigts-
mæssig og understøttende organisering
50
.
- Der bør etableres tidlig kontakt mellem relevante
aktører/enheder, ske sparring og løbende koordine-
ring af indsatsen til det enkelte barn/den unge.
- Såfremt barnet/den unge modtager flere samtidi-
ge indsatser, bør disse være koordinerede mellem
de forskellige aktører i og uden for den kommunale
forvaltning. Der kan eksempelvis udarbejdes lokale
samarbejdsaftaler om, hvordan forløbet koordine-
res i et integreret og tværfagligt samarbejde mellem
aktørerne.
- Den lettere behandlingsindsats bør tilrettelægges
og koordineres løbende med relevante fagprofes-
sionelle i barnets/den unges netværk (fx lærere,
pædagoger, kontaktpersoner mv.) for at sikre, at
indsatsen integreres i barnets/den unges omgiven-
de miljø, samt at indsatsen har den ønskede virkning.
I det tværfaglige samarbejde skal der altid være opmærksomhed på betingelser for udveksling af personoplysninger og behov for samtykke fra
barnets forældre.
49
Deloitte, 2020.
50
Deloitte, 2020.
48
19 • Faglige anbefalinger vedr. udvikling og implementering af lettere behandlingstilbud i PPR
Aktstk. 217 - 2019-20 - Bilag 2: Bilag til aktstykket
2207793_0020.png
Herunder er det væsentligt, at specialiseret viden
fra PPR oversættes og omsættes til praksis i barnets/
den unges omgivende miljø, bl.a. ved at understøt-
te lærere, pædagoger og forældre i at tilrettelægge
undervisningen og forestå eventuelle interventioner
i det omgivende miljø
51
.
2) Der bør sikres systematiske procedurer for det tværfaglige
samarbejde internt i kommunen og på tværs af kommune og
region
- Der bør sikres tydelige procedurer for samarbejdet
på tværs af kommune og region, som skal være
kendt af ledelsen og fagprofessionelle på tværs af
enhederne. Disse skal bl.a. tydeliggøre samarbejdet
i forhold til. at koordinere indsatsen samt sikre
mulighed for faglig sparring på tværs af enhederne
samt en tydelig rolle- og ansvarsfordeling.
- Der bør ligeledes sikres tydelige procedurer for
samarbejde på tværs af fagområder i kommunen,
som skal være kendte af ledelsen og fagprofessio-
nelle. Det kan fx være procedurer ift. opsporing,
tydelige handleveje ift. børn og unge i målgruppen
og systematisk overførsel af viden mellem fagpro-
fessionelle mv. Disse har bl.a. til formål at understøt-
te en tydelig rolle- og ansvarsfordeling.
- Der bør altid tages stilling til, hvorvidt der skal
udpeges en ansvarlig kontaktperson omkring det
enkelte barn/den unge blandt de involverede fag-
professionelle med henblik på at varetage en koor-
dinerende rolle.
kommuner udgør lidt under halvdelen af det samlede antal
årsværk. Herefter udgør logopæderne en fjerdedel, og de
pædagogiske konsulenter udgør 11 pct. af det samlede antal
årsværk. De øvrige faggrupper udgør kun en mindre del af
det samlede antal årsværk.
Variationen i personalesammensætning på tværs af landets
kommuner er ifølge analysen desuden et udtryk for en vari-
ation i den opgaveportefølje, som PPR varetager. Analysen
fra Deloitte peger ligeledes på, at en høj grad af tværfag-
lighed i PPR er kendetegnende for god praksis. Det tyder
således på, at involvering af flere forskellige fagligheder i
PPR understøtter en styrket PPR-indsats.
PPR ledere vurderer overordnet, at PPR har de nødvendi-
ge kompetencer, som PPRs nuværende opgaveportefølje
kræver, bl.a. i forhold til at udføre individuel udredning, yde
supervision og sparring med andre fagprofessionelle om
specifikke børn og unge, afholde møder med og undervise
andre fagprofessionelle, yde rådgivning af forældre samt at
visitere
52
.
Mere blandet forholder det sig ifølge Deloittes analyse, når
PPR ledere vurderer, om deres medarbejdere besidder de
nødvendige kompetencer i forhold til at arbejde med lettere
behandling. Nogle kommuner vurderer, at de allerede i dag
helt eller delvist besidder de nødvendige kompetencer,
imens 27 procent af landets PPR-ledere vurderer, at de ikke
besidder de nødvendige kompetencer. Samtidig vurderer
PPR lederne, at der ved implementering af lettere behand-
ling i PPR vil være behov for kompetenceudvikling i form af
efteruddannelse, sidemandsoplæring og/eller supervision
i de nye metoder
53
. Det skal hertil bemærkes, at analysen
ligeledes peger på, at kommunerne ikke har en ensartet
vurdering af, hvad er udgør lettere behandling.
Implementering af lettere behandling kalder på kompeten-
cer, der både matcher varetagelsen af lettere behandlings-
indsatser og varetagelsen af de understøttende indsatser
målrettet det omgivende miljø.
PPR vil ikke altid have den nødvendige specialiserede viden
ift. forskellige problemstillinger, der gør sig gældende ved
lettere behandling af børn og unge i målgruppen. Ligeledes
vil de ikke altid besidde de nødvendige didaktiske kompe-
tencer til at sikre oversættelsen af specialiseret viden til
den almene praksis i for eksempel skole, fritid m.m
54
.
3.6 KOMPETENCER
Kommunerne har, ifølge Deloittes analyse forskellige forud-
sætninger for at kunne implementere lettere behandlings-
tilbud. På tværs af kommunerne er der eksempelvis forskel
på, hvilke og hvor mange fagligheder der er repræsenteret
i PPR. Ifølge analysen er det mest udbredte en relativ bred
PPR-enhed med fem-seks fagligheder.
Alle landets PPR funktioner har psykologer ansat, og
størstedelen har ansat logopæder og pædagogiske konsu-
lenter. Herudover er administrative medarbejdere samt
fysio- og ergoterapeuter også repræsenteret i PPR i lidt
over halvdelen af landets kommuner. Gennemsnitligt er der
flest psykologer repræsenteret i PPR, idet de på tværs af
Socialstyrelsen 2017-2020. Erfaringer fra projektet ”Investering i den tidlige forebyggende indsats i PPR”. Ministeriet for Børn, Undervisning
og Ligestilling, 2016. Afrapportering af Inklusionseftersynet.
52
Deloitte, 2020 og Dansk Psykolog Forening, 2018. Analysen af PPR- ledere og PPR-psykologer.
53
Deloitte, 2020.
54
Deloitte, 2020 og Ministeriet for Børn, undervisning og Ligestilling, 2016. Afrapportering af inklusionseftersynet. 2016).
51
20 • Faglige anbefalinger vedr. udvikling og implementering af lettere behandlingstilbud i PPR
Aktstk. 217 - 2019-20 - Bilag 2: Bilag til aktstykket
2207793_0021.png
3.6.1 Anbefalinger ift. kompetencer
1) PPR skal have eller udvikle kompetencer og erfaringer, der
matcher lettere behandlingsindsatser til målgruppen
- De fagprofessionelle i PPR, som skal varetage den
lettere behandling, skal have eller udvikle kompe-
tencer til og være trænede i anvendelse af de
behandlingsmetoder og redskaber, som anvendes
i indsatsen, fx psykoterapeutiske metoder på både
individuelt og gruppeniveau. Dette kan kræve
specialiseret efter-/videreuddannelse eller certifi-
cering inden for forskellige metoder.
- De fagprofessionelle i PPR, som skal varetage
den lettere behandling, skal have viden om psykisk
mistrivsel, udviklingspsykologi, og psykopatologi
herunder udløsende og vedligeholdende faktorer.
2) PPR skal have eller udvikle kompetencer og erfaringer, der
matcher understøttende indsatser målrettet det omgivende
miljø
- De fagprofessionelle i PPR, som skal varetage den
understøttende indsats, skal have viden om udvik-
lingspsykologi, social- og pædagogisk psykologi,
didaktik og pædagogik samt have eller udvikle
kompetencer til og være trænede i at omsætte teori
til pædagogisk praksis i barnets/den unges omgiven-
de miljø på tværs af skole, hjem, fritid, etc.
3) PPR skal have eller udvikle kompetencer til at sikre en
kvalificeret og dækkende faglig vurdering af børn og unge i
målgruppen
- De fagprofessionelle i PPR skal have kompetencer
til at anvende standardiserede og/eller vidensbase-
rede redskaber, når de foretager en faglig vurdering
af børn og unge i målgruppen samt ved systematisk
opfølgning på indsatsen. Standardiserede redskaber
og vidensbaserede metoder kan fx være anvendelse
af SDQ, case-formuleringer og systematiske samta-
ler/interviews med børn/unge og forældre, jf. afsnit 7
om vurdering af målgruppen.
- De fagprofessionelle i PPR bør have kendskab til
og forståelse for kommunens samlede tilbudsvifte
til børn og unge i målgruppen, så de kan viderehen-
vise til det rette tilbud. Beslutningen om henvisning
til øvrige tilbud kan med fordel foretages med ind-
dragelse af øvrige fagprofessionelle på området,
som kan være med til at understøtte et samlet
overblik.
4) Som led i implementeringen af lettere behandlingsindsat-
ser bør PPR sikre, at der er eller opbygges et velstruktureret og
professionelt fagligt læringsmiljø i PPR
- De fagprofessionelle i PPR bør løbende modtage
faglig opkvalificering og vedligeholdelse af kompe-
tencer i forhold til. at tilbyde lettere behandling.
Det kan fx være ved kontinuerlig faglig sparring,
efteruddannelse, sidemandsoplæring og/eller
supervision.
- Der bør sikres procedurer for samarbejde på tværs
af kommune og region, som sikrer, at de fagprofes-
sionelle i PPR, der skal varetage lettere behand-
ling, kan indhente og drage nytte af specialistviden
fra eksempelvis børne- og ungdomspsykiatrien ved
behov.
21 • Faglige anbefalinger vedr. udvikling og implementering af lettere behandlingstilbud i PPR
Aktstk. 217 - 2019-20 - Bilag 2: Bilag til aktstykket
2207793_0022.png
4. Litteraturliste
Arbejdsgruppens sammenfatning af kortlægning af undersøgelser og data om målgruppen.
Arbejdsgruppens afdækning og litteraturreview af vidensgrundlag for indsatser til målgrup-
pen.
Arbejdsgruppens beskrivelser af initiativer fra Socialstyrelsen, Sundhedsstyrelsen og Styrel-
sen for Undervisning og Kvalitet.
Børnerådet, 2016. Børneindblik 4/16 Analysenotat fra Børnerådet nr. 4 2016, 3. årgang maj
Deloitte (2020): Analyse A:
Analyse af kommunernes pædagogiske psykologiske rådgivning.
Analyse B:
Sammenhænge og variation i de kommunale PPR.
Analyse C: Katalog over god prak-
sis for lettere behandling i PPR. (OBS: Den samlede analyse er endnu ikke udgivet).
Thomsen, Per Hove, Rask, Charlotte Ulrikka, Bilenberg, Niels:
Børne- og Ungdomspsykiatri.
FADL’s Forlag, 4. udgave (2019).
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling (2016):
Afrapportering på inklusionseftersy-
net.
Statens Institut for Folkesundhed, (2018): Skolebørnsundersøgelsen.
Sundhedsstyrelsen (2017):
Danskernes Sundhed - Den Nationale Sundhedsprofil.
Sundhedsstyrelsen (2017):
Forløbsprogrammer for børn og unge med psykiske lidelser.
Sundhedsstyrelsen (2017):
Prævalens, incidens og aktivitet i sundhedsvæsenet – for børn og
unge med angst, depression, ADHD eller spiseforstyrrelser.
Sundhedsstyrelsen (2017): Metodehåndbogen. Model for udarbejdelse af nationale kliniske
retningslinjer.
Statens Institut for Folkesundhed (2019):
Skolebørnsundersøgelsen 2018.
Socialstyrelsen (2019):
Vidensportalen på det sociale område, Tema om opsporing:
https://vidensportal.dk/temaer/opsporing-1
Socialstyrelsen (2018):
Strategisk ramme & Faglig retning - Koncept for omlægning til en tidligere
forebyggende indsats for børn og unge i udsatte positioner.
Socialstyrelsen (2018): Erfaringer fra projektet:
Omlægning til en tidligere forebyggende ind-
sats for udsatte børn og unge.
Socialstyrelsen (2017): Vidensdeklaration af sociale indsatser og metoder.
Trillingsgaard, Anegen og Elmose, Mette (2010):
Caseformulering – i en udviklingspsykopatolo-
gisk referenceramme.
Psyke & Logos.
The Lancet (2018):
The Lancet Commission on global mental health and sustainable develop-
ment.
22 • Faglige anbefalinger vedr. udvikling og implementering af lettere behandlingstilbud i PPR
Aktstk. 217 - 2019-20 - Bilag 2: Bilag til aktstykket
2207793_0023.png
Vidensråd for forebyggelse (2014):
Børn og unges mentale helbred - Forekomst af psykiske
symptomer og lidelser og mulige forebyggelsesindsatser.
VIVE/Egmont (2019).
Trivselsudfordringer ved skolestart – et langtidsperspektiv.
Vidensråd for forebyggelse (2014):
Børn og unges mentale helbred - Forekomst af psykiske
symptomer og lidelser og mulige forebyggelsesindsatser.
Links:
Strengths & Difficulties Questionnaires -
http://sdq.dk/
Feedback Informed Treatment -
https://vidensportal.dk/temaer/inddragelse/indsatser/fe-
edback-informed-treatment-fit
Vidensdeklarationen -
https://socialstyrelsen.dk/tvaergaende-omrader/socialstyrelsens-vi-
den/vidensdeklaration
Lovende praksis -
https://socialstyrelsen.dk/tvaergaende-omrader/socialstyrelsens-viden/
lovende-praksis
Nationale kliniske retningslinjer og tilhørende metodehåndbog med gennemgang af evi-
densen bag konkrete indsatser og metoder -
https://www.sst.dk/da/Opgaver/Patientforlo-
eb-og-kvalitet/Nationale-kliniske-retningslinjer-NKR/Saadan-udarbejdes-NKR
23 • Faglige anbefalinger vedr. udvikling og implementering af lettere behandlingstilbud i PPR
Aktstk. 217 - 2019-20 - Bilag 2: Bilag til aktstykket
2207793_0024.png
24 • Faglige anbefalinger vedr. udvikling og implementering af lettere behandlingstilbud i PPR