Finansudvalget 2019-20
Aktstk. 211
Offentligt
2216307_0001.png
Folketinget
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
24. juni 2020
Strafferetskontoret
Stefan Weinschenck
2020-0031-0032
1533204
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 til aktstykke 211 som Folke-
tingets Finansudvalg har stillet til justitsministeren den 17. juni 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jacob Mark (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Aktstk. 211 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvor mange retssager det konkret drejer sig om, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1 vedrørende aktstykke nr. 211 fra Folketingets Finans-
udvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvor mange retssager det konkret drejer
sig om, og efter hvilke kriterier de sager, der skal gå om, er ud-
valgt?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Den uafhængige kontrol- og styregruppe i teledata-sagen, som
har oplyst følgende:
”Task Force Teledata skal gennemgå sager med teledata, der er
afsluttet i perioden 1. november 2010 til 18. oktober 2019. Efter
den foretagne prioritering skal der gennemgås omkring 5.000
sager. Task Force Teledata og Statsadvokaten for København
har fastsat nærmere regler for prioriteringen og sagsbehandlin-
gen. Det fremgår heraf bl.a., at alle sager, hvor tiltalte har nægtet
sig skyldig og er idømt ubetinget frihedsstraf eller har et aktivt
indrejseforbud til Danmark, skal gennemgås. Andre sager, hvor
domfældte eller dennes advokat har anmodet herom, skal som
udgangspunkt også gennemgås. Retningslinjerne, der er god-
kendt af kontrol- og styregruppen, vedlægges. Endvidere ved-
lægges kontrol- og styregruppens retningslinjer for underretning
af domfældte og fastsættelse af advokatsalærer. Der er på nuvæ-
rende tidspunkt gennemgået ca. 1.700 sager. Gennemgangen
styres og kontrolleres af kontrol- og styregruppen. Det er pla-
nen, at gennemgangen skal være afsluttet ved årsskiftet 2020/21.
Efter screening af dommene og andre centrale dokumenter og
oplysninger anslås det i omkring en fjerdedel (1.250) af sagerne,
at det ikke kan udelukkes, at teledata kunne have haft betydning
for sagernes afgørelse. Disse sager skal undersøges nærmere i
Task Force Teledata. På baggrund af de hidtidige undersøgelser
vurderer task forcen, at der i ca. 5 pct. af de 1.250 sager (ca. 60-
65 sager) foreligger relevante fejl i teledata. Det vurderes end-
videre, om anklagemyndigheden skal søge sagerne genoptaget
ved Den Særlige Klageret, der efter retsplejeloven træffer afgø-
relse herom. En sag kan bl.a. genoptages, hvis det skønnes an-
tageligt, at en ny oplysning, der ikke forelå for retten, f.eks. om
at der har været en teledatafejl, kunne have bevirket, at tiltalte
var blevet frifundet, hvis oplysningen havde foreligget under sa-
gen. Eksistensen af en teledatafejl er ikke i sig selv tilstrækkelig
til, at sagen skal genoptages.
De domfældte skal i sagerne med relevante teledatafejl oriente-
res om Task Force Teledatas konkrete gennemgang af de pågæl-
dende fejl og uoverensstemmelser samt om begrundelsen for,
2
Aktstk. 211 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvor mange retssager det konkret drejer sig om, til justitsministeren
hvorfor taskforcen i givet fald ikke finder, at genoptagelsesbe-
tingelserne er opfyldt. Til brug for de domfældtes overvejelser
om selv at anmode om genoptagelse oplyses de domfældte om
muligheden for at få betalt advokatbistand. Det skønnes, at 30
pct. af de domfældte, der modtager underretning herom (ca. 20
sager), vil rette henvendelse til en advokat. Den samlede udgift
til advokatsalær i disse sager vil herefter skønsmæssigt andrage
100.000 kr.
Endvidere skønnes det, at politikredsene efter den tidligere ord-
ning i 2019 har sendt breve til forsvarene om fund af teledatafejl
i ca. 50 sager, hvor omstændighederne har været således, at for-
svarerne skønnes at være berettiget til et salær. Den samlede ud-
gift hertil skønnes at udgøre 250.000 kr.
Kontrol- og styregruppen finder, at de anførte skøn på nuvæ-
rende tidspunkt er forbundet med meget betydelig usikkerhed,
og at de samlede udgifter til advokatsalærer derfor forsigtigt kan
anslås til 300.000 kr. i 2020 og 300.000 kr. i 2021. Det bemær-
kes, at advokater har en frist på 6 måneder fra meddelelsen til
domfældte til at indgive anmodning om salær.
De domfældte har indtil videre anmodet om genoptagelse under
henvisning til teledatafejl i 10 sager. Det bemærkes, at afsendel-
sen af brevene til de domfældte om mulighed for advokatbistand
afventer bevillingssagen. Den Særlige Klageret har pr. 11. juni
2020 afgjort 4 af de 10 sager og i alle 4 sager truffet afgørelse
om, at sagerne ikke skal genoptages.
Pr. 11. juni 2020 havde anklagemyndigheden ikke anmodet kla-
geretten om at genoptage nogen sager.”
Som det fremgår af udtalelsen fra Den uafhængige kontrol- og styregruppe
i teledatasagen, skal aktstykket sikre hjemmel til dækning af udgifter til ad-
vokatbistand i sager, hvor Task Force Teledata har fundet, at der har været
relevante fejl i teledata, men hvor disse fejl efter taskforcens vurdering ikke
kan føre til, at sagerne bør genoptages. Aktstykket skal således sikre, at
domfældte i disse tilfælde kan få dækket udgifter til advokatbistand med
henblik på at vurdere, om de selv skal anmode Den Særlige Klageret om
genoptagelse. Det skønnes at dreje sig om ca. 20 sager.
Herudover skal aktstykket sikre hjemmel til udbetaling af vederlag til advo-
kater, der allerede har udført arbejde på baggrund af de underretninger om
fejl i teledata, der blev sendt fra politikredsene forud for, at taskforcen blev
etableret og overtog sagsgennemgangen. Det drejer sig om ca. 50 sager.
Der er således ikke tale om sager, som taskforcen har vurderet skal gå om.
3