Digitaliseringsstyrelsen
Att.: Direktør Poul Taankvist
18. december 2019
It-rådets opfølgning på projekt Statens Budgetsystem (SBS)
Kære Poul Taankvist
It-rådet har den 28. november 2019 afholdt opfølgningsmøde med Moderniserings-
styrelsen om projekt Statens Budgetsystem (SBS). Opfølgningen blev iværksat på
baggrund af Moderniseringsstyrelsens ønske om at styrke implementeringen af sy-
stemet, og dermed forlænge projektet med i alt otte måneder. Det betyder, at pro-
jektafslutning rykkes fra den 25. marts 2020 til den 30. november 2020, og at pro-
jektudgifterne forøges med 10,9 mio. kr. fra 82,5 mio. kr. (PL-2017) til 93,4 mio. kr.
(PL-2017). Meromkostningerne dækker over omkostninger til interne ressourcer i
Moderniseringsstyrelsen samt køb af it-konsulentbistand fra den eksterne system-
leverandør.
På baggrund af opfølgningen har It-rådet følgende observationer til projektet, som
Moderniseringsstyrelsen samtidig kan vedlægge et nyt aktstykke, som It-rådets vur-
dering af SBS’ status og fremdrift, jf.
Cirkulære om ændringer af Budgetvejledning 2016
afsnit 2.2.18.1.2.
Det er It-rådets vurdering, at Moderniseringsstyrelsens plan for at skabe et kvali-
tetsløft i implementeringen af SBS er hensigtsmæssig, og at det ambitionsniveau, de
giver udtryk for, er både velovervejet og velbegrundet. Projekt SBS vurderes fortsat
at have
normal risiko.
Projektet anbefales ikke et eksternt review.
Målet med at etablere et fælles statsligt budgetsystem
–
SBS
–
er at forenkle og di-
gitalt understøtte budgetlægnings- og budgetopfølgningsprocesserne i statslige in-
stitutioner. Formålet er således at bidrage til højere kvalitet i arbejdet med budget-
ter og budgetstyring i de statslige såvel som selvejende institutioner. Modernise-
ringsstyrelsen oplyste på mødet, at SBS-projektet ind til nu har fulgt planen, og at
systemløsningen er færdigudviklet inden for tid, økonomi og med planlagt scope.
Budgetsystemet er på nuværende tidspunkt implementeret i i alt 69 institutioner,
hvilket er cirka halvdelen af de tiltænkte statslige institutioner.
Erfaringer fra de to første implementeringsbølger har dog vist, at selve systemi-
brugtagelsen mange steder er en stor og tidskrævende opgave. Tidsplanen måtte
desuden revideres som følge af ressortændringerne efter Folketingsvalget 2019 og
regeringsdannelsen.
Digitaliseringsstyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1017 København K · 3392 5200 · www.digst.dk