Børne- og Undervisningsudvalget 2018-19 (2. samling)
S 193
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 13223459
Medlem af Folketinget Alex Ahrendtsen (DF) har den 4. september 2019
stillet følgende spørgsmål nr. S 193, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 193:
”Hvad
er ministerens holdning til, at professor Simon Calmar Andersen
anbefaler, at man indtil videre fortsætter de obligatoriske nationale test,
og til, at skoler med høje andele af ressourcesvage elever undlader at
melde sig til testen, selv om professorens forskning viser, testene er især
er gode for disse elever?”
Svar:
Forskning fra DPU, Aarhus Universitet, peger på, at de nationale test
måler forkert og upræcist. Samtidig har DLF, Skolelederforeningen og
Skole og Forældre i et åbent brev opfordret folkeskoleforligskredsen til
at sætte de nationale test på pause.
Regeringen hverken kan eller vil ignorere bekymringer fra forskere og
praktikere. Blandt andet derfor vil regeringen afsøge muligheden for at
sætte de nationale test i bero, indtil de er blevet mere retvisende for ele-
vernes niveau.
Spørgeren henviser til forskning, som viser, at eleverne fagligt har gavn
af testene. Det er i den forbindelse vigtigt at understrege, at regeringen
ikke er modstander af, at der i skolen anvendes test. Test og andre typer
af evalueringsredskaber kan give værdifuld viden til læreren og informere
dennes undervisningspraksis, men det forudsætter, at testene opleves
som meningsfulde og anvendelige. Det gør de nationale test i sin nuvæ-
rende form ikke i tilstrækkelig grad, og derfor ønsker regeringen at ny-
tænke anvendelsen af test i skolen.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
10. september 2019
Sagsnr.: 19/12609