Social- og Indenrigsudvalget 2018-19 (2. samling)
S 124
Offentligt
2068634_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 4201
Doknr.
124884
Dato
26-08-2019
Medlem af Folketinget Liselott Blix (DF) har d. 16. august 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. S 124 til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 124:
Vil ministeren gå ind i en konkret sag som den i begrundelsen beskrevne og tage kon-
takt til de norske myndigheder for at sikre en aftale, så man i det mindste kan sikre
barnets tarv?
Svar:
Omdrejningspunktet for spørgsmålet er behandlingen af sager om forældremyndig-
hed, der har tilknytning til flere nordiske lande. Det drejer sig navnlig om, fra hvilket
tidspunkt en afgørelse om forældremyndighed, der er truffet i et nordisk land, har
virkning, så en forælder, der har fået eneforældremyndighed over et barn, kan flytte
med barnet til et andet nordisk land.
Jeg forstår selvfølgelig, at en forælder, der har fået eneforældremyndighed, også øn-
sker at kunne praktisere den med det samme og f.eks. beslutte at rejse med barnet til
et andet land. Heroverfor står den anden forælders lige så naturlige interesse i at und-
gå, at resultatet af en ankesag foregribes ved, at den anden forælder under behandlin-
gen af sagen er rejst til et andet land med barnet. Der er således tale om en problem-
stilling, der giver anledning til retssikkerhedsmæssige overvejelser.
I sådanne sager vil hensynet til barnet også kunne føre til, at sagens endelige udfald
afventes. Ved at afvente det endelige resultat af en sag undgås, at barnet oplever store
forandringer i sin hverdag ved f.eks. at blive flyttet til et andet land med risiko for at
skulle flytte tilbage, hvis der i ankesagen træffes en anden afgørelse om forældremyn-
digheden.
Jeg kan hertil oplyse, at en dansk dom om eneforældremyndighed, der ankes, ligesom
i Norge som udgangspunkt først har virkning, når landsretten stadfæster den. Dette
indebærer, at ingen af forældrene kan forlade Danmark med barnet uden enten sam-
tykke fra den anden forælder eller en tilladelse fra myndighederne. Jeg henviser til
vedlagte besvarelse af spørgsmål SOU (alm. del) nr. 235, stillet den 14. januar 2019.
S 124 - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på S 124: Vil ministeren gå ind i en konkret sag som den i begrundelsen beskrevne og tage kontakt til de norske myndigheder for at sikre en aftale, så man i det mindste kan sikre barnets tarv?
2068634_0002.png
Det er op til de enkelte lande at finde den rette balance mellem disse to modsatrettede
hensyn, hvor ikke mindst hensynet til barnet vejer tungt. Efter min opfattelse vareta-
ges både hensynet til barnet og hensynet til retssikkerheden med de gældende regler i
både Norge og Danmark, og jeg ser derfor ikke umiddelbart behov for at regulere om-
rådet gennem en aftale mellem de nordiske lande.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
Besvarelsen af spørgsmål SOU (alm. del) nr. 235, stillet den 14. januar 2019.
2