Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
S 1
Offentligt
2062127_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
2. juli 2019
Strafferetskontoret
Marie Jørgensen
2019-730-0333
1154088
KOMMISSORIUM
for
den uafhængige kontrol- og styregruppe i teledata-sagen
1.
Rigsadvokaten sendte den 13. juni 2019 et brev til Advokatsamfundet og
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, hvori Rigsadvokaten orienterede
om, at Rigspolitiet havde konstateret en systemfejl i det it-program, som po-
litiet anvender til at konvertere såkaldte rådata fra teleselskaberne i forbin-
delse med indhentning af teleoplysninger i straffesager. Brevet blev samti-
dig sendt i kopi til Domstolsstyrelsen.
Rigspolitiet har oplyst, at fejlen i it-systemet blev rettet den 8. marts 2019,
hvor der ligeledes blev indført en manuel kontrolprocedure.
Rigspolitiet vurderer, at det er nødvendigt at gennemgå alle sager, hvori der
er indhentet teleoplysninger, i perioden fra 2012 til 8. marts 2019. Rigspo-
litiet vurderer, at der er tale om ca. 10.700 sager.
Rigspolitiet har den 30. juni 2019 oplyst, at Rigspolitiet desuden i perioder
fra visse teleselskaber har modtaget mangelfulde rådata om kommunikation
ved brug af nyere samtaletjenester mv. Det har medført, at sådanne rådata
har manglet i konkrete straffesager.
2.
Fejlene hos Rigspolitiet kan potentielt have ført til, at uskyldige er blevet
dømt, og at skyldige er gået fri for straf.
Teledata-sagen handler derfor om vores tillid til retssystemet. Vi skal kunne
stole på, at ingen uskyldige dømmes, og vi skal kunne regne med, at skyl-
dige ikke går fri. Der er sat grundlæggende spørgsmålstegn ved kvaliteten
af de teledata, som politiet og anklagemyndigheden anvender i straffesager.
Det er en meget alvorlig situation.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
S 1 - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på S 1: Vil ministeren oplyse, hvorfor Folketinget endnu ikke er blevet orienteret om fejlen i politiets teledatasystem, og hvornår ministeren forventer at orientere Folketinget og herunder redegøre for, hvordan omfanget og betydningen af fejlen vil blive afdækket?
Derfor nedsætter justitsministeren hermed en uafhængig kontrol- og styre-
gruppe med et bredt mandat i forhold til at kontrollere og styre myndighe-
dernes sagsgennemgang.
3.
Den uafhængige kontrol- og styregruppe skal bestå af en landsdommer
(formand), to forsvarsadvokater, en strafferetsprofessor og en efterforsk-
ningsekspert. Herudover skal den uafhængige kontrol- og styregruppe have
fuld adgang til at antage ekstern bistand (f.eks. it-eksperter).
Rigspolitiet og Rigsadvokaten vil sekretariatsbetjene den uafhængige kon-
trol- og styregruppe.
4.
Den uafhængige kontrol- og styregruppe skal føre kontrol med og styre
myndighedernes gennemgang af de pågældende straffesager og fastsætte de
nærmere retningslinjer herfor, herunder for
-
processen og kriterierne for den indledende screening af straffesa-
ger, hvori teleoplysninger er indgået, herunder om politiet selv skal-
forestå den indledende screening af sager, eller screeningen skal fo-
restås af en uvildig tredjepart,
hvilke kriterier der skal gælde for behandlingen af straffesager, hvori
det konstateres, at der har manglet teleoplysninger,
hvilke kriterier der skal gælde for behandlingen af straffesager, hvori
indhentede teleoplysninger ikke længere er tilgængelige, og
en model for inddragelse af forsvarsadvokaterne under gennemgan-
gen af de identificerede konkrete straffesager.
-
-
-
Det understreges, at den uafhængige kontrol- og styregruppe har et bredt
mandat i forhold til at sikre tilliden til processen og således også kan tage
stilling til andre spørgsmål end de ovenfor nævnte.
Indebærer de retningslinjer, som den uafhængige kontrol- og styregruppe
fastsætter for gennemgangen af straffesagerne, at der er behov for lovæn-
dringer, kan gruppen anbefale justitsministeren at fremsætte lovforslag
herom.
5.
Udgifterne knyttet til den uafhængige kontrol- og styregruppe afholdes af
Rigspolitiet.
2