Mange tak for det, formand, og allerførst et stort tillykke til alle de kolleger, der har holdt deres jomfrutaler, som vi kalder det herinde, i dag. Det er faktisk altid helt rørende at være med til det og få lov til at opleve det.
Og så en stor tak til Folketinget partier for, at de vil medvirke til, at vi overhovedet kan stå her i dag og hastebehandle det her lovforslag. Det tager jeg ikke let på; det er jeg rigtig glad for har kunnet lade sig gøre. Selv om der er kort tid til at behandle lovforslaget, håber jeg stadig, vi kan få en god debat om indholdet. Og det vil jeg sige at de taler, der har været fra talerstolen indtil videre, jo i høj grad er udtryk for. Der har været mange meget flotte og igen rørende ord om vores demokrati og om nogle af de kerneværdier, der binder os sammen, og om tilliden i vores samfund.
Jeg vil også gerne kvittere for den optagethed, der var hos flere ordførere, af også at rejse nogle af de bredere, vigtige diskussioner for os som samfund og som demokrati, som vi jo så i al beskedenhed nok bliver nødt til at sige ligger ud over selve L 1, selv om det er et vigtigt lovforslag. Men det er jo bare fantastisk at opleve det engagement og jo også den tværpolitiske forpligtelse på det stærke, frie og åbne demokrati, vi har. Jeg tror, man – hvis man ellers kunne forstå dansk og slog ind på Folketings-tv i mange andre af verdens lande – ville misunde os det dybt, og det kan nok ikke opgøres i kroner og øre, hvilken værdi det har. Så også tak for det.
Som ny minister på det her område vedrørende valg vil jeg gerne starte med at slå fast, at der selvfølgelig skal være plads til nye partier i Folketinget. Men der skal ikke være plads til partier, der snyder, partier, der kommer ind via bagindgangen. Derfor har det vigtige snit at lægge her jo været, at vi ikke kommer til at ramme de mange partier, der følger reglerne, og derfor tror jeg, det er en god ordning med et gult kort og et rødt kort til de partier, der ikke følger reglerne.
Samtidig er det afgørende for mig, at der er politisk armslængde til den her slags beslutninger, hvor der jo er tale om at udelukke et parti fra at stille op. Derfor har det været afgørende at lande på den model her, hvor det er det uafhængige Valgnævn, som træffer de her afgørelser.
Så er der jo også indbygget, og det ved jeg at Folketinget vil være glade for, den sikring, at ministeren skal orientere Folketinget, hver gang ministeren anmoder Valgnævnet om at undersøge et parti. På den måde kan Folketinget så udøve kontrol med ordningen, og det synes jeg sådan set også er ret centralt at få med.
Så har flere af jer jo været inde på, at sagen hverken starter eller slutter her. Alle partier i det daværende Folketing indgik forligsaftalen i foråret om en ny procedure for indsamling af vælgererklæringer, altså den såkaldte portalmodel, og det er jeg selvfølgelig i gang med at følge op på som ansvarlig minister. Derfor vil der også blive fremsat et lovforslag om den nye procedure i den kommende folketingssamling. Ministeriet er også allerede godt i gang med at forberede, hvordan den nye it-løsning skal se ud.
Så var der nogle enkelte spørgsmål, jeg vil svare på her, men jeg vil også bare understrege, at hvad der er af spørgsmål, ønsker osv., skal vi have på bordet, også i udvalgsbehandlingen. Det her er et lovforslag, hvor jeg synes, at selv om vi har travlt, er det vigtigt, at det bliver gjort grundigt – selvfølgelig.
I forhold til spørgsmålet fra Dansk Folkepartis ordfører oversender jeg også meget gerne noget, men spørgsmålet er om udbetaling af partistøtte, og det reguleres ikke i den her lov, men i partistøtteloven. Jeg får sendt noget over om, hvordan det konkret fungerer, altså at man udbetaler partistøttemidler for 1 år ad gangen og lægger det til grund og i øvrigt oplyser det modtagende parti om, at det skal bruges til politisk arbejde. Og det er så nærmere defineret i partistøtteloven, hvad det er, og hvad det ikke er. Så er det i forbindelse med anmodningen om den næste årlige udbetaling, at man kan gå ind og kigge på, hvad pengene så faktisk er blevet brugt på. Og det vil afhænge af en konkret juridisk vurdering i ministeriet af det konkrete tilfælde, om det ligger inden for de rammer, der er sat op i partistøtteloven. Jeg tror, det går for vidt at stå på Folketingets talerstol og gå nærmere ind i det i forbindelse med det her lovforslag, for det reguleres et andet sted, men jeg vil meget gerne her fra talerstolen give det løfte, at jeg til udvalget får oversendt en nærmere beskrivelse af både det lovmæssige grundlag, og hvordan arbejdsgangene er i forhold til det. Så hvis der er noget supplerende i forhold til den diskussion, så send det endelig over. Så tager vi også det.
Det samme gælder i virkeligheden i forhold til det, Dansk Folkepartis ordfører spørger ind til om det kommende portalsystem. Det er jo rigtigt, at det er vigtigt, at det er så sikret mod misbrug som overhovedet muligt, og at det jo f.eks. er den enkelte, der skal ind med sit NemID og identificere sig. Derfor nævner vi jo også her i lovforslaget misbrug af andres NemID som en af de overtrædelser, der er grove og vil føre til det røde kort øjeblikkeligt. Så en del af de diskussioner, der ligger foran os, er selvfølgelig om, at vi skal lave lovgivningen om det nye aftalesystem ud fra den aftale, som et enigt daværende Folketing i foråret vedtog. Så lad os også følge op på det der.
Så vil jeg bare sige, at det, som jeg synes er styrken ved den her model, jo er – og det var i virkeligheden Liberal Alliances ordfører, der sagde, at man ikke havde fantasi til at forestille sig, at der var nogen, der kunne snyde på den her måde – at med det her system får vi et system, der gælder i det nye portalsystem og også, når der er nogle, der er mere opfindsomme med snyderiet, end vi retskafne folk i Folketinget har fantasi til at forestille os. Så det er i virkeligheden styrken, at nu får vi et system, som også kan slå til, når vores fantasi altså er kommet til kort og vi ikke har haft evnerne til at udvikle ideer om den form for snyd, man vil kunne se i fremtiden. Det betyder forhåbentlig også – og det vil jeg sige at det gør – at vi ikke kommer til at stå i en tilsvarende situation. Det tror jeg at vi alle sammen er meget, meget glade for.
Så vil jeg gerne oversende noget i forhold til tidsgrænser og hele arbejdet her. Altså, Valgnævnet træder sammen efter behov, og det kan vi godt tydeliggøre, men det betyder jo i sig selv, at der vil være mulighed for nogle meget korte sagsbehandlingstider. Og det er klart, at jo mere omfattende og indviklet den mulige snyd er, skal der selvfølgelig tages den tid, der skal til for at lave en ordentlig sagsfremstilling og sagsbehandling i Valgnævnet. Det tror jeg heller ikke der er nogen der vil gå på kompromis med her. Men lad os bare få udarbejdet noget, i forhold til hvordan den konkrete arbejdsgang kommer til at være – det er sagt i forlængelse af den konservative ordførers indvending.
Jeg har ikke noteret flere konkrete spørgsmål, men jeg modtager alle spørgsmål, der måtte være, i udvalgsarbejdet, stort som småt, og jeg ser i øvrigt rigtig meget frem til det videre samarbejde med jer alle sammen om vores demokrati.