Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2066857_0001.png
Folketinget
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. august 2019
Internationalt Politikon-
tor
Andreas Dinesen Hansen
2019-0032/40-0318
1189745
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 8 (Alm. del), som Folketingets
Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. juli
2019. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Kenny Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om artiklen Politiet hjemsendte afviste asylansøgere til DR Congo via for længst nedlagt konsulat i tøjbutik giver politiet anledning til i højere grad at henvende sig til professionelt bemandede repræsentationer – også selv om disse befinder sig et at andet nordeuropæisk land end Danmark – frem for herværende honorære konsulater i sager, hvor der indgår personfølsomme oplysninger, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 8 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge- og Integra-
tionsudvalg:
”Giver artiklen "Politiet hjemsendte afviste asylansøgere til DR
Congo via for længst nedlagt konsulat i tøjbutik" (Berlingske, 9.
april 2019) sammenholdt med svaret på UUI alm. del spørgsmål
195, folketingsåret 2018-19, 1. samling, ministeren anledning til
at indskærpe over for politiet, at der ved dansk politis henven-
delse og udlevering af personfølsomme oplysninger til andre
landes repræsentationer i Danmark forinden skal foretages en
positiv konstatering af, det den pågældende repræsentation fak-
tisk repræsenterer det pågældende land?”
(Spørgsmålet har tidligere været stillet som UUI alm. del-
spørgsmål 585, folketingsåret 2018-19, 1. samling)
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Nordsjællands Politi, der varetager de landsdækkende ope-
rative driftsopgaver bl.a. i relation til udsendelsesområdet.
”Nordsjællands Politi kan oplyse, at Nordsjæl-
lands Politi, Udlændingecenter Nordsjælland,
18. februar 2019 modtog en henvendelse fra en
advokat. I henvendelsen gjorde advokaten gæl-
dende, at der ikke var anmeldt et konsulat for
DR Congo i Danmark.
Nordsjællands Politi kan oplyse, at Nordsjæl-
lands Politi, Udlændingecenter Nordsjælland,
frem til den 19. februar 2019 benyttede det (tid-
ligere) congolesiske konsulat i Danmark. Kon-
sulatet har bistået Nordsjællands Politi, Udlæn-
dingecenter Nordsjælland, med udstedelse af
rejsedokumenter og med en konstatering af, om
de udlændinge, der er blevet fremstillet for kon-
sulatet, efter konsulatets opfattelse, var congo-
lesiske statsborgere.
Den 19. februar 2019 var der på Udenrigsmini-
steriets hjemmeside henvist til det congolesiske
konsulat i Danmark. Nordsjællands Politi, Ud-
lændingecenter Nordsjælland, kontaktede
samme dag Udenrigsministeriet, der oplyste, at
konsulatet ikke på daværende tidspunkt repræ-
senterede DR Congo i Danmark.
2
UUI, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om artiklen Politiet hjemsendte afviste asylansøgere til DR Congo via for længst nedlagt konsulat i tøjbutik giver politiet anledning til i højere grad at henvende sig til professionelt bemandede repræsentationer – også selv om disse befinder sig et at andet nordeuropæisk land end Danmark – frem for herværende honorære konsulater i sager, hvor der indgår personfølsomme oplysninger, til justitsministeren
Nordsjællands Politi, Udlændingecenter Nord-
sjælland, indstillede den 19. februar 2019 –
straks efter modtagelsen af oplysningerne fra
Udenrigsministeriet samme dato – sit samar-
bejde med det tidligere congolesiske konsulat.
Den 27. februar oplyste Udenrigsministeriet, at
konsulatet siden den 29. juni 2016 ikke haft sta-
tus som konsulat.
Nordsjællands Politi, Udlændingecenter Nord-
sjælland, har i stedet indledt et samarbejde med
den congolesiske ambassaden i Stockholm,
hvilket medfører, at der fremadrettet skal ske
personlig fremstilling på ambassaden i Stock-
holm.””
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en ud-
talelse fra Udenrigsministeriet, der har oplyst følgende:
”Den tidligere anerkendte honorære konsul for DR Congo har
fra 1999 til 29. juni 2016 været anerkendt som honorær konsul
for DR Congo i Danmark. Udenrigsministeriet blev i starten af
2016 opmærksom på, at hun ikke længere opfyldte en af betin-
gelserne for at være honorær konsul, da hun var fraflyttet Dan-
mark.
Udenrigsministeriet rettede henvendelse til DR Congos ambas-
sade i Stockholm for at få bragt forholdet i orden. Da ambassa-
den ikke svarede, meddelte Udenrigsministeriet den 29. juni
2016 ambassaden, at Udenrigsministeriet ikke længere aner-
kendte den tidligere honorære konsul som honorær konsul for
DR Congo. Det honorære konsulat blev slettet i Copenhagen
Diplomatic List, som er den officielle fortegnelse over ambas-
sader og konsulater i Danmark, der løbende opdateres på Uden-
rigsministeriets hjemmeside.
Den tidligere anerkendte honorære konsul blev i august 2016
orienteret om Udenrigsministeriets beslutning. Hun har pro-
testeret og hævdet, at hun stadig betragtes som honorær konsul
af DR Congo, men dette er aldrig blevet bekræftet af ambassa-
den, som tværtimod telefonisk har anerkendt lukningen af det
honorære konsulat.
I februar 2019 rettede Nordsjællands Politi, Udlændingecenter
Nordsjælland henvendelse til Udenrigsministeriet om, at de
frem til februar 2019 havde samarbejdet med den tidligere aner-
kendte konsul for DR Congo i forbindelse med udsendelse af
personer, da de var af den opfattelse, at hun stadig var anerkendt
3
UUI, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om artiklen Politiet hjemsendte afviste asylansøgere til DR Congo via for længst nedlagt konsulat i tøjbutik giver politiet anledning til i højere grad at henvende sig til professionelt bemandede repræsentationer – også selv om disse befinder sig et at andet nordeuropæisk land end Danmark – frem for herværende honorære konsulater i sager, hvor der indgår personfølsomme oplysninger, til justitsministeren
honorær konsul. Dette skyldtes, at der under oplysninger om pas
og visum på Udenrigsministeriets hjemmeside har ligget et link
til det tidligere honorære konsulats hjemmeside, som ved en be-
klagelig fejl ikke blev slettet samtidig med sletningen af det ho-
norære konsulat i Copenhagen Diplomatic List.
Udenrigsministeriet sørgede for efter samtalen med Nordsjæl-
lands Politi at fjerne linket til det tidligere honorære konsulats
hjemmeside. Der er endvidere etableret en ny intern procedure,
som vil sikre, at en tilsvarende fejl ikke vil ske igen. Udenrigs-
ministeriet orienterede endvidere telefonisk DR Congos ambas-
sade om, at den tidligere anerkendte honorære konsul fortsat
agerede som honorær konsul, og opfordrede ambassaden til at
tage skridt til at bringe dette til ophør. Konsulatets hjemmeside
blev efterfølgende lukket.”
Justitsministeriet har indskærpet over for Rigspolitiet, at politiet altid skal
anvende Copenhagen Diplomatic List, når det skal afklares, om et givent
land har en officiel repræsentation her i landet.
Justitsministeriet vil på baggrund af sagen sammen med de relevante myn-
digheder, herunder Udenrigsministeriet og Udlændinge- og Integrationsmi-
nisteriet, følge op på, hvorvidt der er behov for yderligere tiltag fra myndig-
hederne for at undgå lignende sager i fremtiden.
4