Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2069230_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 2. august 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 76 (alm. del) efter ønske fra Andreas Steenberg (RV) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 76:
Hvor mange ekstra personer skal med vedtagelsen af 'paradigmeskiftet have til-
sendt tilbuddet om repatriering? Ministeren bedes i svaret opdele antallet i dan-
ske statsborgere, folk med permanent opholdstilladelse og familiesammenførte
med danske statsborgere.
Svar:
Kommunalbestyrelserne skal efter repatrieringsloven vejlede om muligheden for
at modtage hjælp til repatriering i forbindelse med den særlige integrationsind-
sats efter integrationsloven, eller når der i øvrigt er anledning hertil.
Den 1. juli 2018 blev kommunerne desuden forpligtet til
som led i de samtaler,
de i forvejen holder som led i integrations- og beskæftigelsesindsatsen
at vejle-
de om mulighederne om repatriering med henblik på at sikre en mere systematisk
og ensartet vejledningsindsats fra kommunerne og dermed understøtte, at bor-
gerne er opmærksomme på de muligheder, som repatrieringsloven tilbyder. Man-
ge borgere er måske ikke bekendt med de muligheder for økonomisk støtte til
frivillig hjemrejse, som vi fra offentlig side stiller til rådighed.
Det er op til kommunerne selv at fastlægge, hvordan man nærmere ønsker at
opfylde vejledningsforpligtelsen som led i de løbende samtaler, men vejledningen
skal naturligvis tilrettelægges, så den er både relevant og tilpasset den enkelte
borgers situation. Det er et vigtigt hensyn til den enkelte borger, og det lægger
regeringen afgørende vægt på.
Der stilles ikke krav om en informationsindsats, der ligger ud over vejledningen i
de løbende kontaktsamtaler. Kommunerne er derfor ikke blevet pålagt at sende
tilbud i form af breve mv. til målgruppen for repatrieringsordningen. Vedtagelsen
af lov nr. 174 af 27. februar 2019 om ændring af udlændingeloven, integrationslo-
ven, repatrieringsloven og forskellige andre love (Videre adgang til inddragelse af
27. august 2019
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
963145
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm. om, hvor mange ekstra personer skal med vedtagelsen af ’paradigmeskiftet’ have tilsendt ’tilbuddet’ om repatriering, til udlændinge- og integrationsministeren
opholdstilladelser for flygtninge, loft over antallet af familiesammenføringer,
skærpet straf for overtrædelse af indrejseforbud og overtrædelse af opholds-,
underretnings- og meldepligt, ydelsesnedsættelse for forsørgere m.v.) ændrer
ikke på dette forhold.
Med den nævnte lov nr. 174 er det blevet muligt, at danske statsborgere med
dobbelt statsborgerskab kan søge om repatriering mod at blive betinget løst fra
det danske statsborgerskab. Herudover er det blevet muligt at yde økonomisk
støtte til personer med mere end ét års lovligt ophold i Danmark, der frivilligt øn-
sker at repatriere til et land, hvor sikkerhedssituationen er af en sådan karakter, at
der aktuelt er mulighed for at få midlertidig opholdstilladelse i Danmark efter
udlændingelovens § 7, stk. 3
det vil aktuelt sige til Syrien
som hidtil har været
afskåret fra at søge støtte. Regeringen støtter, at der nu er mulighed for at søge
om repatrieringsstøtte for de danske statsborgere med dobbelt statsborgerskab
eller personer fra Syrien, der ønsker det. Jeg vil samtidig gerne understrege, at
repatrieringsordningen er en frivillig ordning, hvor staten stiller et tilbud til rådig-
hed. Det er ikke muligt for myndighederne at pålægge borgere i Danmark at repa-
triere.
Mattias Tesfaye
/
Lars von Spreckelsen-Syberg
Side
2/2