Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2069419_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 30. juli 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 59 (alm. del) efter ønske fra Mads Fuglede (V) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 59:
Vil ministeren redegøre for, hvad regeringen forstår ved "den brede Udlændinge-
politik"?
Svar:
1.
Regeringen holder fast i den retfærdige og realistiske udlændingepolitik, som et
bredt flertal i Folketinget og et stort flertal i den danske befolkning bakker op om.
Socialdemokratiet har derfor været med til at gennemføre en lang række stram-
ninger af udlændingeloven. Det har bl.a. betydet, at der i dag er styr på asyltil-
strømningen til Danmark. Det er regeringen meget tilfreds med, og den politik vil
regeringen videreføre.
Regeringens udlændingepolitik består grundlæggende af tre elementer:
1) Vi skal selv kunne styre, hvor mange udlændinge der kommer til Danmark.
Det har betydning for sammenhængskraften i vores samfund;
2) Vi skal have fokus på at hjælpe flere og bedre i flygtningenes nærområder;
3) Vi skal have integrationen af de udlændinge, der er kommet hertil, til at fun-
gere bedre. Regeringen ønsker et samfund med blandede boligområder,
hvor vi går i skole sammen, og alle sammen bidrager på lige fod til fælles-
skabet.
Regeringen mener desuden, at Danmark skal arbejde for at skabe et nyt og mere
retfærdigt asylsystem, hvor vi hjælper dem med størst behov først. Det nuværen-
de asylsystem er med til at skabe en voldsom uretfærdighed, hvor mennesker på
flugt udsætter sig selv for livsfare, og hvor menneskesmuglere og menneskehand-
lere tjener formuer på andres ulykke. I dag lader vi ofte de svageste i stikken; dem
der ikke kan eller har råd til at flygte, men som har mest brug for hjælp.
Det skal vi have sat en stopper for.
27. august 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Ledelsessekretariatet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 11236
885837
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om den lempelse af paradigmeskiftet, der er indeholdt i det såkaldte forståelsespapir vedr. inddragelse af flygtninges opholdstilladelse såfremt disse har været i beskæftigelse i to år, også skal omfatte familiesammenførte til flygtninge, til udlændinge- og integrationsministeren
Det er regeringens klare opfattelse, at et bredt flertal i befolkningen er enig heri,
hvorfor den selvsagt er en integreret del af det,
regeringen forstår ved ”den
brede
udlændingepolitik”.
2.
Derudover omfatter
”den
brede udlændingepolitik”
bl.a. de politiske aftaler og
den efterfølgende implementering af disse i lovgivningen, som Socialdemokratiet
og et bredt flertal i Folketinget står bag på udlændingeområdet.
Det gælder først og fremmest den enighed, der er om de grundlæggende regler
for familiesammenføring, statsborgerskab, tidsubegrænset opholdstilladelse, på
asylområdet, herunder i forhold til spørgsmålet om den midlertidige karakter af
flygtningens ophold, og på udsendelsesområdet, herunder at vi skal sikre, at
Danmark har en så stram praksis som overhovedet muligt for så vidt angår krimi-
nelle udvisningsdømte. Det er grundlæggende regler, som regeringen ønsker at
fastholde, og enigheden på bl.a. disse områder udgør de bærende søjler i den
danske udlændingepolitik. Det er forudsætningen for, at vi i Danmark kan føre en
retfærdig og realistisk udlændingepolitik, hvor vi har styr på asyltilstrømningen
her til landet.
”Den
brede udlændingepolitik”
omfatter desuden også de forskellige delaftaler,
som Socialdemokratiet indgik med den daværende VLAK-regering, DF, RV og SF i
forbindelse med forhandlingerne om opgør med parallelsamfund i foråret 2018.
Det omfatter bl.a. en række aftaler på boligområdet samt på skole- og dagtilbuds-
området, herunder indførelsen af obligatorisk læringstilbud til 1-årige børn fra
udsatte boligområder. Det er delaftaler, som giver os en række vigtige værktøjer
til at bekæmpe parallelsamfund og bane vejen for en bedre integration i nogle af
de mest udsatte boligområder i Danmark.
For regeringen består den brede udlændingepolitik desuden i, at samarbejdet om
udlændingepolitikken er bredt forankret i Folketinget. Samarbejdet over midten
på udlændingeområdet skaber et vigtigt rum for forhandling, hvor Folketingets
politiske partier kan diskutere og finde løsninger på de udfordringer, vi ser på
udlændingeområdet. Det er vigtigt for regeringen at pointere, at der ikke er brug
for blokpolitik og splittelse, men derimod for et bredt og forpligtende samarbejde.
Når det er sagt, er regeringen selvfølgelig indstillet på at gøre det, som er nødven-
digt for at fastholde, at vi også fremadrettet sikrer en retfærdig og realistisk ud-
lændingepolitik.
Regeringen har i den sammenhæng været meget glade for det gode samarbejde
med bl.a. spørgerens parti, og jeg håber, at dette samarbejde vil fortsætte.
3.
I øvrigt kan samarbejdet over midten på udlændingeområdet i Folketinget i
sagens natur ikke opgøres i form af en udtømmende liste.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om den lempelse af paradigmeskiftet, der er indeholdt i det såkaldte forståelsespapir vedr. inddragelse af flygtninges opholdstilladelse såfremt disse har været i beskæftigelse i to år, også skal omfatte familiesammenførte til flygtninge, til udlændinge- og integrationsministeren
For eksempel er det vigtigt for regeringen også at pointere, at det danske samfund
nyder godt af bidraget fra mange af dem, der er kommet hertil i løbet af årene.
Rigtigt mange klarer sig godt; de har lært dansk, uddannet sig, er i arbejde og de-
ler vores værdier. De er kort og godt danskere.
Det er i den forbindelse vigtigt, at vi er tydelige om de værdier, der gælder i Dan-
mark, samtidig med at vi sikrer, at den måde vi taler om og til de udlændinge, der
bor i Danmark, foregår på en ordentlig og respektfuld måde.
4.
Der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål UUI nr. 53 (alm. del),
som Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg har stillet udlændinge- og
integrationsministeren den 30. juli 2019 efter ønske fra Mads Fuglede (V).
Mattias Tesfaye
/
Jesper Gori
Side
3/3