Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2077594_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
30. august 2019
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 12. juli 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 24 (alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og inte-
grationsministeren, som hermed besvares endeligt.
Spørgsmål nr. 24:
Vil i istere på baggru d af de sag, der o tales i artikle ”Partier kræver
ha dli g efter drab på afgha sk dre g” fra
Politiken den 10. juli 2019, overveje at
ændre på reglerne om udsendelse af afviste mindreårige asylansøgere, således at
der i højere grad lyttes til en organisation som Den Internationale Migrationsor-
ganisation, IOM, der ifølge artiklen har afvist at stå for de to nævnte brødres frivil-
lige udrejse med henvisning til forholdene i Afghanistan?
Svar:
1.
Først og fremmest vil jeg gerne sige, at gengivelsen af den konkrete sag natur-
ligvis gør indtryk på mig. Når det er sagt, så er det Udlændingestyrelsen og Flygt-
ningenævnet, der på baggrund af udlændingeloven træffer afgørelse om udlæn-
dinges beskyttelsesbehov og muligheden for efterfølgende at udsende dem, der
ikke efterkommer et afslag på asyl.
2.
For så vidt angår den vurdering, der bliver foretaget i forbindelse med de nævn-
te afgørelser, har Udlændinge- og Integrationsministeriet til brug for besvarelsen
indhentet et bidrag fra Flygtningenævnet, der har oplyst følgende:
”Det
fremgår af udlændingelovens § 32 a, at Flygtningenævnets afgø-
relser om afslag på opholdstilladelse efter § 7, skal indeholde en af-
gørelse om, hvorvidt udlændingen kan udsendes, hvis denne ikke ud-
rejser frivilligt, jf. § 31.
Det fremgår videre af udlændingelovens § 31, stk. 1, at en udlænding
ikke må udsendes til et land, hvor den pågældende risikerer dødsstraf
eller at blive underkastet tortur eller umenneskelig eller nedværdi-
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 10510
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om procedurerne for tvangsmæssig udsendelse, frivillig udrejse, udbetaling af hjemrejseydelser m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
gende behandling eller straf, eller hvor udlændingen ikke er beskyttet
mod videresendelse til et sådant land. Det fremgår endvidere af ud-
lændingelovens § 31, stk. 2, 1. pkt., at en udlænding ikke må udsen-
des til et land, hvor den pågældende risikerer forfølgelse af de i flygt-
ningekonventionen af 28. juli 1951, artikel 1 A, nævnte grunde, eller
hvor udlændingen ikke er beskyttet mod videresendelse til en sådant
land.
Det er således de samme kriterier, som indgår ved afgørelsen af, om
en asylansøger kan anerkendes som flygtning, jf. udlændingelovens §
7, som ved udsendelse, jf. udlændingelovens § 31. Flygtningenævnet
træffer da også afgørelse om anerkendelse og i benægtende fald ud-
sendelse samtidig, og det er de samme sagsakter, der ligger til grund
for afgørelserne. Flygtningenævnets afgørelse træffes således navnlig
på grundlag af ansøgerens forklaring, men eventuelle dokumenter,
fotografier eller erklæringer med videre indgår også. Disse oplysnin-
ger sammenholdes med de generelle baggrundsoplysninger om for-
holdende i det pågældende land.
Flygtningenævnet er i besiddelse af en omfattende samling af gene-
relt baggrundsmateriale om forholdene i de lande, hvorfra Danmark
modtager asylansøgere. Materialet offentliggøres på Flygtningenæv-
nets hjemmeside og bliver løbende ajourført. Med henblik på, at
baggrundsmaterialet giver et repræsentativt og balanceret indtryk af
forholdene i de enkelte lande, udvælges rapporter så vidt muligt bå-
de fra anerkendte organisationer og myndigheder, herunder Uden-
rigsministeriet, Udlændingestyrelsens Landedokumentation, Dansk
Flygtningehjælp, Amnesty International, Human Rights Watch, Free-
dom House, FN, UNHCR, US Departement of State, British Home Offi-
ce, Immigration and Refugee Board of Canada, norske Landinfo,
svenske Utrikesdepartementet og Europarådet.
Flygtningenævnet modtager i almindelighed ikke sagsakter vedrø-
rende den faktiske udsendelse, efter
æv et har truffet afgørelse.”
3.
Det er på den baggrund min opfattelse, at udlændingeloven allerede i
dag indeholder de nødvendige regler, som sikrer, at afviste asylansøgere,
herunder mindreårige asylansøgere, ikke udsendes, uden deres beskyttel-
sesbehov er vurderet.
Mattias Tesfaye
/
Rebekka Schjellerup
Side
2/2