Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2077593_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 12. juli 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 25 (alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og inte-
grationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 25:
Giver forlø et af de sag, der o tales i artikle ”Partier kræver ha dli g efter
dra på afgha sk dre g” fra Politike de
. juli
2019, samt de foregående dages
omfattende dækning af sagen i Politiken, ministeren anledning til overvejelser om
procedurerne for tvangsmæssig udsendelse, frivillig udrejse, udbetaling af hjem-
rejseydelser, bistand fra danske repræsentanter i hjemlandet, monitorering af de
udsendtes videre skæbne m.v., når det gælder udrejse/udsendelse vedrørende
mindreårige asylansøgere og andre sårbare unge til Afghanistan og andre områ-
der, der er præget af konflikt og risiko for overgreb?
Svar:
1. Som jeg også tilkendegav i forbindelse med min besvarelse af 30. august 2019
af spørgsmål nr. 24 (Alm. del) fra UUI, er der tale om en sag, der har gjort indtryk
på mig.
2. Politiet drager efter gældende ret omsorg for udrejsen for personer, der ikke er
udrejst i overensstemmelse med en fastsat udrejsefrist. Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet har derfor til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Justitsministeriet. Justitsministeriet har indhentet en udtalelse fra
Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Nordsjællands Politi, som har oplyst følgende:
Nordsjællands Politi har ikke særskilte retningslinjer vedrørende ud-
sendelse af uledsagede mindreårige.
I sager, hvor en uledsaget mindreårig skal udsendes til et tredjeland,
indkalder Nordsjællands Politi således vedkommende til en udrejse-
kontrol.
19. september 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 10512
Side
1/4
UUI, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om procedurerne for tvangsmæssig udsendelse, frivillig udrejse, udbetaling af hjemrejseydelser m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
I den forbindelse indkaldes tillige vedkommendes partsrepræsentant
udpeget af Udlændingestyrelsen, eller en bisidder udpeget af Dansk
Røde Kors, såfremt Udlændingestyrelsen ikke har udpeget en parts-
repræsentant for den uledsagede mindreårige.
Ved udrejsekontrollen vejleder Nordsjællands Politi den uledsagede
mindreårige og partsrepræsentanten eller bisidderen om muligheden
for en såkaldt forberedt hjemsendelse via Udlændingestyrelsen. Så-
fremt den uledsagede mindreårige vil medvirke til en forberedt
hjemsendelse, underrettes Udlændingestyrelsen herom, og styrelsen
overtager herefter hjemsendelsen af den uledsagede mindreårige.
Det følger af udse delsesdirektivets artikel , stk. , at ”
Inden ud-
sendelse af en uledsaget mindreårig fra en medlemsstats område sik-
rer myndighederne i den pågældende medlemsstat sig, at vedkom-
mende sendes tilbage til et familiemedlem, til en udpeget værge eller
til passe de odtagelsesfa iliteter i til agese delsesla det.”
Såfremt
den uledsagede mindreårige ikke vil medvirke til en forberedt hjem-
sendelse, forsøger Nordsjællands Politi derfor at kontakte den uled-
sagede mindreåriges familiemedlemmer i modtagerlandet med hen-
blik på, at familiemedlemmerne kan modtage den uledsagede min-
dreårige ved dennes ankomst. Såfremt Nordsjællands Politi ikke kan
udfinde familiemedlemmer i hjemlandet, forsøger politikredsen via
hjemlandets repræsentation i Danmark eller via Udenrigsministeriet
at foranstalte en aftale med de relevante myndigheder i hjemlandet
med henblik på myndighedernes modtagelse af den uledsagede min-
dreårige.
Nordsjællands Politi foretager endvidere en vurdering af den uledsa-
gede mindreåriges modenhed, med henblik på at afdække, hvorvidt
den uledsagede mindreårige kan udsendes uledsaget, eller om den
uledsagede mindreårige skal ledsages. Ved vurderingen lægger Nord-
sjællands Politi bl.a. vægt på den uledsagede mindreåriges alder, den
uledsagede mindreåriges egen tilkendegivelse om udsendelsen, og
om den uledsagede mindreårige selv har foretaget selvstændige
sagsskridt uden hjælp fra sin personlige repræsentant, herunder om
pågældende selv har sørget for at transportere sig til Udlændingecen-
ter Nordsjælland i forbindelse med en udrejsekontrol. Såfremt Nord-
sjællands Politi vurderer, at den uledsagede mindreårige skal ledsa-
ges til modtagerlandet, vil Nordsjællands Politi tillige foretage en
vurdering af, hvorvidt ledsagelsen kan udføres af andre end polititje-
nestemænd, f.eks. den uledsagede mindreåriges personlige repræ-
sentant eller personale fra det opholdssted, hvor den uledsagede
mindreårige er indkvarteret.
Side
2/4
UUI, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om procedurerne for tvangsmæssig udsendelse, frivillig udrejse, udbetaling af hjemrejseydelser m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
For så vidt angår planlægningen af udsendelsen af en uledsaget min-
dreårig, underretter Nordsjællands Politi modtagerlandet 1-2 uger før
udsendelsen og oplyser om ankomstlufthavn, udsendelsesdato, an-
komsttidspunkt, flynummer, information om den uledsagede min-
dreåriges identitet, information om evt. helbredsmæssige forhold,
samt om hvorvidt den uledsagede mindreårige udsendes uledsaget
eller ledsaget. Såfremt den uledsagede mindreårige ledsages, angives
det endvidere, hvem der ledsager den uledsagede mindreårige. Un-
derretningen foretages i god tid med henblik på, at modtagerlandet
har mulighed for at iværksætte eventuelle nødvendige foranstaltnin-
ger til modtagelse af den uledsagede mindreårige. Det kan f.eks. væ-
re i form af kontakt til eventuelle familiemedlemmer eller en sikring
af myndighedsrepræsentation i lufthavnen.
For så vidt angår udsendelsesproceduren for ledsagede mindreårige,
har Nordsjællands Politi oplyst, at en ledsaget mindreårig ledsages af
en myndig person og typisk indgår i en familie. Den ledsagede min-
dreårige følger således den sædvanlige udsendelsesprocedure sam-
men med sin ledsager. Nordsjællands Politi indkalder den eller de
myndige ledsagere til udrejsekontrol, og afholder udrejsekontrollen
med den eller de myndige ledsagere. Nordsjællands Politi udsender
herefter den mindreårige sammen med den myndige ledsa-
ger/familien.
Nordsjællands Politi har vedrørende særlige forhold for Afghanistan
oplyst, at udsendelse af personer, som af myndighederne i Afghani-
stan kategoriseres som tilhørende en sårbar gruppe, herunder uled-
sagede mindreårige, kræver, at udlændingen medvirker frivilligt til sin
udsendelse. Uledsagede mindreårige udsendes således alene til Af-
ghanistan, såfremt de ønsker at udrejse frivilligt, idet frivillighed er en
betingelse fra de afghanske myndigheder.
For så vidt angår udsendelse af ledsagede mindreårige til Afghani-
stan, har Nordsjællands Politi oplyst, at der løbende foretages
tvangsmæssige udsendelser til Afghanistan i henhold til den treparts-
aftale, som blev indgået mellem Danmark, Afghanistan og UNCHR
den 18. oktober 2004. Identifikation og accept på indrejse sker ved
en grænsefremstilling for de afghanske myndigheder i lufthavnen i
Kabul og kræver som udgangspunkt ikke udlændingenes medvirken.
Både frivillige og tvangsmæssige udsendelser til Afghanistan er såle-
des mulige.”
Sagen gør som nævnt et stort indtryk på mig, men jeg har på baggrund af udtalel-
sen fra Rigspolitiet ikke på nuværende tidspunkt fundet anledning til at ændre
procedurerene for udsendelse af mindreårige, afviste asylansøgere.
Side
3/4
UUI, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om procedurerne for tvangsmæssig udsendelse, frivillig udrejse, udbetaling af hjemrejseydelser m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Pr. 16. september 2019 er ansvaret for bl.a. oplysning og afklaring af afgjorte asyl-
og opholdssager, udlændinges frivillige udrejse samt behandling af sager, der ikke
indebærer anvendelse af tvang eller magtanvendelse, overgået fra Justitsministe-
riet til Udlændinge- og Integrationsministeriet. På den baggrund vil jeg i den
kommende tid se nærmere på, hvordan opgaven med at udsende afviste asylan-
søgere og andre med ulovligt ophold bedst muligt tilrettelægges.
Mattias Tesfaye
/
Rebekka Schjellerup
Side
4/4