Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2089303_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 17. september 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 156 (Alm. del) efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 156:
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt det vil være muligt og i overensstemmelse
med såvel vore internationale forpligtelser som grundloven at gennemføre et
asylstop i dansk ret, med afsæt i følgende model: »Muligheden for at søge asyl i
Danmark stoppes. Vi skal ikke have migranter, der rejser over Middelhavet og på
tværs af grænserne i Europa. Det er en trafik, der kun gavner menneskesmuglerne
og sætter de europæiske lande under pres. Hjælpen skal gives i nærområderne og
asylbehandling skal kun kunne foregå der i samarbejde med FN. De migranter, der
ankom til Danmark under den store indvandring i efteråret 2015 skal sendes tilba-
ge til deres hjemlande eller til lejre i nærområderne, når deres midlertidige op-
holdstilladelse udløber«. Der henvises til Nye Borgerliges hjemmeside jf.
www.nyeborgerlige.dk/politik/udlaendingepolitik/
Svar:
1.
Det følger af FN’s Flygt i geko ve tio , at
Danmark ikke må udvise eller afvise
en flygtning til områder, hvor flygtningens liv eller frihed ville være truet på grund
af den pågældendes race, religion, nationalitet, tilhørsforhold til en særlig social
gruppe
eller politiske a skuelser ” o
-refoule
e t”
, medmindre flygtningen
med rimelig grund må anses for en fare for Danmarks sikkerhed eller efter en
endelig dom for en særlig farlig forbrydelse må betragtes som en fare for samfun-
det.
Endvidere følger det af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK),
at ingen må underkastes tortur, umenneskelig eller nedværdigende behandling
eller straf. Beskyttelsen mod tortur mv. er absolut og har eksterritorial virkning,
hvilket bl.a. indebærer, at Danmark ikke kan udsende en person til et land, hvis
der er en konkret og individuel risiko for, at vedkommende her bliver udsat for
eller videresendt til behandling i strid med forbuddet mod tortur mv.
14. oktober 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 13687
1024917
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 156: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvorvidt det vil være muligt og i overensstemmelse med såvel vore internationale forpligtelser som grundloven at gennemføre et asylstop i dansk ret, til udlændinge- og integrationsministeren
Det vil derfor ikke være muligt inden for rammerne af Danmarks internationale
forpligtelser at indføre et asylstop, der har den konsekvens, at udlændinge, der
søger asyl i Danmark, kan udsendes til det land, hvor de er forfulgt eller risikerer
at blive udsat for behandling i strid med f.eks. EMRK art. 3 om forbud mod tortur
og anden nedværdigende behandling.
Grundloven indeholder ikke regler om udlændinges adgang til at søge om og opnå
asyl her i landet.
2.
Når det er sagt, så er det min klare holdning, at vi bør søge at gøre op med
spontane asylansøgere, da vi hjælper flygtninge bedst tæt på konflikterne.
Det nuværende asylsystem tvinger flygtninge ud på en farefuld færd mod Europa,
som en industri af menneskesmuglere tjener milliarder på. Samtidigt bruger vi
enorme ressourcer på migranter, som slet ikke har krav på beskyttelse. Det vil
regeringen gerne gøre op med.
Jeg tror, at det er vigtigt, at vi anerkender, at flygtninge- og migrantkrisen ikke kan
løses på nationalt niveau alene, men at vi også skal samarbejde internationalt, så
vi kan sætte en stopper for den uretfærdighed, der foregår lige nu, hvor menne-
sker på flugt udsætter sig selv for livsfare, og hvor menneskesmuglere og menne-
skehandlere tjener formuer på andres ulykke.
Mattias Tesfaye
/
Jesper Gori
Side
2/2