Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 13. september 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 153 (alm. del) efter ønske fra Andreas Steenberg (RV) til udlændin-
ge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 153:
Samtidig med indførelsen af integrationskravet for børn i udlændingelovens § 9,
stk. 20, blev aldersgrænsen for familiesammenføring med børn nedsat fra 18 til 15
år, jf. udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2. Mindreårige børn, der er fyldt 15 år, har
derfor siden 1. juli 2004 kun kunnet få opholdstilladelse på baggrund af
familiesammenføring med en forælder i Danmark, hvis der foreligger ganske
særlige grunde, jf. udlændingelovens § 9 c, stk. 1.
Forarbejderne til lov nr. 427 af 9. juni 2004, der afskaffede retten til familiesam-
menføring for børn mellem 15 og 18 år, forklarer, at betingelsen om, at barnet
ikke må være fyldt 15 år, tager sigte på at undgå, at forældrene lader deres barn
blive i hjemlandet eller sender barnet tilbage til hjemlandet, indtil barnet er næ-
sten voksent, med den følge, at barnet bliver præget af
”hjemlandets
kultur og
skikke og ikke i sin barndom præges af danske normer og værdier”.
Aldersgrænsen i udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, betyder altså efter sit formål
og indhold (sammenholdt med praksis efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1), at der
for børn mellem 15 og 18 år er indført et krav om, at barnet ikke må have opnået
en stærk tilknytning til sit hjemland, hvis der ønskes opholdstilladelse i Danmark.
For at være foreneligt med associeringsaftalekomplekset skal et sådant krav være
begrundet i hensynet til at sikre en vellykket integration. EU-Domstolen har imid-
lertid i sin dom i sag C-89/18 klart og utvetydigt fastslået:
- at den tilknytning, som en ansøger om familiesammenføring har til tredjelandet,
ikke har nogen større indvirkning på sandsynligheden for en vellykket integration i
medlemsstaten, hvorfor et krav om, at ansøgeren ikke må have en stærk tilknyt-
ning til sit hjemland, ikke gør det muligt at lægge til grund på tidspunktet for be-
handlingen af en ansøgning om opholdstilladelse med henblik på familiesammen-
føring, at en vellykket integration af ansøgeren i Danmark ikke kan sikres, jf.
dommens præmis 37 og 38,
- at en tyrkisk statsborgers tilknytning til sit oprindelsesland ikke kan begrænse
muligheden for dennes integration i Danmark, idet forholdet til hjemlandet og
forholdet til værtsmedlemsstaten ikke er af en sådan art, at det ene forhold ude-
lukker det andet, jf. dommens præmis 39, og endelig
11. oktober 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2019 - 13695
1025236
Side
1/5