Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2088423_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 13. september 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 152 (alm. del) efter ønske fra Andreas Steenberg (RV) til udlændin-
ge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 152:
Udlændinge- og Integrationsministeriet konkluderer i sit notat, at dommen i sag
C-89/18 rejser tvivl om, hvorvidt integrationskravet for børn i udlændingelovens §
9, stk. 20, er foreneligt med associeringsaftalekomplekset, når den herboende
forælder er en økonomisk aktiv tyrkisk statsborger. Det nævnes samtidig, at rege-
ringen planlægger at fremsætte et lovforslag om afskaffelse af bestemmelsen
i efteråret 2019 (jf. UUI alm. del - bilag 23).
Vil ministeren forklare, hvorfor Udlændinge- og Integrationsministeriet ikke er
kommet med en klar udmelding om, at integrationskravet for børn i udlændinge-
lovens § 9, stk. 20, må anses for ulovligt, når den herboende forælder er en øko-
nomisk aktiv tyrkisk statsborger, og at alle de sager, hvor der er givet afslag på
familiesammenføring i medfør af denne bestemmelse, derfor vil blive genopta-
get?
Svar:
Sag C-89/18, A mod Udlændinge- og Integrationsministeriet, ved EU-Domstolen
vedrørte fortolkningen af artikel 13 i Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80 i for-
hold til det tidligere tilknytningskrav ved ægtefællesammenføring i udlændingelo-
vens § 9, stk. 7. Tilknytningskravet blev ophævet den 1. juli 2018 og erstattet med
det gældende integrationskrav i udlændingelovens § 9, stk. 8.
Det fremgår af den juridiske vurdering af 26. august 2019 af EU-Domstolens dom i
sagen (UUI alm. del - bilag 23
s. 5), at det forhold, at et ægtepars samlede til-
knytning til et andet land i medfør af tilknytningskravets kriterier er størst, i EU-
Do stole s optik ikke har oge større i dvirk i g på A’s uligheder for (fre -
adrettet) at opnå en vellykket integration her i landet. I den forbindelse henviser
EU-Domstolen til generaladvokatens beskrivelse af karakteren af størstedelen af
de forhold, der lægges vægt på ved vurderingen af tilknytningskravets opfyldelse,
so bagudrettede forhold ude for A’s i dflydelse.
11. oktober 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 13722
1025680
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm., om lovligheden af integrationskravet for børn, jf. EU-domstolens afgørelse i sag C-89/18, til udlændinge- og integrationsministeren
Som det endvidere fremgår af den juridiske vurdering af 26. august 2019 (s. 12),
kan det i lyset af dommen give anledning til tvivl, om EU-Domstolen i en eventuel
fremtidig sag om familiesammenføring med børn vil finde, at kravet i udlændinge-
lovens § 9, stk. 20, er foreneligt med associeringsaftalekomplekset, når den her-
boende forælder er en økonomisk aktiv tyrkisk statsborger.
Således fremgår det af den juridiske vurdering (s. 12), at vurderingen af, om der er
udsigt til en vellykket integration
ligesom tilknytningskravet
er en skønsmæs-
sig vurdering, der hviler på elementer omtalt i bestemmelsens forarbejder. Der
skal bl.a. lægges vægt på barnets alder, længden og karakteren af barnets ophold i
bl.a. hjemlandet, om barnet taler dansk og/eller hjemlandets sprog, om den her-
boende forælder løbende har haft kontakt til barnet og bidrager til barnets for-
sørgelse i hjemlandet, og om barnet under sit ophold i øvrigt er blevet præget af
danske værdier og normer i en sådan grad, at barnet har eller har mulighed for at
opnår en sådan tilknytning til Danmark, at der er grundlag for en vellykket integra-
tion her i landet.
På den baggrund kan det set i lyset af dommen give anledning til tvivl, om EU-
Domstolen i en eventuel fremtidig sag vil finde, at barnets tilknytning til hjemlan-
det har nogen større indvirkning på sandsynligheden for en vellykket integration i
Danmark, jf. dommens præmis 37, og om kravet gør det muligt at vurdere mulig-
heden for barnets integration i Danmark, jf. dommens præmis 38. Set i lyset af
dommen kan der endvidere ifølge den juridiske vurdering være tvivl om, hvorvidt
EU-Domstolen i en sådan sag vil finde, at vurderingen af kravet hviler på diffuse og
upræcise kriterier, der medfører forskelligartet og uforudsigelig praksis, jf. dom-
mens præmis 41.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker dog, at EU-Domstolen i sin
tidligere dom af 12. april 2016 i sag C-561/14, Genc, som vedrørte udlændingelo-
vens § 9, stk. 13 (nu § 9, stk. 20), har anerkendt, at vellykket integration kan udgø-
re et tvingende alment hensyn i relation til associeringsaftalekomplekset. Kravet
kan således også finde anvendelse i forhold til tyrkiske statsborgere, der er omfat-
tet af associeringsaftalekomplekset, og som ansøger om familiesammenføring
med et barn, der er bosat i udlandet.
Under henvisning hertil samt til det forhold, at tilknytningskravet og kravet om
vellykket integration ikke er identiske, finder Udlændinge- og Integrationsministe-
riet ikke entydigt at kunne konkludere, at integrationskravet for børn i udlændin-
gelovens § 9, stk. 20, er i strid med associeringsaftalekomplekset.
Som jeg tidligere har givet udtryk for, ønsker regeringen af politiske grunde at
afskaffe kravet om vellykket integration i sager om familiesammenføring med
børn, da det har ført til nogle resultater, som er svære at forklare og forsvare poli-
tisk. Jeg vil derfor inden for kort tid fremsætte et lovforslag om afskaffelse af kra-
vet om vellykket integration i sager om familiesammenføring med børn og indfø-
relse af en frist på 3 måneder for indgivelse af ansøgning. Dette lovforslag udmøn-
ter til dels den aftale, som blev indgået i februar 2019 mellem den tidligere V-LA-
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 152: Spm., om lovligheden af integrationskravet for børn, jf. EU-domstolens afgørelse i sag C-89/18, til udlændinge- og integrationsministeren
K-regering, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti, og til dels den politiske forstå-
else fra juli 2019 mellem Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten,
og har således ikke en direkte sammenhæng med dommen i A-sagen.
Mattias Tesfaye
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Side
3/3