Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 13. september 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 152 (alm. del) efter ønske fra Andreas Steenberg (RV) til udlændin-
ge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 152:
Udlændinge- og Integrationsministeriet konkluderer i sit notat, at dommen i sag
C-89/18 rejser tvivl om, hvorvidt integrationskravet for børn i udlændingelovens §
9, stk. 20, er foreneligt med associeringsaftalekomplekset, når den herboende
forælder er en økonomisk aktiv tyrkisk statsborger. Det nævnes samtidig, at rege-
ringen planlægger at fremsætte et lovforslag om afskaffelse af bestemmelsen
i efteråret 2019 (jf. UUI alm. del - bilag 23).
Vil ministeren forklare, hvorfor Udlændinge- og Integrationsministeriet ikke er
kommet med en klar udmelding om, at integrationskravet for børn i udlændinge-
lovens § 9, stk. 20, må anses for ulovligt, når den herboende forælder er en øko-
nomisk aktiv tyrkisk statsborger, og at alle de sager, hvor der er givet afslag på
familiesammenføring i medfør af denne bestemmelse, derfor vil blive genopta-
get?
Svar:
Sag C-89/18, A mod Udlændinge- og Integrationsministeriet, ved EU-Domstolen
vedrørte fortolkningen af artikel 13 i Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80 i for-
hold til det tidligere tilknytningskrav ved ægtefællesammenføring i udlændingelo-
vens § 9, stk. 7. Tilknytningskravet blev ophævet den 1. juli 2018 og erstattet med
det gældende integrationskrav i udlændingelovens § 9, stk. 8.
Det fremgår af den juridiske vurdering af 26. august 2019 af EU-Domstolens dom i
sagen (UUI alm. del - bilag 23
–
s. 5), at det forhold, at et ægtepars samlede til-
knytning til et andet land i medfør af tilknytningskravets kriterier er størst, i EU-
Do stole s optik ikke har oge større i dvirk i g på A’s uligheder for (fre -
adrettet) at opnå en vellykket integration her i landet. I den forbindelse henviser
EU-Domstolen til generaladvokatens beskrivelse af karakteren af størstedelen af
de forhold, der lægges vægt på ved vurderingen af tilknytningskravets opfyldelse,
so bagudrettede forhold ude for A’s i dflydelse.
11. oktober 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2019 - 13722
1025680
Side
1/3