Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 13. september 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 150 (alm. del) efter ønske fra Andreas Steenberg (RV) til udlændin-
ge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 150:
EU-Domstolen forklarer i sin dom, at Danmark kun lovligt kan fastsætte integrati-
onsforanstaltninger, der kan forbedre muligheden for integration af ægtefællen til
en tyrkisk arbejdstager med lovligt i ophold i Danmark (dommens præmis 40) eller
af ægteparret (dommens præmis 38). Lovlige integrationsforanstaltninger vil
utvivlsomt være krav om, at den tyrkiske arbejdstager i Danmark kan forsøge sin
familie, har en passende bolig og har boet i Danmark i to år, inden der søges om
ægtefællesammenføring. Lovlige integrationsforanstaltninger kan også være krav
om, at begge ægtefæller skal lære dansk inden for rimelig tid efter, at de er kom-
met til Danmark. Sådanne krav er hjemlet i familiesammenføringsdirektivet og
gælder derfor i resten af EU. De nye regler om ægtefællesammenføring, som blev
indført sidste år, stiller krav af en helt anden type, nemlig krav til ægtefællernes
forudgående sprogkundskaber, erhvervserfaring og uddannelse. I sit notat udtaler
Udlændinge- og Integrationsministeriet ikke desto mindre uden nærmere forkla-
ring, at
”det
er vurderingen, at integrationskravet ikke er berørt af dommen” (UUI
alm. del
–
bilag 23, notatets side 11). Vil ministeren uddybe, hvordan de nye krav,
der ikke handler om, hvordan ægtefællerne kan blive integreret i Danmark, men
om hvem der kan få adgang til Danmark, alligevel kan kvalificeres som lovlige in-
tegrationsforanstaltninger?
Svar:
I EU-Domstolens dom af 10. juli 2019 i sag C-89/18, A mod Udlændinge- og Inte-
grationsministeriet, finder Domstolen under henvisning til punkt 31 i generalad-
vokatens forslag til afgørelse, at tilknytningskravet ikke gør det muligt at vurdere
muligheden for integration af ægtefællen til en tyrkisk arbejdstager, der opholder
sig lovligt i Danmark, eller af ægteparret, som den pågældende danner med den
nævnte arbejdstager, i Danmark, jf. præmis 38.
EU-Domstolen udtaler desuden, at det forholder sig således, at tilknytningskravet
ikke fastsætter nogen integrationsforanstaltning, der kan forbedre muligheden for
11. oktober 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
www.uim.dk
36977191
2019 - 13690
1024958
Side
1/2