Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2089198_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 13. september 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 145 (Alm. del) efter ønske fra Pernille Vermund (NB) til udlændinge-
og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 145:
Vil ministeren redegøre for de eventuelle problemer der vil være i forhold til FN’s
Flygtningekonvention, hvis Danmark indfører et stop for tildeling af spontan asyl
og henviser asylansøgere på grænsen til at søge asyl i det land, de søger indrejse i
Danmark fra?
Svar:
1.
Generelt kan det oplyses, at det følger af
FN’s Flygt i geko ve tio ,
at Dan-
mark ikke må udvise eller afvise en flygtning til områder, hvor flygtningens liv eller
frihed ville være truet på grund af den pågældendes race, religion, nationalitet,
tilhørsforhold til e særlig social gruppe eller politiske a skuelser ” o
-
refoule e t”
, medmindre flygtningen med rimelig grund må anses for en fare for
Danmarks sikkerhed eller efter en endelig dom for en særlig farlig forbrydelse må
betragtes som en fare for samfundet.
Endvidere følger det af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK),
at ingen må underkastes tortur, umenneskelig eller nedværdigende behandling
eller straf. Beskyttelsen mod tortur mv. er absolut og har eksterritorial virkning,
hvilket bl.a. indebærer, at Danmark ikke kan udsende en person til et land, hvis
der er en konkret og individuel risiko for, at vedkommende her bliver udsat for
eller videresendt til behandling i strid med forbuddet mod tortur mv.
Det vil derfor ikke være muligt inden for rammerne af Danmarks internationale
forpligtelser at indføre et asylstop, der har den konsekvens, at udlændinge, der
søger asyl i Danmark, kan udsendes til det land, hvor de er forfulgt eller risikerer
at blive udsat for behandling i strid med f.eks. EMRK art. 3 om forbud mod tortur
og anden nedværdigende behandling.
Danmark kan således alene afvise en udlænding, der søger asyl her i landet efter
princippet om et sikkert tredjeland (dvs. et land, der har tiltrådt og faktisk respek-
11. oktober 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Asyl og Visum
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 13662
1024678
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 145: Spm. om, eventuelle problemer i forhold til FN’s Flygtningekonvention, hvis Danmark indfører et stop for tildeling af spontan asyl og henviser asylansøgere på grænsen til at søge asyl i det land, de søger indrejse i Danmark fra, til udlændinge- og integrationsministeren
terer
FN’s Flygtningekonvention,
og hvor der er adgang til en forsvarlig asylproce-
dure).
Inden for denne ramme har Danmark på mellemstatsligt grundlag indgået en pa-
rallelaftale med Fællesskabet (nu EU) om deltagelse i bl.a. Dublinforordningen,
der indeholder nærmere regler om, hvilket EU-land der er ansvarligt for behand-
lingen af en asylansøgning.
2.
Jeg er enig med spørgeren i, at vi bør søge at gøre op med spontane asylansø-
gere. Vi hjælper flygtninge bedst tæt på konflikterne. Når vi sender midler til nær-
områderne, hjælper vi flere og bedre.
Det nuværende asylsystem tvinger flygtninge ud på en farefuld færd mod Europa,
som en industri af menneskesmuglere tjener milliarder på. Samtidigt bruger vi
enorme ressourcer på migranter, som slet ikke har krav på beskyttelse. Det vil
regeringen gerne gøre op med.
Jeg tror imidlertid ikke, at et totalt asylstop er løsningen. Jeg tror i stedet, at det er
vigtigt, at vi anerkender, at flygtninge- og migrantkrisen ikke kan løses på natio-
nalt niveau alene, men at vi også skal samarbejde internationalt, så vi kan sætte
en stopper for den uretfærdighed, der foregår lige nu, hvor mennesker på flugt
udsætter sig selv for livsfare, og hvor menneskesmuglere og menneskehandlere
tjener formuer på andres ulykke.
Mattias Tesfaye
/
Jesper Gori
Side
2/2