Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2084520_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 11. september 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 142 (alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og in-
tegrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 142:
Vil ministeren kommentere UUI alm. del
bilag 32 og oplyse, om reglerne efter
ministerens opfattelse er tidssvarende, hvis de indebærer, at en erhvervsdriven-
de, der i en periode opholder sig fysisk i udlandet og samtidig driver erhvervsvirk-
somhed med danske kunder, og som har fået dispensation fra bortfald af opholds-
tilladelse, efterfølgende får afslag på at få sin udenlandske ægtefælle familiesam-
menført til Danmark med henvisning til, at den udøvede selvstændige erhvervs-
virkso hed ikke er udøvet ”i Da ark”? Mi istere bedes forholde sig til, o der
er behov for nye regler, som på dette punkt i højere grad tager højde for globali-
seringen og erhvervslivets udbredte brug af internettet og andre former for mo-
derne kommunikationsteknologi.
Svar:
Jeg forstår, at spørgsmålet tager udgangspunkt i en konkret sag, hvor en ægtefæl-
le har fået afslag på familiesammenføring, fordi den herboende person ikke opfyl-
der kravet om at have været i ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller udøvet selv-
stændig erhvervsvirksomhed i mindst 3 år og 6 måneder inden for de seneste 4 år
forud for ansøgningen om opholdstilladelse.
Som minister på området kan og vil jeg ikke gå nærmere ind i den konkrete sag.
Sådanne sager afgøres af Udlændingestyrelsen i første instans, og der er klagead-
gang til Udlændingenævnet. Hvis jeg gik ind i den konkrete sag, ville det bryde
med et vigtigt princip om ligebehandling og give anledning til vilkårlighed.
Noget andet er, at jeg selvfølgelig gerne vil forholde mig generelt til problemstil-
lingen.
Jeg kan oplyse, at det følger af udlændingeloven, at der som udgangspunkt kun
kan meddeles ægtefællesammenføring med en i Danmark fastboende person, der
har haft tidsubegrænset opholdstilladelse i mere end de sidste 3 år, hvis den her-
3. oktober 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 13328
1019926
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm., om der i lyset af øget globalisering er behov for nye regler om familiesammenføring for selvstændigt erhvervsdrivende, til udlændinge- og integrationsministeren
boende person opfylder de betingelser, der i dag gælder for at opnå tidsubegræn-
set opholdstilladelse (de overførte betingelser). Det følger af udlændingelovens §
9, stk. 15. En af disse betingelser er beskæftigelseskravet i § 9, stk. 15. nr. 7, hvor-
efter den herboende person skal have været i ordinær fuldtidsbeskæftigelse eller
udøvet selvstændig erhvervsvirksomhed i mindst 3 år og 6 måneder inden for de
sidste 4 år forud for ansøgning om opholdstilladelse.
Ved lov nr. 742 af 8. juni 2018 om ændring af udlændingeloven (reform af regler-
ne om ægtefællesammenføring med nyt integrationskrav i stedet for tilknytnings-
kravet, skærpet boligkrav m.v.) blev de overførte betingelser, herunder beskæfti-
gelseskravet, skærpet, så de kom til at afspejle de gældende betingelser for tids-
ubegrænset opholdstilladelse. Således svarer beskæftigelseskravet i forbindelse
med ægtefællesammenføring til det beskæftigelseskrav, der er en af betingelser-
ne for tidsubegrænset opholdstilladelse, og som er indeholdt i udlændingelovens
§ 11, stk. 3, nr. 8.
Af udlændingelovens § 11, stk. 8, fremgår det, at beskæftigelse indgår på følgende
måde ved beregningen af, om en udlænding har været i ordinær fuldtidsbeskæfti-
gelse i mindst 3 år og 6 måneder inden for de sidste 4 år, jf. § 11, stk. 3, nr. 8:
1) Ansættelsesforhold, hvor udlændingen her i landet har haft ordinær beskæf-
tigelse med en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid på mindst 30 timer (fuldtids-
beskæftigelse), indgår med den fulde varighed.
2) Ansættelsesforhold i udlandet, hvor udlændingen har haft beskæftigelse
som udstationeret eller udsendt af en dansk offentlig myndighed, en privat
virksomhed, en forening eller en organisation, indgår med den fulde varighed,
dog højst med 2 år.
3) Ansættelsesforhold i udlandet, hvor udlændingen har haft beskæftigelse, i
forbindelse med at udlændingens ægtefælle eller faste samlever har været ud-
stationeret eller udsendt til udlandet som nævnt i nr. 2, indgår med den fulde
varighed, dog højst med 2 år.
4) Ansættelsesforhold i udlandet, som er væsentlige af hensyn til udlændin-
gens beskæftigelsesforhold her i landet, indgår med den fulde varighed, dog
højst med 1 år.
Udlændingelovens § 11, stk. 8, blev indført ved lov nr. 572 af 18. juni 2012 om
ændring af udlændingeloven (Revision af reglerne om tidsubegrænset opholdstil-
ladelse, ændring af kravene til herboende udlændinge for opnåelse af ægtefælle-
sammenføring, udvidelse af Flygtningenævnet og langtidsvisum til adoptivbørn).
Som det fremgår af pkt. 3.5.2 i lovforslaget (Lovforslag nr. L 180 af 26. april 2012),
fandt den daværende S-RV-SF-regering ikke, at det beskæftigelseskrav, der var
gældende på det tidspunkt, i tilstrækkeligt grad tog højde for den globaliserede
verden. Der var derfor et ønske om at støtte dem, der som led i deres arbejde
udstationeres eller udsendes til udlandet.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm., om der i lyset af øget globalisering er behov for nye regler om familiesammenføring for selvstændigt erhvervsdrivende, til udlændinge- og integrationsministeren
Muligheden for i et vist omfang at medregne beskæftigelse i udlandet ved vurde-
ringen af, om beskæftigelseskravet er opfyldt, er således netop begrundet i et
ønske om, at vi tager højde for, at vi lever i en globaliseret verden.
Samtidig er vi også nødt til at arbejde for, at de udlændinge, der får ægtefælle-
sammenføring i Danmark, integreres her i landet. Det er derfor, at vi stiller krav til
herboende ægtefæller om bl.a. beskæftigelse her i landet. Når den herboende
ægtefælle er velintegreret, fremmer det integrationen af den udlænding, der æg-
tefællesammenføres.
Efter min opfattelse er der med de gældende muligheder for at medregne be-
skæftigelse i udlandet ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet er opfyldt,
fundet en god balance. Jeg har derfor ikke planer om at ændre reglerne.
Mattias Tesfaye
/
Moya-Louise Lindsay-Poulsen
Side
3/3