Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 4934
Doknr.
135983
Dato
02-10-2019
Folketingets Udlændinge- og Integrationsudvalg har d. 4. september 2019 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 132 (Alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 132:
”Vil
ministeren, eventuelt med bidrag fra social- og indenrigsministeren, kommentere
artiklerne i Politiken »Myndighed afviser skilsmisser trods byretsafgørelse« fra 6. maj
2019 og »Flygtninge med midlertidigt ophold får nej til skilsmisse« fra 24. april 2019,
samt oplyse hvor mange personer, der er blevet nægtet skilsmisse?
Svar:
De to artikler, der henvises til i spørgsmålet, vedrører danske myndigheders internati-
onale kompetence til at behandle sager om skilsmisse i relation til ægtefæller, der som
flygtninge har ret til ophold i Danmark efter § 7 i udlændingeloven.
Jeg kan oplyse, at en anmodning om skilsmisse skal indgives til Familieretshuset, der
indledningsvist skal vurdere, om der er international kompetence til at behandle sa-
gen.
Det fremgår af § 43 a i lov om ægteskabs indgåelse og opløsning, at Familieretshuset
har kompetence til at behandle en ansøgning om skilsmisse, hvis betingelserne i § 448
f i retsplejeloven er opfyldt. Efter denne bestemmelse kan en sag om skilsmisse bl.a.
behandles i Danmark, hvis sagsøgte har bopæl her, eller hvis sagsøgeren har bopæl her
og enten har boet her i de seneste 2 år eller tidligere har haft bopæl her.
I bemærkningerne til § 448 f er bopælsbegrebet i bestemmelsen beskrevet således:
”Det
bemærkes, at begrebet bopæl i § 448 c [nu § 448 f] i retsplejeloven fortol-
kes som domicil. Ved domicil forstås efter dansk ret den stat eller det territoriale
retsområde, hvor en person har bopæl eller ophold i den hensigt varigt at forbli-
ve der eller i det mindste uden hensigt til, at opholdet kun skal være rent mid-
lertidigt. Domicilbegrebet består af et objektivt og et subjektivt element. I rets-
praksis lægges vægt på de faktiske omstændigheder og parternes erklæringer
om hensigten med og udstrækningen af opholdet i et bestemt land. Dette bety-
der bl.a., at man kan opretholde sit domicil i Danmark, selv om man bliver ud-
stationeret til et andet land og i den forbindelse opgiver sin bopæl i Danmark.”
Det følger af § 7, stk. 1 og 2, i udlændingeloven, at der efter ansøgning kan gives op-
holdstilladelse med henblik på midlertidigt ophold til udlændinge, der er omfattet af
FN’s flygtningekonvention (konventionsstatus), eller som ved en tilbagevenden til
deres hjemland risikerer dødsstraf eller at blive underkastet tortur eller umenneskelig
eller nedværdigende behandling eller straf (beskyttelsesstatus).