Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2095210_0001.png
Retsudvalget 2018-19 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 313
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. oktober 2019
Internationalt Politikon-
tor
Sofia Regina Lausten
Manili
2019-0030-2587
1226449
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 313 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. september 2019.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Hegaard (RV).
Nick Hækkerup
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UUI, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om ministeren vil oplyse, om der gives meldepligt til personer, der efter myndighedernes viden på baggrund af kontrollen af opholdspligtens overholdelse, befinder sig på Kærshovedgård, til udlændinge- og integrationsministeren
Spørgsmål nr. 313 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Udrejsecentre tager an-
klageres tid – må udskyde andre sager”, Berlingske den 11. sep-
tember 2019, og oplyse, hvor mange timers arbejde anklage-
myndigheden ved Midt- og Vestjyllands politi har anvendt i
2019 på sager om overtrædelse af opholds-, melde- og underret-
ningspligt på Udrejsecenter Kærshovedgård?”
Svar:
1.
Den generelle ressourcesituation i anklagemyndigheden er bekymrende.
Artiklen ”Udrejsecentre tager anklagernes tid – må udskyde andre sager”
bragt af Berlingske den 11. september 2019 understreger, at det stigende ar-
bejdspres går på tværs af politikredse, og dermed ikke kun er et københav-
nerfænomen. Det er vigtigt, at der er et ordentligt arbejdsmiljø for alle an-
satte på Justitsministeriets koncernområde. På den korte bane har jeg derfor
bedt Rigspolitiet om at tilføre Midt- og Vestjyllands Politi ressourcer til
håndtering af Kærshovedgård, sådan at det ikke svækker den almindelige
politibetjening i kredsen.
Samtidig vil jeg gerne understrege vigtigheden af, at vi har styr på, hvor de
kriminelle udlændinge befinder sig. Det er positivt, at vi har fået skærpet
vores kontrol med kriminelle udlændinge. Det var tidligere for nemt at omgå
kontrolforanstaltningerne. Det er der rettet op på nu.
Når de kriminelle udlændinge oplever, at det har konsekvenser at overtræde
reglerne, kunne man jo forestille sig, at de over tid vil begynde at rette ind.
Derfor har jeg bedt Rigspolitiet om at følge situationen tæt og løbende.
2.
Det er helt afgørende, at vi har en velfungerende anklagemyndighed, der
kan følge med opgaverne. De seneste år har været præget af en udvikling,
hvor antallet af sager fra politiet til anklagemyndigheden overstiger antallet
af udgående sager, hvilket har medført stigende sagsbunker og længere sags-
behandlingstid til trods for, at anklagemyndigheden også i perioden har øget
produktiviteten. Dette skal ses i lyset af, at anklagemyndigheden ikke i
samme grad som politiet er blevet personalemæssigt styrket. Derfor vil an-
klagemyndighedens ressourcesituation også være et af de temaer, som jeg
vil drøfte med Folketingets partier, når vi skal udarbejde en ny flerårsaftale
for politiet og anklagemyndigheden.
2
UUI, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om ministeren vil oplyse, om der gives meldepligt til personer, der efter myndighedernes viden på baggrund af kontrollen af opholdspligtens overholdelse, befinder sig på Kærshovedgård, til udlændinge- og integrationsministeren
Som led i forberedelserne af drøftelsen har jeg besluttet at igangsætte en rek-
rutterings-, fastholdelses- og afgangsanalyse, der bl.a. skal belyse alder- og
kompetencefordelingen blandt landets anklagere med henblik på at få et
klart billede af, hvordan det står til, og hvad vi kan gøre for at forbedre for-
holdene.
På den korte bane har jeg fået Folketingets tilslutning til, at anklagemyndig-
heden kan udbetale op til 5 mio. kr. i 2019 i engangsvederlag til medarbej-
derne i anklagemyndigheden. Jeg er fuldt ud bevidst om, at engangsveder-
lag ikke løser den permanente udfordring, som anklagemyndigheden står
over for, men jeg ønsker alligevel, at de medarbejdere i anklagemyndighe-
den, som har ydet en ekstraordinær indsats, skal have en økonomisk aner-
kendelse.
3.
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten kan i relation til artiklen ”Udrejsecentre tager
anklageres tid – må udskyde andre sager” i Berlingske den 11.
september 2019 generelt oplyse, at sager om personfarlig krimi-
nalitet som f.eks. knivstik og voldtægt skal prioriteres og bliver
prioriteret højt i anklagemyndigheden.
Set ud fra et borgerperspektiv er den personfarlige kriminalitet
voldsomt utryghedsskabende. Det er derfor afgørende, at sager
om personfarlig kriminalitet prioriteres højt. Det følger af Rigs-
advokatens og Rigspolitiets handlingsplan for nedbringelse af
sagsbeholdningen på personfarlig kriminalitet af 15. august
2019, at handlingsplanen på kort sigt skal sikre, at alle sager om
personfarlig kriminalitet konsekvent tildeles den højeste priori-
tet, og at udviklingen på området følges tæt.
Dette skal ses i sammenhæng med, at det følger af forarbejderne
til lov nr. 174 af 27. februar 2019 om bl.a. skærpet straf for over-
trædelse af opholds-, underretnings- og meldepligt, at det fra po-
litisk hold ønskes, at der er hurtige og klare konsekvenser for
den enkelte udlænding, der ikke overholder de pålagte kontrol-
forpligtelser, og at der herunder hurtigere end tidligere kan ske
varetægtsfængsling.
Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen af spørgsmålet fore-
taget høring af Midt- og Vestjyllands Politi, der behandler sager
om overtrædelse af opholds-, underretnings- og meldepligt
(kontrolforpligtelserne) på Udrejsecenter Kærshovedgård.
Midt- og Vestjyllands Politi har oplyst, at der ikke på nuværende
tidspunkt foreligger retvisende tidsregistreringer i forhold til
3
UUI, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 117: Spm. om ministeren vil oplyse, om der gives meldepligt til personer, der efter myndighedernes viden på baggrund af kontrollen af opholdspligtens overholdelse, befinder sig på Kærshovedgård, til udlændinge- og integrationsministeren
tidsforbruget på sager om overtrædelser af kontrolforpligtel-
serne, som kan lægges til grund for en opgørelse af de timer,
medarbejderne i anklagemyndigheden har anvendt på behand-
ling af disse sager i 2019. Midt- og Vestjyllands Politi vil
fremadrettet rette op på den manglende registreringspraksis.
Midt- og Vestjyllands Politi har skønnet, at der i forbindelse
med den strafferetlige behandling af sager om overtrædelse af
kontrolforpligtelserne i perioden fra 1. januar 2019 til 31. maj
2019 er blevet anvendt ressourcer svarende til ca. 2,5 juridiske
fuldtidsansatte og ca. 1 administrativ fuldtidsansat. Siden den 1.
juni 2019, hvor de seneste strafskærpelser for overtrædelse af
kontrolforpligtelserne trådte i kraft, skønnes der at være anvendt
ressourcer svarende til ca. 5 juridiske fuldtidsansatte og ca. 3 ad-
ministrative fuldtidsansatte på den strafferetlige behandling af
sager om kontrolforpligtelserne.
Midt- og Vestjyllands Politi har endvidere oplyst, at sager om
personfarlig kriminalitet altid har været prioriteret højt i politik-
redsen, ligesom der løbende følges op på, om sagerne behand-
les i overensstemmelse med de politiske forventninger. Sagerne
om overtrædelse af kontrolforpligtelserne indgår i den samlede
prioritering af anklagemyndighedens ressourcer. Det bemærkes
i den forbindelse, at en stor del af sagerne om overtrædelser af
kontrolforpligtelserne behandles som arrestantsager.”
4