Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2079651_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 28. august 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 113 (Alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU, Signe
Munk, SF) til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 113:
Afgørelser om opholdstilladelse ænder sig markant, når ansøger er fyldt 18 år. I en
række sager meddeles midlertidig opholdstilladelse i mange år frem til ansøger
fylder , so illustreret ed ekse plet o Vasika jf. ”Vasika s liv i Da ark
hæ ger i e ty d tråd”, Midtjylla dsavis.dk de
. ju i
. Me er i istere ,
at det er rimeligt at udskydelser og lange sagsbehandlingstider kan få som konse-
kvens, at børn fylder 18 før de får endelig afgørelse om permanent ophold?
Svar:
Jeg har stor forståelse for, at udlændinge, der opholder sig i Danmark, gerne vil
have en afklaring på deres opholdsgrundlag, herunder muligheden for at opnå
permanent opholdstilladelse.
Dette gælder ikke mindst for den gruppe af udlændinge, der kommer her til lan-
det som uledsagede mindreårige, og for hvem der derfor bør tages et særligt hen-
syn.
Det er derfor væsentligt at fremhæve, at udlændingelovens regler giver adgang til
midlertidigt ophold i Danmark for visse uledsagede mindreårige udlændinge frem
til det fyldte 18. år, hvilket netop er for at tage særlig hensyn til denne gruppe af
udlændinge.
Efter udlændingeloven (§ 9 c, stk. 3, nr. 1) kan der således gives opholdstilladelse
til en uledsaget mindreårig udlænding, hvis der er særlige grunde til at antage, at
udlændingen ikke bør gennemgå en asylsagsbehandling,
og hvis der er grund til at
antage, at udlændingen ved en tilbagevenden til hjemlandet eller det tidligere
opholdsland vil være uden familiemæssigt netværk eller uden mulighed for op-
hold på et modtage- og omsorgscenter og dermed vil blive stillet i en reel nødsitu-
ation.
25. september 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 12677
995055
Side
1/3
UUI, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 113: MFU spm. om ministeren mener, at det er rimeligt at udskydelser og lange sagsbehandlingstider kan få som konsekvens, at børn fylder 18 før de får endelig afgørelse om permanent ophold, til udlændinge- og integrationsministeren
Desuden kan der efter udlændingeloven (§ 9 c, stk. 3, nr. 2) gives opholdstilladelse
til en uledsaget mindreårig udlænding,
der er meddelt afslag på en ansøgning om
asyl, hvis der er grund til at antage, at udlændingen ved en tilbagevenden til hjem-
landet eller det tidligere opholdsland vil være uden familiemæssigt netværk eller
uden mulighed for ophold på et modtage- og omsorgscenter og dermed vil blive
stillet i en reel nødsituation.
Bestemmelsen blev indsat ved lov nr. 60 af 29. januar 2003 om ændring af udlæn-
dingeloven og integrationsloven. Det fremgår af forarbejderne til loven, jf. lov-
forslag nr. L 23 af 2. oktober 2002, at bestemmelsen udgør en kodificering af den
særlige praksis for meddelelse af opholdstilladelse til uledsagede mindreårige
asylansøgere, der er beskrevet i Folketingets Retsudvalgs beretning af 16. marts
1993 over forslag til lov om ændring af udlændingeloven og lov om social bistand.
Det fremgår endvidere, at retningslinjerne for behandling af asylansøgninger fra
uledsagede mindreårige samt reglerne om meddelelse af opholdstilladelse efter §
9 c, stk. 3, skal sikre, at mindreårige asylansøgere, der kommer til Danmark uden
ledsagelse af deres forældre eller andre myndige personer, der kan være trådt i
forældrenes sted, får en god og tryg modtagelse, der tager hensyn til de særlige
behov, som disse børn naturligt vil have i en sådan situation.
Ved lov nr. 1543 af 21. december 2010 om ændring af udlændingeloven og inte-
grationsloven blev reglerne om meddelelse af opholdstilladelse til uledsagede
mindreårige efter udlændingelovens § 9 c, stk. 3, ændret, således at forlængelse
af opholdstilladelsen fremover ikke kan ske udover udlændingens fyldte 18. år.
Det fremgår af forarbejderne til lovændringen, at det savner mening at behandle
unge mennesker, der er fyldt 18 år, som børn, og at grundlaget for en opholdstil-
ladelse, der er givet til en udlænding, fordi den pågældende er mindreårig og der-
for tilhører en særlig sårbar gruppe, ikke længere er til stede, når den pågældende
bliver voksen.
Lovændringen havde tillige til hensigt at sende et præventivt signal til personer,
der beslutter at sende uledsagede mindreårige til Danmark med henblik på at
søge asyl og få opholdstilladelse her i landet.
Jeg er enig i hensynene bag bestemmelsen og vurderer, at det præventive sigte
med bestemmelsen er særligt vigtigt. På den måde mindsker vi risikoen for, at
personer sender uledsagede mindreårige, der ikke har et asylrelevant beskyttel-
sesbehov, afsted på lange, farlige rejser langt væk fra børnenes familier og vante
omgivelser i hjemlandet. Det, mener jeg, er sund fornuft.
Side
2/3
UUI, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 113: MFU spm. om ministeren mener, at det er rimeligt at udskydelser og lange sagsbehandlingstider kan få som konsekvens, at børn fylder 18 før de får endelig afgørelse om permanent ophold, til udlændinge- og integrationsministeren
Jeg finder derfor heller ikke, at der på nuværende tidspunkt er behov for at ændre
reglerne for meddelelse af opholdstilladelse til uledsagede mindreårige efter ud-
lændingelovens § 9 c, stk. 3.
Mattias Tesfaye
/
Jesper Gori
Side
3/3