Udlændinge- og Integrationsudvalget 2018-19 (2. samling)
UUI Alm.del
Offentligt
2072457_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 14. august 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 103 (alm. del) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og in-
tegrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 103:
Ministerens umiddelbare forgænger oversendte den 6. marts 2019 en såkaldt
”opholds- og selvforsørgelseserklæri g” til Udvalget (UUI
alm. del, bilag 128,
2018-19, 1. samling). Få dage senere, den 14. marts 2019, oversendte ministeren
en såkaldt
”justeret” ”opholds- og selvforsørgelseserklæri g” til udvalget (UUI
alm. del, bilag 133, 2018-18, 1. samling). Forskellen på de to dokumenter er bl.a.,
at ordet ”i tegratio ” i dgår i de første versio af erklæri ge , e er udgået af
den anden. Vil ministeren
henset til Socialdemokratiets integrationspolitiske
målsætninger
– sikre, at de første versio , hvor ordet ”i tegratio ” i dgår, frem-
over anvendes?
Svar:
Jeg er helt enig i, at en målrettet integrationsindsats er afgørende for, at ny-
ankomne udlændinge kan bidrage positivt til og tage aktivt del i det danske sam-
fund, så længe man er her. Samtidig er det vigtigt, at vi klart signalerer over for
flygtninge, der kommer hertil, at opholdet i Danmark som flygtning er midlerti-
digt, og at de som det helt klare udgangspunkt skal rejse tilbage til deres hjemland
og bidrage til genopbygningen heraf, når deres beskyttelsesbehov ophører.
Som opfølgning på lov nr. 174 af 27. februar 2019 udarbejdede den tidligere ud-
lændinge- og integrationsminister en ny og justeret udgave af erklæringen om
integration og aktivt medborgerskab, som pr. 1. marts 2019 ændrede navn til
opholds- og selvforsørgelseserklæringen. Erklæringen blev i den forbindelse opda-
teret og tilpasset indholdsmæssigt, så det tydeligt fremgår, at opholdsgrundlaget
sætter rammerne for udlændingens ophold i Danmark.
Erklæringen underskrives både af nyankomne udlændinge, som tilbydes et pro-
gram efter integrationsloven, og af forskellige persongrupper under udlændinge-
loven som betingelse for henholdsvis at opnå permanent opholdstilladelse og for
at få adgang til ægtefællesammenføring. Erklæringen skal derfor rumme alle de
persongrupper, som underskriver den
dvs. både de udlændinge, som lige er
5. september 2019
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 12221
964002
Side
1/2
UUI, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 103: Spm. om ministeren – henset til Socialdemokratiets integrationspolitiske målsætninger – vil sikre, at den første version af tidligere fremsendte opholds- og selvforsørgelseserklæring, hvor ordet integration indgår, fremover anvendes, til udlændinge- og integrationsministeren
kommet til Danmark og er her midlertidigt, og udlændinge, der har været i her i
landet i længere tid.
Jeg har også noteret mig, at der først blev udarbejdet én og dernæst en anden
version af den nye erklæring, hvor der i den seneste version er foretaget enkelte
ændringer, således at bl.a. ordet integration ikke indgår, ligesom der er foretaget
andre mindre justeringer.
For mig at se har de to versioner imidlertid i praksis indholdsmæssigt fuldstændigt
det samme sigte. Den seneste og gældende version af den nye erklæring svarer til
integrationslovens formålsbestemmelse og beskriver bl.a. aktiv deltagelse, det at
bidrage til det danske samfund, ansvaret for at forsørge sig selv, og at lære dansk
og tilegne sig viden om det danske samfund hurtigst muligt. Og det er jo integrati-
on bare med andre ord.
Samtidig er den nye erklæring nu taget i brug ude i kommunerne, og den er for
nylig oversat til alle de relevante sprog. På den baggrund finder jeg ikke anledning
til at ændre på erklæringen.
Hvis det hen ad vejen viser sig, at erklæringen ikke fungerer tilstrækkelig godt i
praksis, så vil jeg selvfølgelig se på, om der er behov for justeringer.
Mattias Tesfaye
/
Lars von Spreckelsen-Syberg
Side
2/2