Udenrigsudvalget 2018-19 (2. samling)
URU Alm.del
Offentligt
2066365_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2019 - 29848
ALO/HPA/JTK/MKL
14. august 2019
URU alm. del
svar på spørgsmål 3 fra Christian Juhl (EL)
stillet den 18. juli 2019 til udenrigsministeren og ministeren for
udviklingssamarbejde.
Spørgsmål:
Kan ministeren oplyse, hvilke prioriteter og politik regeringen har i
forholdet til Cuba, hvad angår
samarbejde mellem Cuba og Danmark?
handel mellem Cuba og Danmark?
investeringer i Cuba?
fælles initiativer for at nå FNs 2030-mål og for at fremme en bæredygtig
klimaindsats?
holdningen til og vurderingen af USAs Helms-Burton-lov betydning for
dansk engagement i Cuba?
Svar:
Samarbejde mellem Cuba og Danmark?
Danmark har en løbende dialog om aktuelle anliggender og udviklinger
med den herværende cubanske ambassade. Danmark har ingen ambassade
i Cuba, og den danske ambassade i Mexico er sideakkrediteret til Cuba.
Handel mellem Cuba og Danmark?
Danmark har begrænset samhandel med Cuba. Cuba var Danmarks 93.
største eksportmarked i 2018, hvor den danske vareeksport beløb sig til
DKK 193,5 mio. Dette svarer til 0,03 pct. af den samlede danske
vareeksport. Den vigtigste eksportvaregruppe var medicinske og
farmaceutiske produkter til en værdi af DKK 70 mio. Eksporten af
tjenesteydelser i 2017 beløb sig til DKK 255 mio. Vareimporten fra Cuba
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvilke prioriteter og politik regeringen har i forholdet til Cuba, til udenrigsministeren og ministeren for udviklingssamarbejde
2066365_0002.png
2
udgjorde DKK 3,2 mio., mens importen af tjenesteydelser beløb sig til
DKK 288 mio.
Investeringer i Cuba?
Data for investeringsstrømme mellem Cuba og Danmark er ikke
tilgængelige.
Fælles initiativer for at nå FNs 2030-mål og for at fremme en bæredygtig
klimaindsats?
Danmark har ingen direkte fælles initiativer med Cuba for hverken at nå
FN’s
2030-mål eller fremme en bæredygtig klimaindsats. Både Danmark
og Cuba er dog medlemmer af FN’s Grønne Klimafond (GCF).
Holdningen til og vurderingen af USAs Helms-Burton-lov betydning for
dansk engagement i Cuba?
Den amerikanske administration gennemførte den 2. maj 2019 en fuld
genaktivering af kapitel III i Helms-Burton loven, idet den sædvanlige
suspendering ikke blev forlænget. Kapitel III giver amerikanske
statsborgere, der tidligere ejede ejendom i Cuba, men som fik konfiskeret
ejendom underrevolutionen ret til at anlægge sag ved amerikanske
domstole for at opnå kompensation fra fysiske og juridiske personer, som
bruger ejendommen til forskellig økonomisk aktivitet (sælger, køber, lejer,
udlejer, overdrager, bestyrer, etc.).
Europæiske og danske erhvervsinteresser, der rammes af ekstraterritoriale
virkninger af de amerikanske sanktioner under Helms-Burton loven, er
bl.a. beskyttet af EU´s såkaldte ”Blocking Statute” forordning fra 1996.
”Blocking
Statute” indeholder blandt andet et retligt forbud mod at
anerkende og fuldbyrde udenlandske retsafgørelser, der hviler på loven
med ekstraterritorial virkning, ved nationale domstole i EU, ligesom
”Blocking
Statute” gør det ulovligt for virksomheder og personer at
efterleve de ekstraterritoriale amerikanske sanktioner i EU.
Kommissionen overvejer desuden yderligere tiltag.
Danmark finder ligesom EU-kommissionen, at den amerikanske
genaktivering af kapitel III er uacceptabel, og arbejder for at tilgængelige
instrumenter anvendes i beskyttelsen af legitime europæiske interesser i
handelsrelationen med Cuba.
Med venlig hilsen
Jeppe Kofod og Rasmus Prehn