Udenrigsudvalget 2018-19 (2. samling)
URU Alm.del
Offentligt
2076444_0001.png
Tale til brug for udenrigsministeren ved besvarelse af URU, samrådsspørgsmål A,
den 6. september 2019
URU alm. del, samrådsspørgsmål A
Samrådsspørgsmål A: Ministrene bedes redegøre for regeringens holdning til såkaldte
syrienskrigere med dansk statsborgerskab, herunder redegør for den proces, der ledte
frem til, at en 13-årig dreng blev hentet ud af en lejr i Syrien. Ministrene bedes også
svare på, hvem der traf den endelige beslutning om at hente drengen ud, om den
tidligere regerings ministre var involveret, og/eller om den kongelige undersøger var
involveret? Hertil bedes ministrene redegøre for, om forældre får større mulighed for
at komme til Danmark, når deres børn først er hjulpet hertil?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Espersen (DF)
Det er aftalt, at udenrigsministeren indleder besvarelsen med en gennemgang af forløbet i den
konkrete sag, hvorefter justitsministeren får ordet med henblik på at fremlægge regeringens linje
over for fremmedkrigere. Herefter gives ordet tilbage til udenrigsministeren for en nærmere
uddybning af regeringslinjen i forhold til børn.
Besvarelse
Tak for samrådsspørgsmålene og for ordet.
Det er aftalt, at jeg starter med at besvare den del af spørgsmålet,
der omhandler evakueringen af den 13-årige dreng.
Herefter vil justitsministeren redegøre for regeringens linje over
for fremmedkrigere, der er udrejst fra Danmark.
Afslutningsvis vil jeg knytte nogle bemærkninger til regeringens
linje i sagerne med tilbageholdte børn i det nordøstlige Syrien.
Men lad mig som sagt starte med at besvare den del af spørgsmålet,
der omhandler evakueringen af en 13-årig alvorligt såret dreng
med dansk statsborgerskab.
1
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 6. september 2019 om syrienskrigere med dansk statsborgerskab, til udenrigsministeren og justitsministeren
[Evakueringen af en 13-årig dansk dreng]
Beslutningen om evakuering af drengen blev truffet medio juni af
Udenrigsministeriet efter en grundig belysning af sagens
humanitære, sikkerhedsmæssige og retlige aspekter. Belysningen
blev foretaget med input fra øvrige relevante myndigheder i
Myndighedsgruppen vedrørende fremmedkrigere udrejst fra
Danmark. Belysningen skete på grundlag af de kriterier, som den
tidligere regering fremlagde på to åbne samråd den 27. marts i år i
henholdsvis
Udenrigsudvalget
og
Udlændinge-
og
Integrationsudvalget.
I belysningen indgik ud over de sikkerhedsmæssige og retlige
aspekter også det humanitære hensyn, at drengen havde akut behov
for medicinsk behandling, som ikke kunne tilbydes i det
nordøstlige Syrien. Uden denne behandling ville drengens tilstand
have udviklet sig livstruende. Den medicinske evakuering skete
med morens samtykke.
Jeg forstår, at de daværende, fungerende ministre for de
myndigheder som indgår i Myndighedsgruppen vedrørende
fremmedkrigere udrejst fra Danmark på forhånd blev orienteret om
beslutningen. Det vil sige udenrigsministeren, justitsministeren
udlændinge- og integrationsministeren samt forsvarsministeren.
2
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 6. september 2019 om syrienskrigere med dansk statsborgerskab, til udenrigsministeren og justitsministeren
I forhold til spørgsmålet om, hvorvidt forhandlingslederen var
involveret i beslutningen, skal det indledningsvis understreges, at
en forhandlingsleder ikke har kompetence til at træffe beslutninger
på de fungerende ministres områder.
Statsministeriet har oplyst, at en forhandlingsleder efter praksis
orienteres om forskellige væsentlige sager, som der træffes
beslutning om i tiden efter et valg, og indtil en ny regering er
dannet. Det gælder også sager af fortrolig karakter.
Baggrunden herfor er den særlige parlamentariske situation, hvor
regeringen er et forretningsministerium.
Statsministeriet har oplyst, at Statsministeriet af principielle
grunde ikke finder at burde oplyse nærmere om indholdet af
drøftelser med og orienteringer af en forhandlingsleder.
Endelig spørges der til, om
forældre får større mulighed for at
komme til Danmark, hvis først deres børn er hjulpet hertil?
Først og fremmest er det vigtigt, at slå fast, at Danmark ikke har
nogen generel retlig forpligtelse til aktivt at arbejde for at bringe
danske fremmedkrigere til Danmark. Det gælder også for
forældre, uanset om deres børn måtte være blevet hjulpet til
Danmark.
3
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 6. september 2019 om syrienskrigere med dansk statsborgerskab, til udenrigsministeren og justitsministeren
2076444_0004.png
Det kan dog ikke afvises, at der i helt særlige konkrete tilfælde
kan opstå en situation, hvor danske myndigheders bistand til at
bringe et barn af en fremmedkriger til Danmark kan skabe en
forpligtelse til også at yde bistand til barnets forælder.
Det vil dog høre til de absolutte undtagelser, og vil forudsætte at
der består et helt særligt afhængighedsforhold mellem barnet og
den pågældende forælder. Det kan efter omstændighederne være
tilfældet i forhold til en mor til et spædbarn, der stadig ammes. I
en sag med et ældre barn vil der derimod næppe være et sådant
afhængighedsforhold.
[Ordet gives til Justitsministeren]
Jeg vil nu give ordet til justitsministeren.
[Efter
justitsministerens
besvarelse
gives
ordet
til
udenrigsministeren for en beskrivelse af regeringens linje ift.
tilbageholdte børn]
Lad mig afslutningsvis knytte et par ord specifikt til de sager, hvor
der er børn involveret. De sager gør ondt.
Lad mig slå fast: Der findes ingen tilgivelse for de forældre, som
tog deres børn med ned til Islamisk Stats dødsrige, eller som har
fået børn dernede. De har påført deres børn den værst tænkelige
4
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 6. september 2019 om syrienskrigere med dansk statsborgerskab, til udenrigsministeren og justitsministeren
start på livet. Det er en situation, som forældrene har skabt, og som
forældrene nu må tage ansvaret for. De har vendt Danmark ryggen.
Det kan ikke udelukkes, at den helbredsmæssige situation for det
enkelte barn i nogle tilfælde vil kunne udvikle sig på en måde, der
ekstraordinært kan give anledning til handling fra dansk side. Et
barn, der er ledsaget af dets mor vil dog som udgangspunkt alene
søges evakueret, hvis barnet befinder sig i en alvorlig
helbredssituation, som ikke kan behandles lokalt, og som
ubehandlet enten kan udvikle sig livstruende eller kan volde
alvorlige, permanente mén. Et sådant eksempel så vi i sagen med
den sårede dreng med dansk statsborgerskab, der blev evakueret i
juni. Men evakuering af et barn, der opholder sig i en af lejrene
med sin mor, vil have undtagelsens karakter og kræve at moderen
samtykker til adskillelsen fra sit barn.
Nogle børn er særligt sårbare. Det gælder forældreløse, der i sagens
natur har helt særlige beskyttelsesbehov, som ikke kan
imødekommes dér, hvor de befinder sig. Disse børn skal vi hjælpe,
i det omfang det er muligt uden at kompromittere Danmarks
sikkerhed. Det gælder børn af danske statsborgere og børn, hvis
nærmeste slægtninge er i Danmark, og hvor barnet kan opnå lovligt
opholdsgrundlag her i landet efter gældende regler.
5
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 6. september 2019 om syrienskrigere med dansk statsborgerskab, til udenrigsministeren og justitsministeren
De svære sager med børn er vi ikke alene om. Vi kan samtidig
konstatere, at andre lande i EU og i den nordiske kreds har tilgange,
der i hovedtræk flugter med den måde, Danmark håndterer sagerne
på. Men området er komplekst. Derfor prioriterer vi naturligvis en
god og tæt dialog med andre lande om håndtering af de svære sager
med børn. Det gælder ikke mindst vores nordiske naboer.
Tak for ordet.
6