Udenrigsudvalget 2018-19 (2. samling)
URU Alm.del
Offentligt
2073897_0001.png
Samrådsspørgsmål B-E om tekstilsektoren
TALEPUNKT
Til:
Udviklingsministeren
Enhed:
BVB
Dato:
23. august 2019
Sag:
2019-32642
Lad mig indlede med at sige, at ordentlige arbejdsvil-
kår og arbejdstagerrettigheder er et område, som ligger
mig meget på sinde og afgørende for at skabe bære-
dygtig udvikling og mere lighed i verdens fattigste
lande.
Jeg ser mig selv som solidaritetsminister. Et stærkt in-
ternationalt samarbejde om at løfte vilkårene for fatti-
ge og udsatte grupper er afgørende. Og som jeg nævn-
te under det foregående samråd, er jeg glad for, at Ud-
valget har kaldt os i samråd for at drøfte et vigtigt
spørgsmål.
Der er stillet fire spørgsmål i alt. Jeg vil først besvare
spørgsmål B, D og E. Herefter giver jeg ordet til er-
1
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 5. september 2019 om arbejdsforholdene i tøjindustrien, til ministeren for udviklingssamarbejde og erhvervsministeren
2073897_0002.png
hvervsministeren for hans bidrag til besvarelse af
spørgsmål B, C og E.
[Spørgsmål B: Hvad mener ministrene, at der kan gø-
res for at rette op på de alvorlige forhold i tøjindustri-
en? Der henvises til, at fattigdommen i tøjindustrien
ikke er ved at forsvinde men forværres
[…]]
Vi taler om en sektor som gennem mange år har haft
store udfordringer, og hvor der er behov for at sikre
ordenlige forhold for de mange millioner mennesker,
der arbejder i produktionen.
Det er en kompleks udfordring og løsningen er derfor
også kompleks, og desværre ikke en, der alene kan lø-
ses med dansk udviklingsbistand.
Det gør en forskel, når forbrugerne, stiller spørgsmål
til, hvor og hvordan tøjet er produceret. Og skubber på
for, at det skal ske under forhold, der tager hensyn til
både mennesker og miljø.
2
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 5. september 2019 om arbejdsforholdene i tøjindustrien, til ministeren for udviklingssamarbejde og erhvervsministeren
Jeg er optimistisk
for jeg oplever at solidaritet er på
mode
ikke mindst blandt unge. Og det vil jeg jo ger-
ne skubbe lidt på. Så når jeg er ude og tale med de un-
ge om udviklingssamarbejdet, så understreger jeg og-
så, at hvis vi skal opfylde Verdensmålene, så er mål 8
om anstændige jobs en væsentlig del af ligningen, og
her har de også en indflydelse.
Der er også brug for et bredt internationalt samarbejde
for at forbedre forholdene og understøtte virksomhe-
dernes og myndighedernes indsatser i produktionslan-
dene.
FN’s arbejdsorganisation - ILO - har i en nylig rapport
i klart sprog fortalt verdenssamfundet, at med det nu-
værende tempo er det usandsynligt, at verdensmål 8,
som er central for fattigdomsbekæmpelse, kan nås in-
den 2030. Det gælder hele verden, men lande i Afrika
er særligt langt fra målet.
3
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 5. september 2019 om arbejdsforholdene i tøjindustrien, til ministeren for udviklingssamarbejde og erhvervsministeren
ILO fremhæver social dialog og partnerskaber, som en
af nøglerne
det gælder ikke mindst i tekstilsektoren.
Her har Danmark særlige erfaringer og kompetencer at
byde ind med.
Regeringen er i arbejdstøjet, og jeg er i gang med at se
på, hvor vi vil justere inden for udviklingssamarbejdet.
Jeg ser frem til en tættere dialog med ordførerne fra de
øvrige partier i den forbindelse. Og jeg ser frem til at
melde de udviklingspolitiske prioriteter ud inden læn-
ge.
Samrådet i dag har været en god lejlighed for mig til at
danne mig et overblik over det arbejde, der er i gang
allerede i tekstilsektoren fra dansk side.
Lad mig give nogle eksempler på indsatser, jeg synes
er vigtige:
Danmark støtter ILO med et årligt bidrag til organisa-
tionens arbejde med at fremme arbejdstagerrettigheder
og anstændigt arbejde globalt.
4
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 5. september 2019 om arbejdsforholdene i tøjindustrien, til ministeren for udviklingssamarbejde og erhvervsministeren
Vi støtter samtidig
ILO’s
flagskibsprogram målrettet
tekstilsektoren - Better Work - med 20 mio. kr. for pe-
rioden 2018-2022. Better Work har fokus på at forbed-
re arbejdsforholdene og respekt for arbejdstagerret-
tigheder, så flere arbejdere på sigt f.eks. kan organise-
re sig i en fagforening og samtidig styrke producenter-
nes arbejdsgange og produktivitet.
Indtil nu er Better work nået ud til 3 millioner arbejder
med indsatser i en række lande - Bangladesh, Cambo-
dja, Haiti, Indonesien, Jordan, Nicaragua, Vietnam og
Etiopien. Better Work forventer at nå 8 millioner ar-
bejdere og deres familier frem til 2022.
Også FN’s Global Compact, som Danmark støtter
over udviklingsbistanden, spiller en central rolle i at
støtte virksomheder med konkrete redskaber til at dri-
ve virksomhed ansvarligt, ikke mindst hvad angår re-
spekt for arbejdstagerrettigheder.
5
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 5. september 2019 om arbejdsforholdene i tøjindustrien, til ministeren for udviklingssamarbejde og erhvervsministeren
I produktionslande lande som Bangladesh og Myan-
mar, hvor Danmark har et bilateralt udviklingssamar-
bejde, har vi indsatser som adresserer tekstilsektoren.
Danmark arbejder her sammen med EU og ILO og an-
dre partnere på at forbedre forholdene i tekstilindustri-
en. Dels gennem bilaterale indsatser og myndigheds-
samarbejdet med det danske arbejdstilsyn. Dels gen-
nem dialog med landenes regeringer og sektorens par-
ter.
Myndighedssamarbejdet om arbejdsmiljø i Myanmar
suppleres af støtte til en dialogindsats, der gennemfø-
res i et partnerskab mellem Dansk Initiativ for Etisk
Handel, 3F, Bestseller og Ålborg Universitet støttet
gennem Danida Market Development Partnerships: På
en række tekstilfabrikker arbejder partnerne for at
styrke dialog mellem ledelse og medarbejdere.
Herudover bringer vi også danske erfaringer fra ar-
bejdsmarkedsparter i spil gennem Arbejdsmarkeds-
konsortiet
et samarbejde mellem Ulandssekretariatet,
6
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 5. september 2019 om arbejdsforholdene i tøjindustrien, til ministeren for udviklingssamarbejde og erhvervsministeren
3F og Dansk Industri. Konsortiets partnere bidrager til
at styrke arbejdsmarkedsparter i de enkelte lande og til
at fremme social dialog. Fx i Bangladesh, hvor 3F un-
derstøtter kapacitetsopbygning af fagforeninger med
særligt fokus på tekstilsektoren.
Endelig spiller også handelspolitikken en vigtig rolle,
når vi taler om at styrke arbejdstagernes rettigheder.
EU’s frihandelsaftaler skal indeholde solide forpligtel-
ser om bæredygtighedsspørgsmål
det gælder ift. ar-
bejdstagerrettigheder, men også ift. miljø og klima.
Det er en prioritet fra regeringens side, at aftalerne
som minimum indeholder forpligtigelser til ratifikation
og implementering af grundlæggende ILO-
konventioner.
EU’s
frihandelsaftale med Vietnam er et godt eksem-
pel på, at udsigten til en aftale har lagt pres på de viet-
namesiske myndigheder for hurtig ratifikation af ude-
stående ILO-konventioner og reform af arbejdsmar-
kedslovgivningen.
7
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 5. september 2019 om arbejdsforholdene i tøjindustrien, til ministeren for udviklingssamarbejde og erhvervsministeren
2073897_0008.png
Og så skal vi sikre os, at EU udnytter de muligheder
for håndhævelse, der findes i indgåede handelsaftaler.
Ellers kan vi ikke regne med, at der sker reelle frem-
skridt.
For at opsummere: Jeg mener, at vi fra dansk side har
en række gode indsatser i gang. Jeg mener også at i fht
verdensmål 8, og ikke mindst i tekstilsektoren, står
verdenssamfundet over for en enorm og vigtig opgave.
Jeg vil som led i regeringens kommende overvejelser
og prioriteringer have fokus på, hvor dansk udvik-
lingspolitik bedst kan bidrage yderligere. Og jeg lytter
meget gerne.
***
[Spørgsmål D: Vil ministrene tage initiativ til at æn-
dre dansk udviklingsbistand, så der sættes større fokus
på arbejderrettigheder, faglig organisering og ar-
bejdsmiljø og sikkerhed
og så dette område styr-
kes?]
8
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 5. september 2019 om arbejdsforholdene i tøjindustrien, til ministeren for udviklingssamarbejde og erhvervsministeren
Regeringen ønsker helt grundlæggende, at vilkårene i
de fattigste dele af verden forbedres. Det er både et
spørgsmål om solidaritet og i vores egen interesse.
Verdensmålene er et udtryk for en solidaritetspagt, for
mig at se, og udgør en ekstremt vigtig ambition for
verden. Det er afgørende, at det internationale sam-
fund i fællesskab indfrier verdensmålene, hvor an-
stændigt arbejde indgår som et centralt element (ver-
densmål 8). Det vil jeg bidrage til gennem udviklings-
samarbejdet. Det handler ikke bare om at skabe jobs,
men gode jobs.
Som solidaritetsminister er det min klare ambition at
styrke arbejdstagerrettigheder. Jeg har indledt en god
dialog med relevante partnere, ikke mindst den danske
fagbevægelse om, hvordan vi bedst griber det an.
Tilsvarende planlægger jeg også at have en dialog med
ILO om, hvordan vi bedst styrker vores støtte til deres
arbejde.
9
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 5. september 2019 om arbejdsforholdene i tøjindustrien, til ministeren for udviklingssamarbejde og erhvervsministeren
2073897_0010.png
Regeringen vil fremlægge sine udviklingspolitiske
prioriteter på det kommende finanslovsforslag 2020,
som jeg forventer fremsat ultimo september. Overve-
jelser omkring den danske indsats for at fremme ar-
bejdstagerrettigheder og anstændige arbejdsvilkår vil
som sagt - være en naturlig del af den proces.
***
[Spørgsmål E: Hvad vil ministrene gøre for at fremme,
at der globalt gøres en effektiv i indsats for at sikre
ordentlige arbejdsforhold i tøjbranchen, og hvilke ini-
tiativer vil regeringen tage i EU, OSCE og FN?]
En global indsats gennem organisationer som ILO [i
FN-regi] og EU er central. Ingen tvivl om det.
ILO er en nøglespiller i forhold til at fremme ordentli-
ge forhold i tekstilsektoren, som jeg allerede har været
inde på.
10
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 5. september 2019 om arbejdsforholdene i tøjindustrien, til ministeren for udviklingssamarbejde og erhvervsministeren
I forhold til EU er fremme af arbejdstagerrettigheder
og anstændigt arbejde en integreret del af
EU’s
udvik-
lingspolitik. Det støtter vi fuldt og helt op om fra
dansk side.
EU har et omfattende samarbejde med ILO som også
omfatter tekstilbranchen. EU har med over 280 mio.
amerikanske dollar været den største donor
ILO’s
ud-
viklingssamarbejde i perioden 2012 til 2018. Det er
midler, der bl.a. kommer fra
EU’s
fællesskabsbistand,
som Danmark årligt bidrager med omtrent 2 mia. kr.
til.
Hvad angår OECD [Organisationen for Økonomisk
Samarbejde og Udvikling] vil det fremgå af erhvervs-
ministerens svar.
Der foregår kort sagt en række vigtige indsatser i både
FN og EU. Og det arbejde skal naturligvis fortsætte.
11
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 5. september 2019 om arbejdsforholdene i tøjindustrien, til ministeren for udviklingssamarbejde og erhvervsministeren
Og så skal vi lægge vægt på fortsat politisk dialog med
tekstilbranchen og med regeringerne i produktionslan-
dene, både som dansk regering og som samlet EU.
Lad mig afslutningsvist samle trådene og sige, at rege-
ringen - som nævnt - vil fremlægge sine udviklingspo-
litiske prioriteter på det kommende finanslovsforslag
for 2020. Overvejelser omkring den danske indsats for
anstændigt arbejde og arbejdsvilkår vil være en natur-
lig del af den proces. Det gælder også eventuel støtte
gennem internationale organisationer som EU og FN.
Hermed vil jeg give ordet til erhvervsministeren til be-
svarelse af spørgsmål B, C og E.
12