Udenrigsudvalget 2018-19 (2. samling)
URU Alm.del
Offentligt
2073209_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
5. september 2019
Samråd i URU alm. del den 20. august 2019. Spørgsmål B-E om ar-
bejdsforhold i tøjindustrien stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL)
den 1. august 2019.
[Samrådet dækkes af erhvervsministeren og udviklingsministeren. Efter
aftale svarer udviklingsministeren først på spørgsmål B, D og E. Derefter
svarer erhvervsministeren på spørgsmål B, C og E]
Indledning:
Tak til formanden for ordene og for muligheden for at del-
tage i samrådet i dag.
Jeg tror, at alle kender Christian Juhl, som et dedikeret og
indsigtsfuldt medlem af Folketinget, og jeg håber, at vi i dag
får en interessant og berigende dialog.
Tak for spørgsmålene og for indkaldelsen til dette samråd.
Jeg vil gerne indlede med nogle generelle bemærkninger, in-
den jeg svarer konkret på dagens spørgsmål.
Der er tale om en alvorlig problemstilling, som desværre ikke
er ny. Vi har tidligere set eksempler på virksomheder, der
ikke tager hensyn til arbejdstagernes rettigheder i de lande,
der producerer varerne for dem.
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 5. september 2019 om arbejdsforholdene i tøjindustrien, til ministeren for udviklingssamarbejde og erhvervsministeren
Jeg forstår derfor godt spørgers interesse i sagen og rappor-
ten fra den britiske NGO er skræmmende læsning.
Som socialdemokrat og som minister i en socialdemokratisk
regering er jeg selvfølgelig optaget af arbejdstagerforhold.
Derfor vil jeg fra min stol som erhvervsminister selvfølgelig
arbejde for, at danske virksomheder lever op til deres sam-
fundsansvar
både i Danmark, men også internationalt.
Jeg ser det sådan, at der mellem virksomheder og samfundet
eksisterer en samfundskontrakt, hvor virksomhederne over-
holder reglerne, og vi - som befolkning - kan have tillid til,
at vores virksomheder handler ansvarligt og er med til at løse
de udfordringer, verden står overfor.
Undersøgelsen, der ligger til grund for samrådet i dag, er en
britisk undersøgelse, hvor der ikke er danske virksomheder
med.
Men vi har desværre tidligere set eksempler, hvor danske
virksomheder har været involveret i de her sager.
Derfor tager jeg også problemstillingen alvorlig.
[Ad spørgsmål B:
Hvad mener ministrene, at der kan gøres for at rette
op på de alvorlige forhold i tøjindustrien? Der henvises til, at fattigdommen
i tøjindustrien ikke er ved at forsvinde,
men forværres. Rapporten ”Tailored
2
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 5. september 2019 om arbejdsforholdene i tøjindustrien, til ministeren for udviklingssamarbejde og erhvervsministeren
Wages UK 2019. The state of pay in the global garment
industry” fra den
britiske NGO, Labour Behind The Label, afslører, at stort set ingen tøjfa-
brikanter kan garantere, at en eneste af de arbejdere, der syr deres tøj,
får hvad der svarer til en leveløn. Til trods for CSR-indsatser går udviklin-
gen i den gale retning, understreger en ekspert, fordi tøjindustrien er de-
signet til hele tiden at tjene flere penge. Koste hvad det vil. 31 af virksom-
hederne
herunder Adidas, H&M, Inditex, Nike og PVH - kan ifølge rap-
porten ikke dokumentere, at en eneste af de ansatte på leverandørfabrik-
kerne får en såkaldt leveløn.]
Jeg vil først svare på spørgsmål B om, hvad der kan gøres for
at rette op på forholdene i tøjindustrien.
Jeg mener, at ansvarlighed
er
og
skal
være en del af virksom-
hedernes kerneforretning. Samfundet skaber gode rammer
for at drive virksomhed og omvendt forventer jeg, at virk-
somhederne bidrager til samfundskontrakten ved at agere an-
svarligt.
Der er endda også gode forretningsmuligheder i at arbejde
ansvarligt, særligt i disse år, hvor vi arbejder hen imod ind-
frielsen af FN’s verdensmål i 2030.
Danmark har tilsluttet sig de internationale retningslinjer,
som
OECD’s retningslinjer for
Multinationale Virksomhe-
der
og implementeringen af FN’s retningslinjer for erhverv
og menneskerettigheder.
3
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 5. september 2019 om arbejdsforholdene i tøjindustrien, til ministeren for udviklingssamarbejde og erhvervsministeren
Som følge af disse retningslinjer har man i Danmark ved lov
etableret Mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virk-
somhedsadfærd, den der i daglig tale kaldes MKI.
Jeg ved, at MKI netop har udarbejdet en vejledning om sam-
fundsansvar, som er målrettet små- og mellemstore virksom-
heder i mode- og tekstilbranchen, som de offentliggjorde den
29. august i år i Erhvervsstyrelsen.
Modebranchen står over for en stor opgave, når det gælder
bæredygtig omstilling, både i forhold til klima- og miljøhen-
syn, men også i forhold til arbejdsvilkår.
Og til virksomhederne inden for mode- og tekstilbranchen
vil jeg gerne klart sige: I bør følge vejledningen fra MKI.
Vejledningen
er baseret på OECD’s vejledning
om nødven-
dig omhu i hele virksomhedens værdikæde. Vejledningen in-
deholder konkrete råd og anbefalinger, som virksomhederne
skal være opmærksomme på for at minimere risikoen for ne-
gative indvirkninger på mennesker, på samfund og miljø i
deres globale værdikæder.
Jeg er blevet oplyst om, at der var bred deltagelse fra interes-
senter og virksomheder, da MKI præsenterede vejledningen
4
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 5. september 2019 om arbejdsforholdene i tøjindustrien, til ministeren for udviklingssamarbejde og erhvervsministeren
den 29. august 2019, og at mødet gav anledning til en drøf-
telse af de konkrete udfordringer, som tekstilbranchen står
overfor.
Ud over denne konkrete vejledning, vil vi i regeringen fortsat
arbejde for at understøtte og fremme, at danske virksomhe-
der lever op til deres samfundsansvar, også når det gælder
løn- og arbejdstagerforhold i udviklingslande. Der er tale om
problemstillinger, som skal løftes og løses internationalt.
Ad spørgsmål C:
Hvad kan ministrene gøre for, at den danske del af
tøjindustrien og handelskæder sikrer ordentlige forhold, og hvad kan der
gøres, for at kunderne kan opnå sikkerhed for, at produkterne er produce-
ret under ordentlige, sikre og bæredygtige forhold?
Nu vil jeg gå videre til spørgsmål C om, hvad vi kan gøre for,
at den danske del af tøjindustrien og handelskæderne sikrer
ordentlige forhold, og at forbrugerne kan få sikkerhed for, at
produkterne er produceret under bæredygtige forhold, som
også spørgeren indledte med at pege på.
Regeringen har fokus på at øge danske virksomheders enga-
gement i FN’s verdensmål
samtidig med, at vi skal sikre, at
internationale retningslinjer bliver overholdt.
På mit område er det som sagt Mæglings- og klageinstitutio-
nen for ansvarlig virksomhedsadfærd [MKI], der varetager
5
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 5. september 2019 om arbejdsforholdene i tøjindustrien, til ministeren for udviklingssamarbejde og erhvervsministeren
opgaven med at fremme og understøtte, at danske virksom-
heder lever op til deres samfundsansvar.
MKI kan behandle klager over danske virksomheder, der
ikke handler i overensstemmelse med OECD’s retningslinjer
på området. Og MKI skal også udbrede kendskabet til
OECD’s
retningslinjer.
MKI arbejder for, at danske virksomheder implementerer sy-
stematiske processer for risikohåndtering af negative ind-
virkninger på samfundet, det man kalder due diligence, både
i egen virksomhed og i værdikæden.
Derfor mener jeg, at MKI er helt central for dagens tema og
samråd.
Vi har tidligere set eksempler på, at MKI faktisk har gjort en
forskel for at få danske virksomheder til at indordne sig efter
OECD’s retningslinjer.
Eksempelvis er MKI tidligere kommet med offentlige udta-
leser og kritik af en dansk virksomhed, hvorefter virksomhe-
den har taget
MKI’s
anbefalinger til sig og ændret sine pro-
cesser, så virksomheden lever
op til OECD’s retningslinjer.
6
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 5. september 2019 om arbejdsforholdene i tøjindustrien, til ministeren for udviklingssamarbejde og erhvervsministeren
Jeg ved godt, at der for nylig har været en kritik af, at MKI
har afvist sager, og at der ikke er nok sager, der kommer til
MKI.
Jeg synes, at det er ærgerligt, hvis MKI ikke bliver benyttet
af civilsamfundet i de sager, hvor der er mistanke om over-
trædelser
af OECD’s
retningslinjer. For vi har jo netop ned-
sat MKI med det formål, at institutionen skal benyttes i de
her sager.
Uanset hvad årsagen er, vil jeg tage en dialog med MKI om,
hvordan
vi kan udvikle MKI’s indsats,
så flere sager bliver
taget op i MKI.
Med hensyn til, hvordan kunderne og forbrugerne kan være
sikre på, at produkter er produceret ansvarligt, vil jeg under-
strege vigtigheden af, hvad MKI opfordrer virksomheder til
at gøre
nemlig at man kommunikerer, hvordan man arbej-
der ansvarligt, men også er transparent med, hvor der er ud-
fordringer, og hvordan man arbejder for at imødekomme de
udfordringer.
Udover MKI er der også et regeringsnedsat Råd for Sam-
fundsansvar og Verdensmål. Rådet har bl.a. fokus på, hvor-
dan man kan sikre ansvarlighed i leverandørkæden hos dan-
ske virksomheder.
7
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 5. september 2019 om arbejdsforholdene i tøjindustrien, til ministeren for udviklingssamarbejde og erhvervsministeren
Jeg ser meget frem til at følge Rådets arbejde og til at mod-
tage anbefalinger fra rådet de næste par år.
[Ad spørgsmål E:
Hvad vil ministrene gøre for at fremme, at der glo-
balt gøres en effektiv indsats for at sikre ordentlige arbejdsforhold i tøj-
branchen, og hvilke initiativer vil regeringen tage i EU, OSCE og FN?]
Nu vil jeg gå til det sidste spørgsmål, spørgsmål E om, hvad
der kan gøres globalt for at fremme en global effektiv indsat
for at sikre ordentlige arbejdsforhold i tøjindustrien, og
hvilke initiativer vi vil tage i EU, OECD og FN.
Jeg bakker op om udviklingsministeren - solidaritetsministe-
rens - indsatser i regi af EU og FN. Disse internationale fora
er de rette til at drøfte denne her problematik i.
I forhold til OECD, så har Danmark som jeg nævnte tilsluttet
sig de internationale retningslinjer for Multinationale Virk-
somheder og nedsat MKI ved lov, som det nationale kontakt-
punkt for OECD.
Jeg har ladet mig fortælle, at MKI deltager aktivt i møder i
OECD, og at de har et tæt samarbejde med de øvrige natio-
nale kontaktpunkter både med hensyn til fælles kapacitets-
opbygning og vidensdeling på området.
8
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, oversendelse af talepapirer fra samrådet den 5. september 2019 om arbejdsforholdene i tøjindustrien, til ministeren for udviklingssamarbejde og erhvervsministeren
Det er som sagt en prioritet for regeringen, at vi ønsker at
fremme virksomheders arbejde med samfundsansvar
både
i Danmark og globalt.
Jeg er derfor glad for, at vi har fået sat samfundsansvar på
dagsordenen i dag, og jeg vil meget gerne lytte til viden og
gode idéer og erfaringer på området.
Og jeg vil som erhvervsminister i min periode arbejde for at
fremme virksomheders samfundsansvar og herigennem bi-
drage til bedre forhold for arbejdstagere både i Danmark og
internationalt.
Tak for ordet.
9