Udenrigsudvalget 2018-19 (2. samling)
URU Alm.del
Offentligt
2073776_0001.png
Samrådsspørgsmål F om privat finansiering af klima og verdensmål
TALEPUNKT
Til:
Udviklingsministeren
Enhed:
BVB
Dato:
5-9-2019
Sag:
2019 - 32197
Tak for invitationen til dette samråd og for spørgsmå-
lene om finansiering af klima og verdensmål.
Jeg er meget glad for at få lov til at diskutere de emner
med udvalget. Vi er stadig en ny regering, og det giver
os vigtige input til det videre arbejde. Så tak for det.
Der er ingen tvivl om, at Danmark skal have en ny ret-
ning
også på klimaområdet. Vi har tårnhøje ambitio-
ner. Danmark skal vise internationalt lederskab og det
kræver nye mål og nye metoder - både herhjemme og
internationalt.
Vores lederskab starter ved at vi går foran med det gode
eksempel. Regeringen satte derfor som noget af det før-
ste en ambitiøs målsætning om at mindske drivhusgas-
udledningen med 70 pct. i 2030.
1
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 5. september 2019 om finansiering af grøn omstilling, til ministeren for udviklingssamarbejde
Men vi har også klart meldt ud, at ambitionerne ikke
kun gælder vores arbejde i Danmark. Vi vil blandt andet
styrke det grønne diplomati, og i EU vil vi arbejde for
ambitiøse reduktionsplaner.
Og så skal vores udviklingssamarbejde være grønnere.
Der er stillet fire spørgsmål i alt. Jeg vil besvare de to
første samlet og derefter svare på spørgsmål C og D.
***
[Svar på spørgsmål A og B:
”A)
Hvad mener ministeren
om denne
problemstilling?”
og
B) Hvor store private
investeringer mener ministeren, at de offentlige midler
i Klimainvesteringsfonden indtil nu har
genereret?”]
2
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 5. september 2019 om finansiering af grøn omstilling, til ministeren for udviklingssamarbejde
Lad mig slå fast, at private investeringer ikke alene kan
håndtere alle problemer i udviklingslandene. Det synes
jeg faktisk, vi har brug for en klar erkendelse af. Og må-
ske har retorikken omkring den private finansiering væ-
ret for rosenrød. Når det kommer til verdensmålene er
der ikke nogle hurtige løsninger
heller ikke private in-
vesteringer.
Når det er sagt, så tror jeg ikke vi kommer i mål
uden
private virksomheder og investorer. Det er en del af løs-
ningen, særligt når der skal investeres så massivt i den
grønne omstilling. Det handler om solcelleparker, vind-
møller og energieffektivisering, der kræver mere end de
offentlig kasser har til rådighed alene.
Men vi skal selvfølgeligt være realistiske i forhold til,
hvad den private sektor kan bidrage med.
Sådan ser jeg på det.
3
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 5. september 2019 om finansiering af grøn omstilling, til ministeren for udviklingssamarbejde
Hvor meget skal vi så bruge på at mobilisere private in-
vesteringer? Når man læser Knud Vilbys artikel i Infor-
mation kan man få det indtryk, at Danmark bruger en
stor del af udviklingsbistanden på at mobilisere private
midler.
Det er ikke tilfældet.
Lad os tage Investeringsfonden for Udviklingslande,
IFU, som eksempel. Her gav Danmark sidste år 260,5
mio. kr. i udviklingsbistand, ud af et samlet budget på
ca. 16 mia. Det er under 2%. Det synes jeg er en rimelig
andel.
Dernæst er der spørgsmålet om, hvordan vi bruger disse
midler, og hvor mange private investeringer de fører til.
Som det fremgår af samrådsspørgsmålet konkluderer
den britiske tænketank ODI i en ny rapport, at en inve-
steret krone fra udviklingsbistanden giver ca. 75 øre i
private investeringer.
4
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 5. september 2019 om finansiering af grøn omstilling, til ministeren for udviklingssamarbejde
Er det meget eller lidt? Og hvordan ligger Danmark
hvad det angår?
Her er det oplagt, at bruge klimainvesteringsfonden
som eksempel, da der også bliver spurgt til den.
Fonden var nyskabende, da den blev etableret under den
seneste socialdemokratisk ledede regering i 2014. Det
nye var blandt andet den stærke involvering fra pensi-
onskasserne.
I de sidste fem år har fonden blandt andet investeret i
vindenergi i Kenya og Mongoliet, solenergi i Chile,
Brasilien og Maldiverne, energieffektivisering i Malay-
sia og vandrensning i Indien. Samlet set har fonden
medført en øget kapacitet i grøn energi på knap 600 me-
gawatt eller hvad der svarer til ca. 10 pct. af al den vind-
energi, der er installeret i Danmark.
5
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 5. september 2019 om finansiering af grøn omstilling, til ministeren for udviklingssamarbejde
Lad mig uddybe to af eksemplerne. I Kenya står der 365
vindmøller ved Lake Turkana. Det særlige ved området
er, at det blæser stort set altid. Helt unikt, med andre
ord. Vindmøllerne leverer i gennemsnit 15% af Kenyas
energiforsyning og den direkte konsekvens er, at de fos-
sile kraftværker nu særligt bliver brugt til spidsbelast-
ning og når der ikke er vand til vandkraft.
Det har taget 12 år at få det etableret. Aftaler med rege-
ringen, afklaring på jordejerskab, byggeri, osv. Her har
private investorer skudt ca. en milliard kroner i projek-
tet. For IFU er det en mindre investering på 88 millio-
ner, men til gengæld var IFU med tidligt og dermed
med til at få andre om bord.
6
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 5. september 2019 om finansiering af grøn omstilling, til ministeren for udviklingssamarbejde
Et andet eksempel er fra Indien. Her falder vandspejlet
på grund af stigende forbrug. En lokal virksomhed ar-
bejder derfor med at installere vandrenseanlæg til andre
virksomheder med en teknologi tilpasset de lokale for-
hold. IFU har bidraget med 16 mio. kr, men de øvrige
79 mio. kommer fra private. Det giver mulighed for at
øge vandudbuddet fremover.
Begge eksempler er fra klimainvesteringsfonden. Det
betyder, at der er private investorer med fra start til slut.
Med 275 mio. kr. fra udviklingsbudgettet er det lykke-
des fonden at investere i alt investeret ca. 930 mio. kr.,
altså lidt under en milliard. Ud af dette beløb er 558
mio. kr. eller 60% kommet fra den private sektor, mens
resten var fra offentlige investeringspuljer i form af
IFU’s
egne midler.
7
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 5. september 2019 om finansiering af grøn omstilling, til ministeren for udviklingssamarbejde
Dermed har vi i klimainvesteringsfonden sikret halvan-
den krone fra private for hver krone vi i Danmark har
lagt i fra offentlig side. Som jeg nævnte i indledningen:
Træerne vokser ikke ind i himlen. Men jeg konstaterer,
at det er dobbelt så meget som det gennemsnit, der
fremgår af rapporten fra ODI, hvor tallet som nævnt var
75 øre.
Og lad mig understrege, at de 930 mio. kr. alle er inve-
steret. De er ude at arbejde for klimaet og for bæredyg-
tig udvikling. Så jeg har lidt svært ved at forstå det, når
Knud Vilby skriver, at investeringerne er udeblevet.
Det er de ikke.
8
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 5. september 2019 om finansiering af grøn omstilling, til ministeren for udviklingssamarbejde
Ud over de 930 mio. kr. i samlede investeringer, så sy-
nes jeg også det hører med til historien, at investerin-
gerne ofte har positive afledte effekter. De danske pen-
sionskasser er blandt verdens første på mange af de
markeder og sektorer, vi taler om. Får de positive erfa-
ringer med hjem, så vil de fortsætte med at investere.
Og når vi investerer i for eksempel vindmøller, så giver
det bedre adgang til energi, der er en forudsætning for
flere investeringer og jobs.
Der er med andre ord god grund til at være stolt af kli-
mainvesteringsfonden.
Når det er sagt, så er jeg samtidig enig i, at vi kan gøre
det endnu bedre. Vi kan blive bedre til at mobilisere pri-
vate midler
særligt til de fattigere lande. Og vi kan
gøre mere for at sikre, at de kommer derhen, hvor der
er mest brug for dem.
9
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 5. september 2019 om finansiering af grøn omstilling, til ministeren for udviklingssamarbejde
Det er eksempelvis lettere at tiltrække investeringer til
vækstlandene end til de fattigste udviklingslande. Den
problematik skal vi selvfølgelig se på, om vi kan gøre
mere ved.
[C) Hvordan vil resultatet blive i 2019, hvis den tidli-
gere regerings planer videreføres uændret, hvilke mid-
ler vil være til rådighed?]
Så til spørgsmål C om, hvilke midler, der i 2019 vil
være til rådighed, hvis den tidligere regerings planer vi-
dereføres uændret.
Danmarks samlede klimafinansiering 2019 får vi først
fuld klarhed over i efteråret 2020, når tallene er gjort
op. Danmark indrapporterer årligt tallene til Europa
Kommissionen og hvert andet år til
FN’s
klimakonven-
tion, UNFCCC. Opgørelsen sker i overensstemmelse
med klimakonventionens regelsæt for opgørelse af kli-
mafinansiering. Så det er desværre svært at komme med
præcise tal på nuværende tidspunkt.
10
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 5. september 2019 om finansiering af grøn omstilling, til ministeren for udviklingssamarbejde
Men der er ingen tvivl om, at klimaet betyder meget for
mig. Derfor er jeg også i gang med at se på, hvordan jeg
inden for de rammer jeg har, allerede nu kan sætte et
større grønt aftryk på eksisterende bevillinger og frem-
tidige prioriteter.
Eksempelvis arbejder IFU på at udvikle en ny klimapo-
litik. Det giver mulighed for at øge
IFU’s
ambitioner på
klimaområdet og sikre, at det flugter med regeringens
linje.
[D) Hvad er regeringens konkrete planer for at sikre et
dansk internationalt lederskab for grøn omstilling i
kampen mod klimaforandringerne, som der står i rege-
ringens forståelsespapir?]
Lad mig afslutningsvis besvare spørgsmål D om rege-
ringens planer for at sikre et dansk lederskab for grøn
omstilling.
11
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 5. september 2019 om finansiering af grøn omstilling, til ministeren for udviklingssamarbejde
Her bliver det centralt at vise vejen med det gode ek-
sempel. Med målsætningen om at reducere CO2-udled-
ningen med 70 pct. i 2030 har Danmark virkelig taget
lederskab, når det kommer til den grønne omstilling.
I forhold til EU vil vi arbejde for, at EU skal være en
klimaunion. Det betyder, at vi skal nå til enighed om en
målsætning om klimaneutralitet i 2050.
Det vil være et vigtigt mål, fordi det vil hæve barren for
reduktionsmålene for 2030 og samtidig vil det kunne
rykke verden i en mere ambitiøs retning.
Globalt har vi også grønne ambitioner. Om mindre end
tre uger deltager jeg sammen med blandt andre statsmi-
nisteren i det klimatopmøde, som
FN’s
generalsekretær
Guterres er vært for. Her er Danmark blevet bedt om at
stå i spidsen for arbejdet med energitransition. Her ud-
viser vi lederskab ved at samle investorer, regeringer og
internationale organisationer om at fremme investerin-
ger i grøn omstilling.
12
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 5. september 2019 om finansiering af grøn omstilling, til ministeren for udviklingssamarbejde
Når det kommer til udviklingsbistanden, er jeg som
nævnt i gang med at se på, hvordan eksisterende bevil-
linger og evt. nye kan udmøntes i en mere grøn retning
allerede fra i år.
I forbindelse med finanslovsforslaget for 2020 forven-
ter jeg også at kunne sætte et tydeligt grønt aftryk på
udviklingsbistanden fremadrettet.
[Afslutning]
Afslutningsvist synes jeg det er på sin plads at hæfte sig
ved, at vi i Danmark har formået at få den private sektor
til at arbejde for samfundets mål. Vi har skabt gode
jobs, bygget vindmøller og reduceret vores egen udled-
ningen af drivhusgasser. Alt dette sammen med den pri-
vate sektor.
Det synes jeg er vigtigt i denne sammenhæng, fordi vi
dermed står i en unik position i forhold til at hjælpe ud-
viklingslandene frem mod en grøn og solidarisk frem-
tid.
13
URU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om, oversendelse af talepapir fra samrådet den 5. september 2019 om finansiering af grøn omstilling, til ministeren for udviklingssamarbejde
Tak for ordet.
14