Udvalget for Landdistrikter og Øer 2018-19 (2. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
2080955_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
1240 København K
Den 26. september 2019
Ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestillings besvarelse af spørgsmål nr. 5 (ULØ alm. del), stillet
den 4. september 2019.
Spørgsmål nr. 5
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen fra Landdistrikternes Fællesråd om multifunktionel
jordfordeling, jf. ULØ alm. del
bilag 5?
Svar
Jeg kan oplyse, at der den 19. september 2019 blev indgået en bred politisk aftale om en model for
multifunktionel jordfordeling. Aftalen udmønter 150 mio. kr., som er afsat i Hjælpepakke til
Landbruget af 28. september 2018 til multifunktionel jordfordeling, som sammentænker
landbrugsproduktion med en række andre vigtige arealinteresser. Jeg vedlægger modelpapir om
multifunktionel jordfordeling til udvalgets orientering.
Landdistrikternes Fællesråd udtrykker bekymring for, om modellen i tilstrækkelig grad inddrager
lokale interesser og skaber lokalt medejerskab og fremhæver, at det bør være kommunerne, der kan
søge midlerne.
Jeg er enig i, at lokal forankring er meget vigtig og bidrager til den bedst mulige projektudvikling og -
gennemførelse. Flere organisationer har fremhævet dette, og det har jeg lyttet til. Derfor bliver det et
kriterium for adgang til ’fri jordfordeling’, at der i ansøgningen dokumenteres en tydelig lokal
forankring. Modelpapiret indeholder herudover ingen rammer for den lokale inddragelse
det kan ske
helt, som man lokalt ønsker det. Projekterne skal defineres og drives af lokale kræfter.
Som økonomisk understøttelse af kommunernes projektfacilitering, herunder lokal forankring, vil
Miljø- og Fødevareministeriet tilbyde kommunerne 10 mio. kr. i forbindelse med den økonomiske
forhandling om bekendtgørelsen om multifunktionel jordfordeling.
Jeg er også enig i, at kommunerne er en meget vigtig part i udmøntningen af jordfordelingsfonden, og
det er der mange gode grunde til. Kommunerne har projekterfaring og stort lokalkendskab og råder
desuden over en lang række beføjelser og redskaber til at håndtere projekter i det åbne land. Derfor
bliver kommunerne de primære ansøgere. Jeg synes dog også, at staten v/Naturstyrelsen kan være en
alternativ ansøger efter aftale med og på opfordring af en kommune. Det giver lidt større sikkerhed for,
at alle relevante projektmuligheder i hele landet kan gribes.
Landdistrikternes Fællesråd påpeger også, at der bør afsættes midler til at
sikre, ”at der reelt sker
forandringer og udvikling på de jordfordelte arealer”. Jeg forstår dette synspunkt således, at
Landdistrikternes Fællesråd ønsker, at jordfordelingsfondens midler også kan anvendes til
eksempelvis projektudgifter og lodsejerkompensation.
./.
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
CVR 12854358
EAN 5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
ULØ, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelse fra Landdistrikternes Fællesråd om multifunktionel jordfordeling, til ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling
Dette ønske er forståeligt, men midlerne er afsat til jordfordeling, og modellen bygger på, at der kan
findes finansiering til projektudgifter og lodsejerkompensation i andre pengekasser
eksempelvis
fonde, forsyningsselskaber og eksisterende tilskudsordninger, jf. også modelpapirets afsnit om
finansiering af projekter.
På baggrund af erfaringer fra andre ordninger, er det Miljø- og Fødevareministeriet vurdering, at der
vil kunne findes ekstern finansiering til multifunktionelle projekter, der kan gennemføres med
multifunktionel jordfordeling. På den måde rækker de statslige penge også længere, så vi kan få
jordfordelt flere hektar, og dermed blive klogere på mulighederne i multifunktionel jordfordeling.
Landdistrikternes Fællesråd vil blive inviteret til at deltage i det rådgivende udvalg, der skal følge og
evaluere de multifunktionelle jordfordelinger og tilhørende projekter.
Multifunktionel jordfordeling er et nyt set-up, der ikke er prøvet før i større skala. Det kan give nyttig
viden om perspektiver for jordfordeling til gavn for landbruget og for væsentlige nationale interesser
og dagordener. Jeg har noteret mig, at Landdistrikternes Fællesråd skriver, at mange lokale aktører
allerede står klar med potentielle projekter.
Mogens Jensen
/
Sofus Rex
2