Udvalget for Landdistrikter og Øer 2018-19 (2. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
2089107_0001.png
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 34 (Alm. del):
I brev af 26. september 2019 har udvalget efter ønske fra Karina Lorent-
zen Dehnhardt (SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 34:
Hvordan vil regeringen sikre, at borgere ikke bliver stillet dårligere fordi
private uddannelsessteder går konkurs, særlig de borgere som ikke bor i
tæt befolkede områder, hvor der kan være længere mellem uddannelses-
udbyderne? Her henvises bl.a. til kursusudbyderen og sprogskolen AOF
Syd, der gik konkurs i august 2019, hvilket har haft betydning for, hvilke
kurser borgerne i området er blevet tilbudt.
Svar:
Voksenuddannelsescentrene (VUC) har udbudsgodkendelsen til at udby-
de almene voksenuddannelser, dvs. almen voksenuddannelse (avu), for-
beredende voksenundervisning (FVU) og ordblindeundervisning for
voksne (OBU).
Det følger af avu-lovens § 2 hhv. FVU- og OBU-lovens § 5, at VUC skal
sikre et udbud af de nævnte tilbud inden for en rimelig geografisk af-
stand inden for sit dækningsområde. Dækningsområdet kan bestå af en
eller flere kommuner.
For så vidt angår FVU-bekendtgørelsens § 12, stk. 2, og OBU-
bekendtgørelsens § 13, stk. 2, er det præciseret, at der med rimelig geo-
grafisk afstand forstås, at befordringstiden med nærmeste offentlige
transportmiddel fra kursistens bopæl til tilbuddet ligger inden for 75 mi-
nutter, med mindre at tilbuddet ligger inden for en afstand af 30 km ad
offentlig vej. En tilsvarende præcisering findes ikke for avu.
VUC skal for at sikre et tilstrækkeligt og varieret udbud indgå driftsover-
enskomst med andre uddannelsesinstitutioner om udbud af FVU og
OBU. Der er i FVU-bekendtgørelsens kapitel 4 og OBU-
bekendtgørelsens kapitel 5 fastsat et styringskoncept, der angiver, hvilke
11. oktober 2019
Sags nr.: 19/13659
ULØ, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at borgere ikke bliver stillet dårligere fordi private uddannelsessteder går konkurs, særlig de borgere som ikke bor i tæt befolkede områder, til undervisningsministeren
uddannelsesinstitutioner, som har ret til at opnå driftsoverenskomst og
under hvilke betingelser.
Det enkelte VUC udarbejder en plan for centerets udbud af FVU samt
for driftsoverenskomstparternes udbud inden for sit geografiske dæk-
ningsområde, som centeret har ansvar for etablering af kapaciteten til.
Det er således VUC, der har ansvaret for forsyningssikkerheden, men
regionsrådet samarbejder om at koordinere indsatsen i regionen, herun-
der den geografiske placering af udbuddet og kapaciteten, med henblik
på at der er et tilstrækkeligt og varieret tilbud til alle.
Regeringen forventer, at et VUC, der mister en driftsoverenskomstpart,
straks tager planen for FVU- og OBU-udbuddet op til revision med
henblik på at sikre et fortsat tilstrækkeligt og varieret udbud.
I den konkrete sag fra Sønderjylland, hvor AOF Syd er gået konkurs, er
driftsherren VUC Syd.
VUC Syd har selv udbudssteder i Haderslev, Sønderborg, Aabenraa og
Tønder. Herudover har de indgået driftsoverenskomst med Haderslev
Sprogcenter om OBU og FVU samt erhvervsskolerne Haderslev Han-
delsskole, IBC Aabenraa og EUC Syd om FVU.
VUC Syd oplyser på sin hjemmeside, at de står klar til at hjælpe kursister,
der er blevet ramt af konkursen. Der er således blevet prioriteret flere
ressourcer til vejledning og oprettet nye FVU- og OBU-hold i Tønder
ved VUC Syd. Det er vurderingen, at borgere, der tidligere fik undervis-
ning af AOF Syd, i dag har en tilsvarende adgang til undervisning i FVU
og OBU blot med VUC Syd eller andre af dets driftsoverenskomstpart-
nere som udbydere.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2