Udvalget for Landdistrikter og Øer 2018-19 (2. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
2092816_0001.png
1. marts 2018
Afrapportering for 2017 på Mål- og resultatplan mellem Erhvervssty-
relsen og FOOD
Baggrund
Kontrakten mellem ERST og FOOD tager udgangspunkt i FOOD’s over-
ordnede strategiske målbillede, som bygger på foreningens vedtægt. Heraf
fremgår, at FOOD er sat i verden med det formål at udbrede kendskabet til
dansk og nordisk gastronomi og kvalitetsfødevarer. Med det mål for øje
har foreningens bestyrelse vedtaget en strategi, hvor indsatsen er inddelt i
tre indsatsområder/kerneopgaver:
1. Kerneopgave 1
skabe international opmærksomhed gennem in-
ternational PR
2. Kerneopgave 2
skabe øget national og international opmærksom-
hed gennem events
3. Kerneopgave 3
at fungere
som sekretariat og ”hjælpende hånd”
for andre aktører der arbejder for samme formål
FOOD skal i forlængelse heraf i 2017 særligt bidrage til udmøntningen af
den nationale turismestrategi, herunder varetage gennemførelsen af initia-
tivet om ”Fødevarer som turismeprodukt”, hvoraf det fremgår, at ”Den
gode historie om Danmark som gastronomiland skal styrkes og udbredes,
herunder fortællinger om sunde, lokale danske fødevarer. Endvidere skal
udbuddet og kvaliteten af tilbudte spiseoplevelser højnes for at forbedre
turisternes oplevelser med den danske madkultur og derved styrke turister-
nes tilfredshed med og omtale af Danmark”.
Afrapportering på konkrete resultatmål
Mål- og resultatplanen indeholder en række konkrete resultatmål for hver
af de kerneopgaver, der løses som led i FOOD’s samlede strategi og nær-
værende kontrakt.
Overordnet er de konkrete aktiviteter gennemført som planlagt, og vi har i
al væsentlighed nået de opstillede mål for 2017. I det følgende uddybes
dette med en afrapportering på de specifikke mål, der er opstillet ift. hver
af de tre kerneopgaver.
Mål for kerneopgave 1:
Der er opstillet følgende specifikke mål for indsatsen under kerneopgave
1:
ULØ, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om Food Organisation of Denmarks afrapporteringer for aktiviteter i mål- og resultatplaner for 2017, 2018 og 2019 til Erhvervsstyrelsen, til erhvervsministeren
2092816_0002.png
2/3
1. Etablering af et netværk af partnere med godt lokalkendskab, der
kan bistå med udvælgelse af emner til gode historier internationalt
mv. Afsluttes Q1 2017.
2. Plan for gennemførelse af minimum tre presseture med fokus på de
danske landdistrikter. Planen foreligger inden udgangen af Q1
2017.
3. Gennemførelse af presseture, der dækker hele Danmark. To ture
gennemføres i Q2-3 og den sidste i Q4 2017.
4. Ved udgangen af 2017 foreligger mindst 15 artikler med fokus på
mad- og spiseoplevelser for turister i de danske landdistrikter, og
det kan sandsynliggøres, at yderligere mindst 5 artikler vil blive
bragt senere.
Afrapportering på kerneopgave 1:
Resultaterne har i det forgangne år været følgende:
Mål 1:
Der blev først på året identificeret et netværk af partnere med
godt lokalkendskab, der ønskede at indgå i et samarbejde om at formidle
gode historier internationalt. Netværket dækkede det meste af Danmark,
herunder Bornholm, Vadehavet, Vestjylland, Østjylland og Nordjyl-
land.
Mål 2 og 3:
Der er som planlagt gennemført tre ture med fokus på mad-
oplevelser mm. i landdistrikterne (Nordjylland, Bornholm og Vadeha-
vet). Der er desuden gennemført en pressetur særligt med fokus på
Vestjylland og bæredygtig mad (bl.a. med eventen The Catastrophic
Meal på Vestjyllands Højskole). Endelig har vi ydet sekretariatsbistand
til yderligere en håndfuld journalister vedr. emner uden for de større
byer.
Mål 4:
Arbejdet har samlet indtil videre resulteret i 27 artikler. Oversigt
vedlagt som bilag.
Mål for kerneopgave 2:
1. Kontakt til og dialog med grupper af virksomheder eller netværk i
udvalgte landdistrikter med henblik på at indgå aftale om samar-
bejde. Aftale indgået i Q1 2017.
2. Udvikling af koncepter og inddragelse af de relevante virksomhe-
der. Minimum 15 virksomheder deltager fordelt på mindst to for-
skellige geografiske områder med tilhørende koncepter. Afsluttes
Q2.
3. Koncept afprøves ved deltagelse på Food Festival 2017 i Q3.
Afrapportering på kerneopgave 2:
Mål 1:
Der blev indgået aftaler med to grupper af virksomheder/net-
værk fra om samarbejde mhp. fælles udvikling og test af koncept til
fremme af stedbundne fødevarer og oplevelser.
Mål 2 og 3:
De planlagte koncepter blev udviklet og afprøvet. Der var
god opbakning til deltagelsen både på Samsø og Djursland. Særligt af-
prøvningen af Djurslandsområdet på Food Festival var en stor succes
med deltagelse af mere end 20 virksomheder/aktører: Nordisk Bryghus,
ULØ, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om Food Organisation of Denmarks afrapporteringer for aktiviteter i mål- og resultatplaner for 2017, 2018 og 2019 til Erhvervsstyrelsen, til erhvervsministeren
2092816_0003.png
3/3
Holmegaard, Andersen Winery, Rydalsgaard, Småkageriet, Djurs Slag-
tehus, Pilehaven, Grenå ved Bo Varndal, Øer Is, Lille Raneladegård,
Kalø Økologisk Landbrugsskole, Mariendal Mosteri, Mols Kafferisteri,
Mjødgård, Nordisk Tang, Tebstrup Gedeosteri, Æbletoften, Ebeltoft
Gårdbryggerim Cafè Moeslund og Madens Hus
Det Grønne Museum.
Der var mere end 30.000 betalende gæster på festivalen hvoraf flertallet
besøgte området.
Mål for kerneopgave 3:
1. Konstituering af gruppen og plan for indsatsen i 2017. Afsluttes Q1
2017.
2.
Udvikling af metode til kvalitetsløft af spiseoplevelser. Et ”rejse-
hold” i form af en ekspertgruppe, der bl.a. omfatter en meget suc-
cesfuld kok og personer med ekspertise indenfor salg og drift af
restauranter eller lignende, gennemgår sammen med relevante
medarbejder et intensivt udviklingsforløb over flere dage mhp. at
styrke kvalitet og salg af madoplevelser på udvalgte destinationer i
landdistrikterne. Fokus vil være på de væsentlige elementer som
råvareindkøb, sammensætning af menu, arbejdsgange i køkkenet
mv. Der gennemføres test af konceptet i form af minimum 6 forløb,
der gennemføres i Q1-3 2017.
3. I tæt samarbejde med de relevante regioner mv. udvikles og gen-
nemføres minimum to projekter, der bygger videre på konceptet
Local Cooking, der har til formål at skabe bedre/nye oplevelser
med mad i de danske landdistrikter gennem øget brug af lokale rå-
varer på de lokale spisesteder. Gennemføres i Q2-3 2017.
4. Der gennemføres minimum to udviklings-workshops, hvor dygtige
kokke kobles med producenter af stedbundne kvalitetsfødevarer fra
landdistrikterne. Hensigten er at bruge kokkenes gastronomiske
kompetencer til at omsætte de lokale råvarer til produkter og ople-
velser, der kan sælges for en højere pris. Gennemføres i Q2-3 2017.
Afrapportering på kerneopgave 3:
1. Der blev etableret en arbejdsgruppe med deltagelse af bl.a. de dan-
ske regioner og en række andre relevante partnere.
2. Der blev etableret et rejsehold bestående af en ekspert i kommuni-
kation og konceptudvikling samt en kok på Michelin-niveau. Der
blev endvidere udviklet en metode (med to standardmodeller) for
udvikling af bedre spiseoplevelser. Denne blev som planlagt testet
ved 6 forløb på Fiskerimuseet ved Vestkysten, Fjordgården i Ring-
købing, Gjerrild Kro på Djursland, Fjordens Perle i Skive, Kom-
mandobroen i Hvide Sande og Thunø Kro. Tilbagemeldingen fra
alle de deltagende virksomheder har været særdeles positive.
3. Der blev gennemført Local Cooking i hhv. Åbenrå, Hirtshals og
Holstebro.
4. Der blev gennemført en udviklingsworkshop i Odsherred i foråret
og en i Sakskøbing Madhus i efteråret 2017. Begge steder med god
deltagelse af lokale producenter.