Udvalget for Landdistrikter og Øer 2018-19 (2. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
2092814_0001.png
4. juli 2019
Halvårsstatus på Mål- og resultatplan mellem Erhvervsstyrelsen og
FOOD
Baggrund
Kontrakten mellem ERST og FOOD tager udgangspunkt i FOOD’s over-
ordnede strategiske målbillede, som tager udgangspunkt i foreningens ved-
tægt. Heraf fremgår, at FOOD er sat i verden med det formål at udbrede
kendskabet til dansk og nordisk gastronomi og kvalitetsfødevarer. Med det
mål for øje har foreningens bestyrelse vedtaget en strategi, hvor indsatsen
er inddelt i tre indsatsområder/kerneopgaver:
1. Kerneopgave 1
skabe international opmærksomhed gennem in-
ternational PR
2. Kerneopgave 2
skabe øget national og international opmærksom-
hed gennem events
3. Kerneopgave 3
– at fungere som sekretariat og ”hjælpende hånd”
for andre aktører der arbejder for samme formål
Status på konkrete resultatmål
Mål- og resultatplanen indeholder en række konkrete resultatmål for hver
af de kerneopgaver, der løses som led i FOOD’s samlede strategi og nær-
værende kontrakt.
Overordnet er status, at arbejdet skrider frem som planlagt, og at vi forven-
ter at kunne nå de opstillede mål i indeværende år. I det følgende uddybes
dette med en status på de specifikke mål, der er opstillet ift. hver af de tre
kerneopgaver.
Mål for kerneopgave 1:
Der er opstillet følgende specifikke mål for indsatsen under kerneopgave
1:
1. Plan for gennemførelse af minimum tre presseture med fokus på de
danske landdistrikter.
2. Gennemførelse af presseture, der dækker hele Danmark. To ture
gennemføres i Q2 og 3 og den sidste i Q4.
ULØ, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om Food Organisation of Denmarks afrapporteringer for aktiviteter i mål- og resultatplaner for 2017, 2018 og 2019 til Erhvervsstyrelsen, til erhvervsministeren
2092814_0002.png
2/3
Ved udgangen af 2019 foreligger mindst 15 artikler med fokus på mad- og
spiseoplevelser for turister i de danske landdistrikter, og det kan sandsyn-
liggøres, at yderligere mindst 5 artikler vil blive bragt senere.
Status på kerneopgave 1:
Status er efter første halvår følgende:
1. Der er planlagt tre ture med fokus på madoplevelser mm. i landdi-
strikterne, og der er indgået aftaler om samarbejde med en række
lokale partnere fordelt på hele Danmark.
2. Der er gennemført en pressetur særligt med fokus på Vestjylland
og den gastronomiske udvikling i området, herunder bl.a. det gen-
opbyggede Svinkløv.
3. Vi har ydet sekretariatsbistand til yderligere en håndfuld journali-
ster vedr. emner uden for de større byer.
Vi forventer på denne baggrund at målet om mindst 20 artikler bliver op-
fyldt i indeværende år.
Mål for kerneopgave 2:
1. (Resultatmål 2) Kontakt til og dialog med grupper af netværk og
virksomheder, der kan og vil deltage i de planlagte aktiviteter, er
etableret. Q1 2019
2. (Resultatmål 2) Detaljeret plan for de konkrete aktiviteter, der øn-
skes testet mhp. at fremme udvikling, afsætning og øget synlighed.
Q1
3. (Resultatmål 2) Gennemførelse af mindst tre konkrete aktiviteter
rettet mod at styrke enten udvikling, afsætning eller profilering af
produkter og oplevelser fra de udvalgte landdistrikter.
4. (Resultatmål 3) Udarbejdelse af bruttoliste med egnede arrange-
menter til videre udvikling og efterfølgende indgåelse af aftale om
samarbejde. Afsluttes Q1 2019.
5. (Resultatmål 3) Afvikling af arrangementer finder sted i Q2-3
2019.
Status på kerneopgave 2:
1. Der er indgået aftaler med en større gruppe virksomheder i områ-
derne omkring hhv. Karrebæksminde, Midtjylland og på Lolland-
Falster (Muld-netværket). Vi arbejder fortsat på at få afklaret, hvad
der er den bedste løsning ift. den jyske vestkyst, men det forventes
afklaret i Q3.
2. Der foreligger en plan for afvikling, der omfatter aktørinvolvering,
produktion, kommunikation mv. for de første to steder. Nordjylland
afventer fortsat tilbagemelding fra lokale partnere.
3. Der er allerede gennemført en aktivitet i samarbejde med MULD i
Q2 med henblik på afsætning af lokale varer fra Lolland-Falster i
Storkøbenhavn. Der afvikles aktivitet i Karrebæksminde Q3. Vi
forventer at afvikle yderligere en aktivitet i Q3 med bl.a. MULD.
ULØ, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om Food Organisation of Denmarks afrapporteringer for aktiviteter i mål- og resultatplaner for 2017, 2018 og 2019 til Erhvervsstyrelsen, til erhvervsministeren
2092814_0003.png
3/3
4. Der foreligger en bruttoliste med konkrete arrangementer. Der er
indgået aftaler om samarbejde med aktører på hhv. Djursland, Va-
dehavet, Holstebro og Hirtshals.
5. Arrangementerne forventes afholdt som planlagt.
Vi forventer således at opfylde målene på dette område.
Mål for kerneopgave 3:
1. (RM4) Der etableres kontakt til spisesteder på 3 mindre øer. Q1
2019
2. (RM4) Der gennemføres en kombination af fælles workshops og
individuelle forløb med de deltagende spisesteder, fiskehandlere
mv. FOOD bidrager til udbredelsen af Ø-passet og deltager i den
arbejdsgrupper, der arbejder på at fremme udbredelsen yderligere.
3. (RM 5) Der etableres kontakt til 4-6 landsbyer, der har lyst til at
deltage i projektet i Q 1&2 2019.
4. (RM 5) Metoden beskrives og afprøves på 1-2 steder i Q2 2019.
5. (RM 5) Metoden tilrettes og testes i yderligere 3-4 landsbyer Q3-4
2019.
6. (RM 5) Evaluering og opsamling Q4.
7. (RM6) Der identificeres minimum 10 virksomheder fra udvalgte
landdistrikter, der har et potentiale for øget afsætning eller udvik-
ling. Q1&2 2019.
8. (RM 6) Der gennemføres konkrete forløb med de udvalgte virk-
somheder mhp. bl.a. styrket afsætning, udvikling af virksomheden
eller udvikling af konkrete nye produkter. Q2&3 2019.
Status på kerneopgave 3:
1. I samarbejde med Foreningens af Danske Småøer er der etableret
kontakt til spisesteder på Mandø, Aarø og Skarø.
2. Der er gennemført et samlet forløb på Mandø med deltagelse af en
række lokale producenter mm. De øvrige forløb gennemføres i Q3-
4.
3. Der er etableret kontakt til to kommuner, der ønsker at indgå i test-
projektet om fællesspisninger.
4. Vi er en smule forsinket, idet det er aftalt, at forløbene gennemføres
i Q3-4.
5. Forventes gennemført som planlagt.
6. Der er identificeret 12 virksomheder, der har det ønskede potenti-
ale.
7. Der gennemføres konkrete forløb i Q3.
Vi forventer således at opfylde målene på dette område.