Udvalget for Landdistrikter og Øer 2018-19 (2. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
5. februar 2019
Afrapportering på Mål- og resultatplan mellem Erhvervsstyrelsen og
FOOD for 2018
Baggrund
Kontrakten mellem ERST og FOOD bygger på FOOD’s overordnede stra-
tegiske målbillede, som tager udgangspunkt i foreningens vedtægter. Heraf
fremgår, at FOOD er sat i verden med det formål at udbrede kendskabet til
dansk og nordisk gastronomi og kvalitetsfødevarer. Med det mål for øje
har foreningens bestyrelse vedtaget en strategi, hvor indsatsen er inddelt i
tre indsatsområder/kerneopgaver:
1. Kerneopgave 1
–
skabe international opmærksomhed gennem in-
ternational PR
2. Kerneopgave 2
–
skabe øget national og international opmærksom-
hed gennem events
3. Kerneopgave 3
– at fungere som sekretariat og ”hjælpende hånd”
for andre aktører der arbejder for samme formål
FOOD skal i forlængelse heraf i 2018 særligt bidrage til:
-
-
-
udmøntningen af den nationale turismestrategi gennem udvikling
af bedre spiseoplevelser til turister
følge op på arbejdet med Europæisk Gastronomiregion i hele det
Midtjyske område
fastholde og udvikle indsatsen i regi af Engage Food rettet mod en
række mindre kommuner i det midtjyske, der er dækket af LAG-
ordningen
gøre en særlig indsats for Sjælland og Lolland Falster.
-
Status på konkrete resultatmål
Mål- og resultatplanen indeholder en række konkrete resultatmål for hver
af de kerneopgaver, der løses som led i FOODs samlede strategi og nær-
værende kontrakt.
Overordnet er status, at arbejdet er forløbet som planlagt, og at vi - med en
enkelt undtagelse - har nået alle de opstillede mål for 2018. På flere områ-
der har vi nået mere end forventet. I det følgende uddybes dette med en
afrapportering på de specifikke mål, der var opstillet ift. hver af de tre ker-
neopgaver.