Udvalget for Landdistrikter og Øer 2018-19 (2. samling)
ULØ Alm.del
Offentligt
2092822_0001.png
Tilsagnsvilkår pr. 1. januar 2018
(mål- og resultatplansmidler)
26. februar 2018
Indholdsfortegnelse:
PP*'°'$"PP°N'*
10.
11.
12.
13.
14.
Tilsagnsbeløb og gyldighedsperiode
Tilsagnets grundlag
Tilskuddets
Tilskudsberettigede aktiviteter og resultatkrav
Generelle
Tilskudsberettigede omkostninger.............................................................3
Regnskabskrav
Udbetaling og rapportering.
Rettigheder til
Væsentlige ændringer hos tiIskudsmodtager.........................................5
5
lOOOlOCllOlllllOOllDOIOOOIOOIOODIOIOOOIOOOOOIIQIOOIOOCOOOOIOOOOOOOOIOOiOOOIOOIODIOIIOOIOOOOOIOOOOOOOCOOOOOIOO
Misligholdelse
Bilag l: Tilskudssagens årscyklus
Bilag 2. Revisionsinstruks
6
Bilag
7
8
1. Tilskudsmodtager
Tilskudsmodtagers navn: Food Organisation of Denmark (FOOD)
Adresse: Vigerslev Allé 18, DK- 2500 Valby, Denmark
Tlf. nr.: +45 33 86 23 50
E-mail: pe|[email protected]
CVR-nummer: 33 35 28 32
Tilskudsmodtager kan ikke overdrage tilsagnet tiI 3. parter. Eventuel brug af underleverandører til
gennemførelsen af enkeltopgaver eller dele heraf frigør ikke tilskudsmodtager for de forpligtelser,
der følger af disse tilsagnsvilkår.
2. Tilsagnsbeløb og gyldighedsperiode
Tilsagnet udgør maksimalt 2 mio. kr.
Gyldighedsperiode: 1. januar 2018 til 31. december 2018.
ULØ, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om Food Organisation of Denmarks mål- og resultatplaner, herunder underliggende tilsagnsvilkår for 2017, 2018 og 2019, til erhvervsministeren
2092822_0002.png
3. Tilsagnets grundlag
o Bevillings- 0g Iovmæssig hjemmel: FL2017 § 08.35.09.1O Pulje til forsøgsvirksomhed i
landdistrikterne og de små øsamfund (anmærkningstekst)
o Mål- og Resultatplan 2018
o Tilskuddet behandles skattemæssigt i overensstemmelse med gældende lovgivning.
4. Tilskuddets formål
FOOD er ifølge foreningens vedtægt sat i verden med det formål at udbrede kendskabet til dansk
og nordisk gastronomi og kvalitetsfødevarer. Det er formålet med tilskuddet, at understøtte
aktiviteter inden for FOODs formål med fokus på fødevarer og gastronomi i de danske
landdistrikter.
5. Tilskudsberettigede aktiviteter og resultatkrav
De medfinansierede aktiviteter omfatter "Mål- og resultatplan mellem FOOD og Erhvervsstyrelsen".
Aktiviteterne skal gennemføres indenfor tilsagnets gyldighedsperiode og indenfor de aftalte
tidsterminer.
Mål og resultatkrav for de enkelte aktiviteter er beskrevet i "Mål- og resultatplan mellem FOOD og
Erhvervsstyrelsen".
6. Generelle tilsagnsvilkår
Det er en forudsætning for tilsagnet, at tilskudsmodtager:
o Opretholder de administrative forudsætninger (herunder regnskabs- og registreringssystemer)
og de faglige forudsætninger (herunder personalekompetencer) for opfyldelse af
tilsagnsvilkårene og gennemførelse af de medfinansierede aktiviteter.
o Gennemfører de medfinansierede aktiviteter effektivt og omkostningsbevidst, således at de
fastlagte mål og resultatkrav nås rettidigt og indenfor de fastlagte budgetmæssige rammer.
o Er forpligtet til at udvise økonomisk sparsommelighed.
o Ved interne afregninger, fx i forbindelse med møde-, seminar-, oplægsaktiviteter mv. skal
FOOD fakturere til kostpriser.
o Følger op på de udførte aktiviteter, aflægger rapport og regnskab herom, samt om nødvendigt
forelægger styrelsen forslag til tilpasninger i tidsplan og budget til godkendelse.
o Gennemfører aktiviteterne som aftalt inden for de overordnede fokusområder.
ULØ, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om Food Organisation of Denmarks mål- og resultatplaner, herunder underliggende tilsagnsvilkår for 2017, 2018 og 2019, til erhvervsministeren
2092822_0003.png
o Samarbejder med Erhvervsstyrelsen, herunder fremskaffer de oplysninger, som styrelsen
måtte finde nødvendige for sin kontrol med tilskudsmidlerne, evaluering og udvikling af de
medfinansierede aktiviteter.
o I tilfælde af eventuelle tvivlsspørgsmål om fortolkningen af tilskudsvilkårene kontakter FOOD
Erhvervsstyrelsen.
7. Tilskudsberettigede omkostninger.
Der ydes inden for rammerne af tilsagnet og det godkendte budget tilskud til de aktiviteter, som
fremgar af mal- og resultatplanens samlede budget og tilskuddets fordeling på projekter.
Der kan afholdes udgifter til interne lønomkostninger og eksterne omkostninger for aktiviteter
omfattet af mal- og resultatplanen samt fællesomkostninger.
Som fællesomkostninger kan medtages de daglige udgifter, der er forbundet med den drift af
FOOB, som er en forudsætning for at løse aktiviteterne i mål- og resultatplanen. Det tilstræbes, at
maksimalt 30 °o af tilskuddet anvendes til fællesomkostninger.
Der ydes ikke tilskud til:
o Omkostninger, der allerede er afholdt før starttidspunktet for tilsagnet (1. januar 2018).
o Finansielle omkostninger (bortset fra huslejebidrag), kurstab, bøder mv., herunder afdrag
på gæld.
o Frynsegoder.
8. Regnskabskrav
Betalinger foretaget af tilskudsmodtager skal som hovedregel godtgøres med kvitterede fakturaer,
eller ved regnskabsdokumentation af tilsvarende bevisværdi.
Alle udgifter og indtægter vedrørende dette tilsagn skal enten føres i et særskilt regnskab eller i et
regnskabssystem, der omfatter samtlige transaktioner, og som løbende giver mulighed for, at der
kan redegøres for den økonomiske status for mål- og resultatplansaktiviteterne. Samtlige udgifter
og indtægter skal kunne dokumenteres med godkendte bilag, som skal være relaterede til mål- og
resultatplanen (se punkt 5) og bogført i overensstemmelse med de bogføringsregler, som
tilskudsmodtageri øvrigt er underlagt. Er tilskudsmodtager ikke bogføringspligtig, anvendes
bogføringslovens regler.
Til enhver transaktion skal der forefindes et bilag, der dokumenterer registreringens rigtighed.
Bilaget skal beskrive den ydelse, som ligger bag de pågældende udgifter/indtægter. Indeholder
bilaget ikke-tilskudsberettigede udgifter (herunder alle former for rabatter), skal det afmærkes,
hvilke poster der ikke anses for tilskudsberettigede. Bilagets samlede nettobeløb for
tilskudsberettigede udgifter skal anføres. Bilaget skal indeholde en dato for ydelsen. Bilaget skal
påføres en godkendelse for korrekt modtagelse af vare/levering af ydelse.
For interne omkostninger forudsættes, at der ved aflæggelsen af årsregnskabet skal kunne
fremlægges en kvantificeret opgørelse, der viser, hvordan og på hvilket grundlag de enkelte beløb
er beregnet.
ULØ, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om Food Organisation of Denmarks mål- og resultatplaner, herunder underliggende tilsagnsvilkår for 2017, 2018 og 2019, til erhvervsministeren
2092822_0004.png
Det forudsættes, at tilskudsmodtager for de aktiviteter, der omfattes af mål- og resultatplanen, fører
en time-l sagsregistrering, som foretages løbende af de enkelte medarbejdere og godkendes af
medarbejderens chef eller en dertil bemyndiget medarbejder hos tilskudsmodtager. Dette gælder
også for ledere og medarbejdere, der kun i en del af arbejdstiden udfører opgaver vedrørende mål-
og resultatplanen.
Regnskabstal skal kunne opløses i de transaktioner, hvoraf de er sammensat (transaktionssporet).
Registreringer og tilhørende bilag skal indeholde de oplysninger, der er nødvendige for at
dokumentere registreringernes rigtighed (kontrolsporet).
Projektbudgetter og perioderegnskaber skal underskrives af den økonomiansvarlige og af den
øverste ledelse hos tilskudsmodtager.
9. Udbetaling og rapportering.
Udbetalingen sker med 2/3 umiddelbart efter indgåelse af aftalen mellem ERST og FOOD og
1/3 i august 2018.
o Udbetalinger forudsætter, at tilsagnet er godkendt af tegningsberettigede repræsentanter
for såvel Erhvervsstyrelsen som tilskudsmodtager.
o Anden udbetaling forudsætter, at Erhvervsstyrelsen har modtaget halvårsregnskab og en
halvårlig skriftlig status jf. nedenstående punkter.
o Ved udbetaling af anden rate kan Erhvervsstyrelsen tilbageholde midler, såfremt det i
forbindelse med aflæggelse af halvårsregnskab og den halvårlige status på opgaverne
viser sig, at FOOD ikke har udført de forventede opgaver i det første halvår, eller der er tvivl
om, hvorvidt FOOD kan fuldføre de kontraktlige forpligtigelser inden årets udgang. Det
tilbageholdte beløb kan ikke overstige, hvad der på budgettet er afsat til den aktivitet eller
det projekt, der ikke er gennemført som forventet, eller der er tvivl om, hvorvidt FOOD kan
gennemføre inden kontraktperiodens udløb.
Væsentlige budgetafvigelser (se afsnit 11. nedenfor) skal forhåndsgodkendes af
Erhvervsstyrelsen.
Regnskaber skal opstilles, så de er fuldt sammenlignelige med de budgetterede udgifter for de
konkrete projekter.
Erhvervsstyrelsen skal altid have minimum 2 arbejdsuger til rådighed til at sagsbehandle
materiale fra tilskudsmodtager. Overskrides rapporteringsfrister, må man således påregne
forsinkelse i udbetalingerne. Der udbetales ikke, førend rapporteringen er modtaget og kan
godkendes af Erhvervsstyrelsen.
Såfremt tilskudsmodtager i årets løb får restancer til det offentlige vil en del af tilskuddet blive
tilbageholdt jf. § 13 e i lov om erhvervsfremme. Tilskudsmodtager erklærer, at der på
tidspunktet for indgåelsen af denne aftale ikke foreligger sadanne restancer.
Tilskudsmodtager skal forelægge Erhvervsstyrelsen en årsrapportering, der omfatter:
o revisorpåtegnet regnskab for de medfinansierede aktiviteter. Revisionen foretages i
henhold til særlig revisionsinstruks, jf. bilag 2.
ULØ, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om Food Organisation of Denmarks mål- og resultatplaner, herunder underliggende tilsagnsvilkår for 2017, 2018 og 2019, til erhvervsministeren
2092822_0005.png
o årsrapport for de gennemførte aktiviteter.
Har tilskudsmodtager fået udbetalt et større tilskud, end tilsagnet i henhold til det
Iedelsespåtegnede årsregnskab berettiger til, skal det for meget udbetalte tilskud
tilbagebetales/modregnes ved den endelige afregning af tilsagnet.
10. Rettigheder til resultater
Så længe tilskudsmodtager udnytter resultaterne af det projekt/de aktiviteter, som Er-
hvervsstyrelsen har givet tilskud til, og ikke misligholdertilsagnsvilkårene, jf. bestemmelserne i
pkt. 13, nedenfor, tilhører rettighederne til resultaterne, herunder det økonomiske udbytte af
disse, tilskudsmodtageren.
Misligholder tilskudsmodtager tilsagnsvilkårene, overgår rettighederne til
projektets/aktiviteternes resultater til Erhvervsstyrelsen.
11.Væsent|ige ændringer hos tilskudsmodtager
Hvis der besluttes eller indtræffer væsentlige ændringer i tilskudsmodtagers forhold (fx
ændringeri ledelse, ejerforhold, samarbejdsrelationer, økonomi), der påvirker mulighederne for
i aftaleperioden at gennemføre mål- og resultatplansaktiviteterne eller nå de opstillede mål,
skal tilskudsmodtager snarest muligt orientere Erhvervsstyrelsen, give sin vurdering af
ændringernes betydning for mål- og resultatplanen, samt om nødvendigt foreslå egnede tiltag.
Tilskudsmodtager angiver i forbindelse med halvårlig rapportering, om der ventes at blive
besluttet/indtræffe sådanne væsentlige ændringer i tilskudsmodtagers forhold.
Væsentlige ændringer i budgetterne på aktivitetsniveau, der skal forstås som de enkelte
aktiviteter under kerneopgaverne jf. mål- og resultatplanen pkt. 4 (+/- 15 %, dog min. 50.000
kr.), skal godkendes af Erhvervsstyrelsen på forhånd og kan medføre ændringer i
udbetalingsforløbet.
Yderligere udbetalinger til tilskudsmodtager afventer, at Erhvervsstyrelsen har haft lejlighed til
at vurdere de modtagne oplysninger om ændringer.
Hvis Erhvervsstyrelsen på baggrund af de modtagne oplysninger vurderer, at de ændrede
forhold medfører, at grundlaget for aktiviteterne er bortfaldet, vil resttilsagnet blive annulleret.
12. Revision
Bilag 2 (revisionsinstruks) præciserer kravene til revisionen samt tilskudsmodtagers og revisors
forpligtelser i forbindelse med revisionen. Revisor skal herunder:
ULØ, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om Food Organisation of Denmarks mål- og resultatplaner, herunder underliggende tilsagnsvilkår for 2017, 2018 og 2019, til erhvervsministeren
2092822_0006.png
o afgive en revisionserklæring om tilskudsregnskab, forvaltningen af tilskuddet hos
tilskudsmodtager og de opnåede rapporterede resultater. Det forudsættes, at
revisorerklæringen afgives med høj grad af sikkerhed.
13.MisIighoIde|se
Hvis tilskudsmodtager misligholder sine forpligtelser i henhold til tilsagnet, tilsagnsvilkårene eller
aftaler indgået i tilknytning til tilsagnet, forfalder hele det udbetalte tilskud til tilbagebetaling straks.
Som misligholdelse anses blandt andet:
o Hvis tilskudsmodtager anvender tilskuddet til andre formål eller aktiviteter end de, der er
beskrevet i/henvist til i tilsagnet eller nærværende tilsagnsvilkår.
o Hvis tilskudsmodtager undlader at oplyse om anden offentlig medfinansiering til samme
omkostninger, som der er modtaget tilskud til fra Erhvervsstyrelsen.
o Hvis tilskudsmodtager går konkurs, træderi likvidation, standser sine betalinger, indleder
forhandlinger om tvangsakkord, eller hvis der foretages udlæg eller arrest hos
tilskudsmodtager.
o Hvis tilskudsmodtager ved grov eller vedvarende forsømmelighed eller skødesløshed
tilsidesætter sine forpligtelser i henhold til mål- og resultatplanen eller andre aftaler indgået
i tilknytning hertil. Det anses blandt andet som for grov eller vedvarende forsømmelighed,
hvis tilskudsmodtager ikke inden fristen l en andengangsrykker for rapport og regnskab,
eller årsrapportering har fremsendt denne.
2? §y l
Dato Tilskudsmodtâgrs underskrift
ULØ, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om Food Organisation of Denmarks mål- og resultatplaner, herunder underliggende tilsagnsvilkår for 2017, 2018 og 2019, til erhvervsministeren
2092822_0007.png
14. Bilag
Bilag 1: Tilskudssagens årscyklus
Aktivitet Ansvar Dato/frist
Tilskuds-
ERST modtager
Underskrive MRP 2018 A ACC ultimo januar
Udbetaie 1. rate (jan.) A I primo februar
Halvåriig rapportering l A primo juli
Sagsbehandle rapport A I 2 uger
Afholde halvårsmøde M M august
Udbetale 2. rate (august) A I august
Afrapportering I A feb. 2019
Sagsbehandle ársrapportering A M 2 uger
Revideret årsregnskab I A Ultimo april 2019
Sagsbehandle revideret årsregnskab A M 2 uger
G= godkender resultat
ACC= accepterer resultat
A= ansvar for at udføre opgave
M= medvirker
I= skal informeres
ULØ, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om Food Organisation of Denmarks mål- og resultatplaner, herunder underliggende tilsagnsvilkår for 2017, 2018 og 2019, til erhvervsministeren
2092822_0008.png
Bilag 2. Revisionsinstruks
Revisionsinstruks for revision af regnskaber for projekttilskud på 500.000 kr. eller derover ydet i henhold til lov nr. 820 af
28. juni 2016 (lov om erhvervsfremme 0g regional udvikling)
instruksen gælder ikke for projekttiiskud, der ydes til tilskudsmodtagere, som revideres af Rigsrevisionen.
§ 1. Revisionen udføres af en statsautoriseret eller registreret revisor.
Stk. 2. l tilfælde af revisorskift i projektperioden skal den tiltrædende revisor rette henvendelse til den fratrædende
revisor, der har pligt til at oplyse årsagerne til fratrædelsen.
§ 2. Revisionen foretages i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik, således som dette begreb er fastlagt i § 3
i lov om revisionen af statens regnskaber mv. (lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar 2012) og nærmere præciseret i
stk. 2 og §§ 3-7 samt i "God offentlig revisionsskik - normen for offentlig revision" fra januar 2013. For kommunerne
gælder styrelseslovens § 42.
Stk. 2. Ved revisionen efterprøves, om projektregnskabet er rigtigt, og om de dispositioner, der er omfattet af
regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede
aftaler og sædvanlig praksis. Der foretages endvidere en vurdering af, om der er taget skyldige økonomiske hensyn ved
forvaltningen af de midler, der er omfattet af projektregnskabet.
§ 3. Revisionens omfang afhænger af tilskudsmodtagers administrative struktur og forretningsgange, herunder den
interne kontrol og andre forhold af betydning for regnskabsaflæggelsen. Desuden har tilskuddets (tilsagnets) størrelse
betydning for revisionens omfang.
§ 4. Ved revisionen skal revisor efterprøve:
1) om projektregnskabet er rigtigt, dvs. uden væsentlige fejl og mangler
2) om tilskudsbetingelserne er opfyldt, jf. tilsagnsviikårene
3) om tilskuddet er anvendt til formålet
4) om tilskudsmodtager har udvist sparsommelighed
5) om de oplysninger, som tilskudsmodtager har meddelt tilskudsyder om opfyldelsen af resultatkravene, er
dokumenterede
6) om tilskudsmodtagers ledelse har foretaget en faglig afrapportering i de tilfælde, hvor tilskudsyder har stillet krav om
det, og at de data, der ligger til grund herfor, er pålidelige.
Stk. 2. Revisionen udføres ved stikprøvevise undersøgelser.
§ 5. Tilskudsmodtager skal give revisor de oplysninger, som må anses at have betydning for bedømmelsen af
projektregnskabet og for revisors vurdering af forvaltningen, herunder mål og opnåede resultater. Tilskudsmodtager skal
give revisor adgang til at foretage de undersøgelser, som tilskudsmodtager finder nødvendige, og skal sørge for, at
revisor får de oplysninger og den bistand, som revisor anser for nødvendig for udførelsen af sit hverv.
§ 6. Bliver revisor opmærksom på lovovertrædelser eller tiisidesættelser af forskrifter af væsentlig betydning i forbindelse
med midlernes forvaltning, påhviler det revisor straks at give tilskudsmodtager meddelelse herom og at pâse, at
tilskudsmodtagers ledelse inden 3 uger giver tilskudsyder meddelelse herom. I modsat fald er det revisors pligt at
orientere tilskudsyder. Revisors bemærkninger indsendes sammen med meddelelsen.
Stk. 2. Det samme gælder, hvis revisor under sin revision eller på anden måde bliver opmærksom på, at projektets
gennemførelse er usikker af økonomiske eller andre årsager.
§ 7. Det reviderede projektregnskab forsynes med en erklæring, hvoraf det skal fremgå, at regnskabet er revideret i
overensstemmelse med reglerne i denne instruks. Eventuelle forbehold og supplerende oplysninger skal fremgå af
erklæringen.
Stk. 2. Revisor skal afgive en revisionsprotokol med revisors vurdering og konklusion vedrørende den udførte revision, jf.
§ 4. Revisionsprotokollen kan afgives i tilslutning til erklæringen.
Stk. 3. Genpart af revisionsprotokollen indsendes af tilskudsmodtager til tilskudsyder sammen med det påtegnede
projektregnskab.
§ 8. Nærværende instruks træder i kraft på tidspunktet for underskrivelse af mål- og resultatpianen.
ULØ, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om Food Organisation of Denmarks mål- og resultatplaner, herunder underliggende tilsagnsvilkår for 2017, 2018 og 2019, til erhvervsministeren
2092822_0009.png
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
Ad overskriften
Modelinstruksen anvendes ved tilskud til projekter, hvorved forstås en opgave, der er afgrænset i tid, resurser, økonomi
og kvalitet, og hvis resultat og afslutning kan opstilles og konstateres entydigt. Modellen kan endvidere anvendes for
revision af tilskud til en afgrænset del af institutionens virksomhed, hvis der for den givne aktivitet er opstillet et konkret
formål, et godkendt budget og entydige resultatkrav.
Modellen er primært tænkt anvendt til revision af det afsluttende projektregnskab. Den kan dog eventuelt også i
modificeret form anvendes ved revision af delregnskaber for projekter.
Ad indledningsbestemme/sen
Det er vigtigt at præcisere, hvilke projektregnskaber der er omfattet af revislonsinstruksen. Hjemlen til at udstede en
revisionsinstruks bør fremgå tydeligt.
Som hovedregel bør revisionsinstrukser udstedes i bekendtgørelsesform.
For tilskud, hvor der skal aflægges fuldt revideret regnskab, skal revisor forsyne regnskabet med en revisionspåtegningl-
erklæring. Herudover skal revisor afgive en protokol om det udførte revisionsarbejde samt revisors vurdering og
konklusion - særligt om tilskudsmodtagers erklæring om opfyldelse af de opstillede resultatkrav (og eventuelle
produktivitets- og effektivitetsanalyser). Protokollen kan afgives i tilslutning til påtegningen eller særskilt. Kravene til
revisionen bør fremgå af en revisionsinstruks, eventuelt en generel instruks omfattende flere små tilskudsområder. Hvor
projekttilskud gives til institutioner, hvis årsregnskab revideres efter en revisionsinstruks udstedt af en statslig
myndighed, bør tilskudsyder nøje overveje, i hvilket omfang denne instruks kan træde i stedet for særlige bestemmelser
om revision af projekttilskuddet. Tilskudsyder bør dog altid sikre sig særskilt rapportering om opfyldelse af projektets
resultatmål mv. fra tilskudsmodtagers ledelse.
Hvor der er tale om små tilskud, kan omkostningerne til revision imidlertid beslaglægge en væsentlig del af tilskuddet,
hvis der stilles uforholdsmæssigt store krav til revisionen. Det kan derfor være hensigtsmæssigt at fastsætte en nedre
grænse for, hvornår der skal stilles krav om aflæggelse af et fuldt revideret projektregnskab. Denne grænse bør
fastsættes i revislonsinstruksen.
Der er i modelinstruksen kun taget st ng til revisionsbestemmelser for tilskud, hvor tilsagnet overstiger en eventuel
bagatelgrænse.
Ved projekttilskud under dette beløb kræves ikke et fuldt revideret projektregnskab, men her må tilskudsyder på anden
måde sikre sig, at tilskuddet anvendes økonomisk forsvarligt til det givne formål. Tilskudsyder må vurdere ud fra
risikoforholdene, tilskudsordningens samlede væsentlighed samt samlede udgifter til kontrol og revision, hvilken kontrol
der er mest forsvarlig og hensigtsmæssig. Kontrollen kan fx ske ved, at tilskudsyder indkalder og gennemgår
projektregnskabet med tilhørende ledelseserklæring fra tilskudsmodtager. Tilskudsyder børi sådanne tilfælde altid
forbeholde sig ret til at indkalde grunddokumentation for de afholdte udgifter. Dette kan hensigtsmæssigt fremgå af
regnskabsbestemmelserne for den pågældende tilskudsordning.
Revisionen kan også ske i henhold til bestemmelserne i denne modelinstruks, som i givet fald kan Iempes på forskellige
punkter. Fx kan der under den fastsatte beløbsgrænse anvendes ikke-faguddannede (foreningsvalgte) revisorer, ligesom
der kan slækkes på kravene til forvaltningsrevision og revisionsrapportering. Det vil dog normalt være væsentligt at
fastholde krav om, at revisionen omfatter, at revisor påser, at tilskuddet er brugt sparsommellgt efter formålet, og at
regnskabet er rigtigt, dvs. uden væsentlige fejl og mangler. Den ikke-faguddannede revisor skal opfylde almindelige
habilitetskrav, dvs. at der ikke må foreligge omstændigheder, som kan vække tvivl om vedkommendes uafhængighed.
Ad § 1
Bestemmelsen vedrører revisorvalget. Revisionen foretages af en statsautoriseret eller registreret revisor. Det bør
fremgå af en administrations- og regnskabsinstruks, at tilskudsmodtager har pligt til at oplyse tilskudsyder om
revisorskift.
Ad § 2
Kravet om, at revisionen udføres i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik, er nærmere forklaret i "God
offentlig revisionsskik - normen for offentlig revision" fra januar 2013.
l denne sammenhæng er udgangspunktet, at tilskudsyder opstiller generelle mål og succeskriterier samt resultatmål.
Ledelsen for tilskudsmodtager har ansvaret for og opgaven med forvaltning, regnskabsatiæggelse og
ULØ, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om Food Organisation of Denmarks mål- og resultatplaner, herunder underliggende tilsagnsvilkår for 2017, 2018 og 2019, til erhvervsministeren
2092822_0010.png
resuitatrapportering. Revisors ansvar bliver herefter at foretage en vurdering af, hvordan institutionens ledelse har
varetaget opgaven.
ifølge § 2 skal revisor bl.a. påse, at regnskabet er rigtigt. Heri ligger, at projektregnskabet er uden væsentlige fejl og
mangler.
Ad § 3
Bestemmelsen tilsigter at lade revisor afgøre revisionens omfang ud fra de anførte kriterier.
Ad § 4
Bestemmelsen tilsigter at præcisere, hvori revisionsarbejdet består. For at undgå uforholdsmæssigt store
revisionsudgifter begrænses revisionens indhold til efterprøvelse af 6 forhold, som yderligere kan begrænses, når
tilskudsyder vurderer, at ikke alle forhold er relevante. Vedrørende forhold 5 og 6 forudsættes det, at tilskudsyder har
fastsat resultatkrav til projektet. Det beror på konkrete omstændigheder, hvilke krav tilskudsyder fastsætter generelt i en
administrations- og regnskabsinstruks, og hvilke krav der fastsættes i fx tilsagnsbrevet.
Ad § 5
Bestemmelsen understreger tilskudsmodtagers pligt til af egen drift at give revisor oplysninger af betydning for
revisionen. Bestemmelsen bør være ledsaget af en bestemmelse vedrørende regnskabsaflæggelsen om, at
tilskudsmodtagers ledelse skal underskrive projektregnskabet.
Bestemmelsen om oplysninger til brug for revisors vurdering af forvaltningen samt mål og opnåede resultater skal
tydeliggøre ledelsens pligt til at forsyne revisor med de fornødne oplysninger til brug for udførelse af forvaltningsrevision,
jf. §§ 2 og 4, og understrege, at opiysningspiigten ikke kun gælder oplysninger af betydning for vurderingen af
projektregnskabet.
Ad § 6
Det er et grundlæggende princip, at tilskudsmodtagers egen ledelse har pligt til at give tilskudsyder relevante oplysninger
om institutionens forhold. Denne pligt bør også fremgå af en administrations- og regnskabsinstruks. Proceduren kan
forekomme besværlig, frem for at revisor direkte orienterer tilskudsyder, men bestemmelsen understreger den
væsentlige adskillelse, der skal være mellem ledelsens og revisors ansvar for at sikre revisionens uafhængighed og
revisors tavshedspligt.
I tilfælde, hvor tilskudsmodtager skal give tilskudsyder meddelelse om Iovovertrædeiser eller forskriftstilsidesætteiser,
bør ledelsen af praktiske grunde samtidig give revisor en kopi.
Bestemmelsen i stk. 2 understreger vigtigheden af straksrapportering om problematiske forhold i relation til, om
tilskudsmodtager er en "going concern".
Ad § 7
Revisor skal forsyne regnskabet med en erklæring og udarbejde en revisionsprotokol om den udførte revision. Forbehold
og supplerende oplysninger skal fremgå af erklæringen.
Rapporteringen om sædvanlige finansielle revisionshandlinger bør begrænses til væsentlige regnskabsposteri
resultatopgørelsen og balancen samt andre væsentlige regnskabsmæssige forhold af særlig eller usædvanlig karakter.
Rapporteringen skal derfor ikke nødvendigvis omfatte alle de revisionshandlinger, der er anført i revisionsinstruksen.
Rapporteringen om undersøgelsen af tilskudsmodtagers forretningsgange, interne kontrol, sparsommeiighed,
produktivitet og effektivitet bør indeholde revisors vurderinger.
i beretningen oplyses specielt om revisors vurdering af de forhold, som revisor skal efterprøve ifølge § 4. Rapporteringen
om forvaitningsrevisionen tager udgangspunkt i tilskudsmodtagers rapportering om mal og opnaede resultater samt om
sparsommeiighed.
Ad § 8
Det bør undgås, at ikrafttrædelsen er tilbagevirkende.
10