Uddannelses- og Forskningsudvalget 2018-19 (2. samling)
UFU Alm.del
Offentligt
2068577_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 29. juli 2019 har udvalget efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 1
”Hvilke initiativer agter ministeren at tage for at løse det problem, der er beskrevet
i artiklen ”Selvom branchen skriger på arbejdskraft: Dania tvunget til at afvise
halvdelen af sine ansøgere” fra Viborg Stifts Folkeblad
den 25. juli 2019, hvor
Erhvervsakademi Dania må afvise ansøgere til IT-uddannelsen selvom erhvervsli-
vet har hårdt brug for medarbejdere med denne uddannelse?
https://viborgfolkeblad.dk/artikel/441259?rss&utm_source=Responsys&utm_mediu
m=email&utm_campaign=Redaktion_Daily_Newsletter_VSF_Morgen&e_id_m”
Svar
Som det fremgår af artiklen i Viborg Folkeblad er en række videregående uddan-
nelser dimensioneret med den såkaldte ledighedsbaserede dimensioneringsmo-
del, herunder it-teknologuddannelsen på Dania. Modellen blev indført i 2014 af
den daværende SR-regering, da for mange unge fra nogle uddannelser stod uden
job længe efter studierne, og er siden videreført af V- og VLAK-regeringerne.
Først og fremmest vil jeg gerne lige præcisere de konkrete tal for optaget på ud-
dannelsen i forhold til artiklens budskab, om at Dania har afvist halvdelen af ansø-
gerne til it-teknolog som følge af dimensioneringen. Dania modtog i år 162 ansøg-
ninger til it-teknologuddannelsen (det dansksprogede og det engelsksprogede
udbud). Heraf blev 24 optaget, 4 fik en standby-plads, 28 blev optaget på en høje-
re prioriteret uddannelse, 7 blev annulleret af ansøgeren og 89 blev afvist af Da-
nia, fordi ansøgeren ikke levede op til adgangskravene for uddannelsen. De reste-
rende 10 ansøgninger blev afvist som følge af dimensioneringen.
Ledigheden for nyuddannede fra it-teknolog på Dania er forbedret de seneste to år
og ligger i dag under gennemsnittet for de videregående uddannelser. Nyuddan-
nede, som blev færdige i 2014, 2015 og 2016 havde en ledighed på hhv. 27 pct., 7
pct. og 6 pct. målt i 4.-7. kvartal efter endt uddannelse, jf.
tabel 1.
26. august 2019
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
48729
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: MFU spm. om, hvilke initiativer ministeren agter at tage for at løse det problem, der er beskrevet i artiklen Selvom branchen skriger på arbejdskraft: Dania tvunget til at afvise halvdelen af sine ansøgere, til uddannelses- og forskningsministeren
2068577_0002.png
Tabel 1
Ledighed i procent, 4.-7. kvartal efter endt uddannelse, 2012 - 2016
2012
IT-teknolog på landsplan
IT-teknolog, Erhvervsakademi Dania
Datamatiker på landsplan
Datamatiker, Erhvervsakademi Dania
Multimediedesigner på landsplan
Multimediedesigner, Erhvervsakademi Dania
Gennemsnitlig ledighed, alle videregående udd.
Kilde:
12
11
10
14
26
11
39
14
12
15
14
2013
17
2014
16
27
12
22
14
2015
12
7
11
15
15
27
10
2016
12
6
11
22
15
40
10
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Uddannelses- og Forskningsministeriets datavarehus (elevLedighed)
Når it-teknolog på Dania fortsat er dimensioneret, skyldes det bl.a., at den ledig-
hedsbaserede dimensioneringsmodel er baseret på landsdækkende ledighedstal.
Det betyder, at hvis en uddannelse på landsplan har ledighedsudfordringer, så
bliver uddannelsen dimensioneret i hele landet.
Uddannelses- og Forskningsministeriet offentliggjorde sidste år en evaluering af
den ledighedsbaserede dimensioneringsmodel, som bl.a. undersøgte muligheder-
ne for at gøre modellen mere institutionsspecifik, f.eks. ved at anvende ledigheds-
tal for den enkelte institution. Jeg vil derfor med afsæt i evalueringen se på, om
der kan laves forbedringer af den ledighedsbaserede dimensioneringsmodel.
I mellemtiden har Dania helt konkret mulighed for at tage hensyn til efterspørgslen
på det lokale arbejdsmarked ved at flytte uddannelsespladser mellem forskellige
dimensionerede uddannelser. Dania kan for eksempel flytte pladser fra datamati-
ker eller multimediedesigner til it-teknolog, da disse uddannelser på Dania stadig
har en meget høj ledighed på hhv. 22 pct. og 40 pct. for nyuddannede, som blev
færdige i 2016, målt i 4.-7. kvartal efter endt uddannelse, jf.
tabel 1.
Såfremt Dania ønsker at gøre brug af denne mulighed, kan jeg henvise til at fort-
sætte dialogen med Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte.
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 2/2