Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2092103_0001.png
Folketingets Transport- og Boligudvalg
[email protected]
Heidi Bank
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
21. oktober 2019
CVR 10172748
Transport- og Boligudvalget har i brev af 5. september 2019 stillet følgende
spørgsmål nr. 90 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Heidi Bank (V).
Spørgsmål nr. 90:
”Vil
ministeren bekræfte, at regeringens aftale med Socialistisk Folkeparti, Radi-
kale Venstre og Enhedslisten om et midlertidigt børnetilskud til kontanthjælps- og
integrationsydelsesmodtagere betyder, at nogle beboere i både ghettoerne og de ud-
satte boligområder vil få en højere offentlig ydelse? Og vil ministeren herunder re-
degøre for, hvor meget mere i offentlig ydelser (efter skat) følgende familietyper
får i gennemsnit i henholdsvis ghettoerne og de udsatte boligområder:
a) Integrationsydelsesmodtagere, der er omfattet af kontanthjælpsloftet:
-Enlig med henholdsvis 1, 2, 3 og 3+ børn
-Par med henholdsvis 1, 2, 3 og 3+ børn.
b) Uddannelsesmodtagere, der er omfattet af kontanthjælpsloftet:
-Enlig med henholdsvis 1, 2, 3 og 3+ børn.
-Par med henholdsvis 1, 2, 3 og 3+ børn.
c) Kontanthjælpsmodtagere, der er omfattet af kontanthjælpsloftet:
-Enlig med henholdsvis 1, 2, 3 og 3+ børn.
-Par med henholdsvis 1, 2, 3 og 3+ børn.
d) Integrationsydelsesmodtagere, der ikke er omfattet af kontanthjælpsloftet:
-Enlig med henholdsvis 1, 2, 3 og 3+ børn.
-Par med henholdsvis 1, 2, 3 og 3+ børn?”
Svar:
Det nye midlertidige børnetilskud skal bidrage til, at børn i Danmark vokser op un-
der ordentlige forhold. Det gælder uanset etnisk baggrund og uanset, hvor i landet
børn bor.
I de økonomiske beregninger, der ligger til grund for det midlertidige børnetilskud,
er der taget udgangspunkt i registerdata i januar 2019, hvor målgruppen er opgjort
til 14.300 familier. Opgørelser og beregninger i forbindelse med det nye midlerti-
dige børnetilskud er derfor behæftet med en vis usikkerhed.
Der henvises til vedlagte tidligere afgivet svar på BEU 55 (alm. del) for definitio-
nen af ghettoområder og udsatte boligområder. Ud af den samlede målgruppe er
J.nr.
2019 - 6027
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om ministeren vil bekræfte, at regeringens aftale med SF, RV og EL om et midlertidigt børnetilskud til kontanthjælps- og integrationsydelsesmodtagere betyder, at nogle beboere i både ghettoerne og de udsatte boligområder vil få en højere offentlig ydelse, til beskæftigelsesministeren
2092103_0002.png
1.770 familier bosat i et udsat boligområde, hvoraf 1.270 er bosat i et ghettoom-
råde. Af tabel 1 fremgår en opgørelse af de gennemsnitlige udbetalinger af det mid-
lertidige børnetilskud for de 1.770 familier i målgruppen, som er bosat i et udsat
boligområde.
Tabel 1
Gennemsnitlig børnetilskud for familier i målgruppen, som er bosat i et udsat boligområde, januar 2019
Enlige
Gennemsnitligt tilskud
Modtagere ramt af loftet
Integrationsydelsesmodtagere
Uddannelseshjælpsmodtagere
Kontanthjælpsmodtagere
1.350
1.050
1.100
2.050
1.200
1.550
2.650
1.800
2.000
3.300
2.350
2.450
700
550
500
1.400
1.000
850
2.100
950
1.100
3.150
2.000
1.350
1 barn
2 børn
3 børn 3+ børn
1 barn
Par
2 børn
3 børn
3+ børn
Modtagere, der ikke er ramt af
loftet
Integrationsydelsesmodtagere
1.350
1.900
1.900
1.900
700
1.400
2.100
3.050
Anm.: Bopæl er opgjort pr. 1 februar 2019. Tallene er afrundet til nærmeste 50 og behæftet med en vis usikkerhed.
Kilde: Egne beregninger baseret på UDK og STAR’s ydelsesregistre samt CPR-registret
og Transport- og Boligministeriet.
Af tabel 2 fremgår en opgørelse af de gennemsnitlige udbetalinger af det midlerti-
dige børnetilskud for de 1.270 familier i målgruppen, som er bosat i et ghettoom-
råde.
Tabel 2
Gennemsnitlig børnetilskud for familier i målgruppen, som er bosat i et ghettoområde, januar 2019
Enlige
Gennemsnitligt tilskud
Modtagere ramt af loftet
Integrationsydelsesmodtagere
Uddannelseshjælpsmodtagere
Kontanthjælpsmodtagere
1.350
1.100
1.050
2.050
1.100
1.500
2.600
1.700
2.050
3.200
2.250
2.450
700
550
500
1.400
1.050
850
2.100
1.050
1.150
3.150
1.900
1.350
1 barn
2 børn
3 børn 3+ børn
1 barn
Par
2 børn
3 børn
3+ børn
Modtagere, der ikke er ramt af
loftet
Integrationsydelsesmodtagere
1.350
1.900
1.900
1.900
700
1.400
2.100
3.050
Anm.: Bopæl er opgjort pr. 1 februar 2019. Tallene er afrundet til nærmeste 50 og behæftet med en vis usikkerhed.
Kilde: Egne beregninger baseret på UDK og STAR’s ydelsesregistre samt CPR-registret
og Transport- og Boligministeriet.
Børnetilskuddet er indrettet sådan, at det er mest til gavn for de børnefamilier, som
får de laveste ydelser og som har mistet mest som følge af indførelsen af kontant-
hjælpsloftet og integrationsydelsen. Det gælder selvfølgelig også de børnefamilier,
som er bosat i udsatte boligområder, herunder ghettoområder. Det nye midlertidige
børnetilskud kommer til at hjælpe skønsmæssigt ca. 27.900 børn i hele landet.
Aftalen ændrer ikke på, at regeringen vil fastholde den stramme udlændingepolitik.
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm. om ministeren vil bekræfte, at regeringens aftale med SF, RV og EL om et midlertidigt børnetilskud til kontanthjælps- og integrationsydelsesmodtagere betyder, at nogle beboere i både ghettoerne og de udsatte boligområder vil få en højere offentlig ydelse, til beskæftigelsesministeren
Den danske velfærdsmodel bygger på, at der med rettigheder følger pligter, og at
alle så vidt muligt bidrager til samfundet. Regeringen vil derfor have fokus på, at
modtagere af ydelser i vores kontanthjælpssystem hurtigst muligt kommer i arbejde
eller uddannelse
det gælder selvsagt også for nytilkomne og indvandrere med in-
tegrationsbehov. Desuden arbejdes der for, at der stilles flere krav til nytilkomne og
indvandrere med integrationsbehov, der modtager offentlig forsørgelse, fx pligt til
at bidrage 37 timer om ugen således at flere kommer i beskæftigelse.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard Thomsen
3