Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
TRA N SPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
16. decem ber 2019
2019-5447
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. september 2019 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Martin Geertsen (V).
Spørgsmål nr. 82:
Vil ministeren redegøre for de offentlige omkostninger pr. personkilometer på
Banedanmarks jernbanenet fordelt på lyntog, IC-3-tog, regionaltog, Arriva,
Kystbanen m.v.? Det bedes opgjort i en tabel.
Svar:
De offentlige omkostninger vedr. persontrafikken udgjorde i gennemsnit 0,86
kr. pr. personkilometer i 2017,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Offentlige omkostninger pr. personkilometer i banetrafik for 2017.
Kr. pr. personkm (pl 2017) T ogdrift, Vedligeholdelse
I alt
netto
Lyntog
IC
S-tog
Regionaltog øst
Regionaltog vest
Øresund
Kystbanen
Gennemsnit
-0,01
0,31
0,36
1,75
1,77
0,94
1,10
0,56
0,29
0,29
0,16
1,53
0,17
0,15
1
0,15
1
0,30
0,28
0,60
0,52
3,28
1,95
1,09
1,25
0,86
1) Gennemsnit for Øresundsbanen som helhed.
Kilde: Transport- og Boligministeriet.
Omkostningerne pr. passagerkilometer er opgjort på baggrund af bidrag fra
DSB og Banedanmark, mens omkostninger i Arriva ikke indgår, da Arrivas
omkostninger til togdrift er fortrolige.
Driftsudgifterne er baseret på DSB’s opgjorte nettoomkostninger forbundet
med togdrift, og vedligeholdelsesudgifterne omfatter almindelig drift, fornyelse