Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2125431_0001.png
TRA N SPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
16. decem ber 2019
2019-5447
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 26. september 2019 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Martin Geertsen (V).
Spørgsmål nr. 82:
Vil ministeren redegøre for de offentlige omkostninger pr. personkilometer på
Banedanmarks jernbanenet fordelt på lyntog, IC-3-tog, regionaltog, Arriva,
Kystbanen m.v.? Det bedes opgjort i en tabel.
Svar:
De offentlige omkostninger vedr. persontrafikken udgjorde i gennemsnit 0,86
kr. pr. personkilometer i 2017,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Offentlige omkostninger pr. personkilometer i banetrafik for 2017.
Kr. pr. personkm (pl 2017) T ogdrift, Vedligeholdelse
I alt
netto
Lyntog
IC
S-tog
Regionaltog øst
Regionaltog vest
Øresund
Kystbanen
Gennemsnit
-0,01
0,31
0,36
1,75
1,77
0,94
1,10
0,56
0,29
0,29
0,16
1,53
0,17
0,15
1
0,15
1
0,30
0,28
0,60
0,52
3,28
1,95
1,09
1,25
0,86
1) Gennemsnit for Øresundsbanen som helhed.
Kilde: Transport- og Boligministeriet.
Omkostningerne pr. passagerkilometer er opgjort på baggrund af bidrag fra
DSB og Banedanmark, mens omkostninger i Arriva ikke indgår, da Arrivas
omkostninger til togdrift er fortrolige.
Driftsudgifterne er baseret på DSB’s opgjorte nettoomkostninger forbundet
med togdrift, og vedligeholdelsesudgifterne omfatter almindelig drift, fornyelse
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om en redegørelse for de offentlige omkostninger pr. personkilometer på Banedanmarks jernbanenet fordelt på lyntog, IC-3-tog, regionaltog, Arriva, Kystbanen m.v., til transportministeren
2125431_0002.png
og vedligeholdelse af jernbanenettet afholdt af Banedanmark og er eksklusive
nyinvesteringer. Da spørgsmålet vedrører persontrafik, indgår ikke omkostnin-
ger til vedligeholdelse af jernbanenettet, der kan tilskrives godstransport på
jernbanenettet.
For de offentlige omkostninger ved togdrift for specifikke togsystemer henvises
desuden til DSB’s strækningsregnskab.
Tallene er opgjort for 2017, der er det seneste år, for hvilket der findes de nød-
vendige trafiktal.
Si de 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht