Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2090593_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transport- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. oktober 2019
2019-5239
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Boligudvalget har i brev af 19. september 2019 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 72:
Vil ministeren i lighed med svar på TRU alm. del - spørgsmål 145 (folketings-
året 2016-17) oplyse, hvad det i gennemsnit giver den offentlige sektor at over-
flytte 1 personkilometer fra tog til personbil? Ministeren bedes oplyse det i kro-
ner og øre pr. personkilometer.
Svar:
Med afsæt i samme beregningsmetode som i besvarelsen af TRU alm. del -
spørgsmål 145 samt opdaterede tal vil der i gennemsnit være en gevinst for de
offentlige finanser på 1,76 kr. pr. km, når der overføres én personkilometer fra
tog til personbil,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Nettoprovenu pr. personkm ved strukturel overflytning fra
tog til personbil (2019-priser).
Personbiler Tog
I alt
En personkm
1,04
0,73
1,76
Kilde: Transport- og Boligministeriet.
Note: Baseret på trafiktal fra 2017. Der kan være afrundingsafvigelser.
Gevinsten fra personbiler skyldes et større statsligt nettoprovenu ved et øget
transportarbejde i personbil som følge af, at staten får øgede indtægter fra bil-
afgifter (registrerings- og ejerafgifter) samt brændstofafgifter. Gevinsten fra tog
skyldes besparelser på drift og vedligeholdelse af togsystemet pr. personkm,
der overstiger faldet i billetindtægter.
Der er tale om gennemsnitstal for landet som helhed, der afspejler omkostnin-
ger og indtægter for den offentlige sektor ved en strukturel forskydning mellem
togtrafik og personbilstrafik. En central forudsætning for beregningen er, at
togproduktionen kan tilpasses faldet i antal personkm, og at flere personbiler
vil afvikle de overflyttede personkm.
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om, hvad det i gennemsnit giver den offentlige sektor at overflytte 1 personkilometer fra tog til personbil, til transportministeren
2090593_0002.png
Ved en marginal overflytning af en personkm fra tog til personbil vil togpro-
duktionen og antallet af personbiler ikke påvirkes. Det betyder dels, at der ikke
vil være en besparelse som følge af den mindskede togtransport, men alene et
tab svarende til billetindtægten. Desuden vil statens ekstra provenu ved mere
bilkørsel være mindre, fordi kun provenuet fra brændstofafgifter øges, mens
provenuet fra registrerings- og ejerafgifter vil være uændret.
Med afsæt heri vil en marginal overflytning af en personkm fra tog til personbil
indebære et tab for de offentlige finanser på 0,54 kr. pr. km. Det offentlige vil
således tabe mere ved faldet i billetindtægterne som følge af mindre togtrans-
port, end der vindes på stigningen i brændstofafgifterne som følge af mere per-
sonbilstrafik.
Tabel 2. Nettoprovenu pr. personkm ved en marginal overflytning
fra tog til personbil.
Personbiler Tog
I alt
En personkm
0,46
-1,00
-0,54
Side 2/2
Kilde: Transport- og Boligministeriet.
Note: Baseret på trafiktal fra 2017. Der kan være afrundingsafvigelser.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht