Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. oktober 2019
2019-5233
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Boligudvalget har i brev af 19. september 2019 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål nr. 71:
Vil ministeren redegøre for, om godstransport via vandvejen kan fremmes i
Danmark og herunder redegøre for, hvilke barriere der eventuelt skal nedbry-
des og hvilke nye tiltag,der eventuelt skal fremmes for at det kan ske? Gods-
transport via vandvejen rummer mange fordele i forhold til vej- og banetrans-
port, herunder klimafordele og vil tillige medføre færre trafikuheld på landeve-
je, reducere støjniveauet langs vejene samt give en billigere transport.
Svar:
Søtransport rummer typisk fordele med hensyn til trafiksikkerhed, trængsel og
støjgener, og transport ad vandveje er endvidere mindre belastende for klimaet
end vejgodstransport, men dog mere belastende end jernbanegodstransport,
der kører på el. Til gengæld er luftforeningen typisk større fra søtransport end
fra vejtransport og jernbanetransport.
Danmark har relativt korte transportafstande, og langt de fleste nationale gods-
transporter foregår med lastbil. En væsentlig årsag til dette er, at næsten alle
godstransporter er nødt til at starte og slutte med lastbil, fordi kun få virksom-
heder har direkte adgang til havne og eller jernbanespor. Lastbiltransport bli-
ver oftest den billigste transportform, fordi det fordyrer transporten, hvis den
skal omlastes til skib eller tog. Hertil kommer, at lastbiltransporterne ofte er
hurtigere og mere fleksible end søtransporter og jernbanetransporter.
I forlængelse heraf viser tal fra Danmarks Statistik, at de nationale godstrans-
porter med skib i Danmark er faldet med næsten 40 % fra 2008 til 2018,
jf.
tabel 1.