Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2090589_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. oktober 2019
2019-5233
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Boligudvalget har i brev af 19. september 2019 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Spørgsmål nr. 71:
Vil ministeren redegøre for, om godstransport via vandvejen kan fremmes i
Danmark og herunder redegøre for, hvilke barriere der eventuelt skal nedbry-
des og hvilke nye tiltag,der eventuelt skal fremmes for at det kan ske? Gods-
transport via vandvejen rummer mange fordele i forhold til vej- og banetrans-
port, herunder klimafordele og vil tillige medføre færre trafikuheld på landeve-
je, reducere støjniveauet langs vejene samt give en billigere transport.
Svar:
Søtransport rummer typisk fordele med hensyn til trafiksikkerhed, trængsel og
støjgener, og transport ad vandveje er endvidere mindre belastende for klimaet
end vejgodstransport, men dog mere belastende end jernbanegodstransport,
der kører på el. Til gengæld er luftforeningen typisk større fra søtransport end
fra vejtransport og jernbanetransport.
Danmark har relativt korte transportafstande, og langt de fleste nationale gods-
transporter foregår med lastbil. En væsentlig årsag til dette er, at næsten alle
godstransporter er nødt til at starte og slutte med lastbil, fordi kun få virksom-
heder har direkte adgang til havne og eller jernbanespor. Lastbiltransport bli-
ver oftest den billigste transportform, fordi det fordyrer transporten, hvis den
skal omlastes til skib eller tog. Hertil kommer, at lastbiltransporterne ofte er
hurtigere og mere fleksible end søtransporter og jernbanetransporter.
I forlængelse heraf viser tal fra Danmarks Statistik, at de nationale godstrans-
porter med skib i Danmark er faldet med næsten 40 % fra 2008 til 2018,
jf.
tabel 1.
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 71: MFU spm. om godstransport via vandvejen kan fremmes i Danmark, til transportministeren
2090589_0002.png
Side 2/2
Tabel 1. National godstransport, 2008-2018.
1.000 ton
Vandveje
Jernbane
Veje
2008
32.799
512
179.233
2010
24.395
737
156.729
2012
25.602
826
167.197
2014
20.441
930
171.310
2016
20.621
1.027
177.351
2018
19.727
961
161.893
Kilde: Danmarks Statistik.
En af de væsentligste barrierer for at fremme nationale godstransporter ad
vandvejen er at få reduceret omlæsningsomkostninger, herunder ved at øge
effektiviteten af den multimodale godshåndtering mellem havne, terminaler og
slutbrugere.
Det er vurderingen, at der eksisterer et vist potentiale for fremtidig vækst for
national godstransport med skib, men det
forudsætter, at de samlede ”dør-til-
dør” transporter
via vandveje bliver billiggjort.
Som led i en grøn omstilling af transportsektoren er det derfor vigtigt at sikre et
effektivt samspil mellem vej, bane og søfart, så mulighederne for at flytte mere
gods fra vej til sø understøttes.
På EU-plan har Europa-Kommissionen en målsætning om, at skibsfartens an-
del af det europæiske transportarbejde skal øges. Dette gælder særligt for de
længere godstransporter, hvor bl.a. short sea shipping søges fremmet gennem
diverse arbejdsprogrammer og støttemuligheder til initiativer i medlemsstater-
ne. I dansk regi deltager en række organisationer, herunder Trafik- Bygge- og
Boligstyrelsen,
i en arbejdsgruppe kaldet ”Short Sea Promotion Centre”,
som
Danske Rederier står i spidsen for.
Det kan endvidere oplyses, at Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen og Vejdirektora-
tet deltager i Interreg-projektet
”COMBINE”,
der bl.a. har fokus på at reducere
omkostningerne for transporter, hvor der benyttes mere end én transportform.
Projektet forventes afsluttet medio 2021.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht