Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2116321_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
29. november 2019
2019-5120
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. september 2019 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra ikke-medlemmer Troels Lund Poulsen (V) og Christoffer
Aagaard Melson (V).
Spørgsmål nr. 70:
Vil ministeren redegøre for, hvordan antallet af togpassagerer har udviklet fra
indgåelsen af aftalen om Togfonden til i dag? Udviklingen bedes sat i forhold til
den forventede stigning i antallet af passagerer, der var forudsat, da aftalen om
Togfonden blev indgået.
Svar:
Aftalen om Togfonden blev indgået tilbage i 2013. Den forventede vækst i
transportarbejdet, der var forudsat, da aftalen om Togfonden blev indgået, var
alene beskrevet for perioden 2010-2030. Den var følgende:
1
Øst DK: 0,7 % pr. år (fordelt linært)
Vest DK: 0,8 % pr. år (fordelt linært)
Over Storebælt: 0,5 % pr. år (fordelt linært)
Siden er der under de følgende V- og VLAK-regeringer truffet en række beslut-
ninger, der har svækket jernbanens konkurrencedygtighed i forhold til private
biler. Det gælder særligt nedsættelsen af registreringsafgiften og nedsættelsen
af broafgiften over Storebælt. Der har endvidere i perioden været lave brænd-
stofpriser.
Hertil kommer, at perioden 2013-2018 har været præget af mange sporarbejder
på banen, hvor der i perioder har været totalspærringer i Sønderjylland og på
Vestfyn, samt andre sporarbejder som følge af elektriceringen i Jylland og for-
Denne udvikling i transportarbejdet er baseret på den på daværende tidspunkt
prognosticerede vækst fra 2010 til 2030 uden en Timemodel baseret på beregnin-
ger i Landstrafikmodellen version 1.0.5. Af publikationen Togfonden DK
højha-
stighed og elektrificering på den danske jernbane fra 2013 findes en nærmere be-
skrivelse af forudsætningerne bag beregningen.
1
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 70: MFU spm. om, hvordan antallet af togpassagerer har udviklet fra indgåelsen af aftalen om Togfonden til i dag, til transportministeren
2116321_0002.png
beredende arbejde til Femern Bælt-forbindelsen. De infrastrukturforbringer på
jernbanen, som var forudsat i prognosen, blandt andet København-Ringsted
banen og opgraderingen af banen mellem Ringsted-Odense, er heller ikke slået
igennem endnu.
Den realiserede udvikling i transportarbejdet (antal personkilometer) i perio-
den 2013-2018 var ifølge Danmarks Statistik følgende:
Øst DK: 0,4 % pr. år (fordelt linært)
Vest DK: -3,8 % pr. år (fordelt linært)
Over Storebælt: -2,8 % pr. år (fordelt linært)
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht