Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2109830_0001.png
Notat
Transport- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Bidrag til svar på TRU-spørgsmål 57
Transport- og Boligministeriet har i en mail af 13. september 2019 anmodet DSB
om et bidrag til besvarelse af TRU-spørgsmål 57.
TRU-spørgsmål 57
Vil ministeren kommentere TRU alm. del - bilag 68? Ministeren bedes herunder
redegøre for, om ministeren er enig i konklusionerne, og om anbefalingerne vil
have de beskrevne effekter. Ministeren bedes endvidere vurdere omkostningerne
til gennemførelse af anbefalingerne.
DSB´s bemærkninger
DSB´s bemærkninger til de anbefalinger, hvor vi er nævnt i COWI´s Kystbane
rapport fremgår nedenfor.
Generelle kommentarer
Der er mange faktorer, der spiller ind i det samlede billede når det drejer sig om
indsatser i forhold til at opretholde og forbedre punktligheden på en hvilken som
helst strækning. DSB arbejder løbende med mange forskellige indsatser og
virkemidler, og vi synes, der er mange vigtige elementer og input i COWI’s
rapport. Som det fremgår nedenfor, er det tiltag vi på forskellig vis allerede
arbejder med. Grundet kompleksiteten i samspillet mellem de forskellige tiltag,
der bliver arbejdet med på Kystbanen såvel som i fjern- og regionaltrafikken
generelt, er det svært at sige noget præcist om omkostningerne eller den
isolerede effekt af de enkelte tiltag. Nedenfor er redegjort for vores vurdering og
aktuelle arbejde med de anbefalinger, som COWI har opstillet, der vedrører DSB.
Anbefalinger i rapporten til forbedring af regulariteten på kort sigt
Anbefaling 1:
DSB skal fortsætte målrettet og forebyggende vedligeholdelse af materiel. Dette
tiltag vil reducere de 20-25 % af årsagerne til forsinkelserne, der tilskrives fejl på
materiel.
DSB´s Bemærkninger
DSB er enig i anbefalingen. Som det fremgår af rapporten, har vi siden 2016
gennemført en reorganisering af vores værksteder og arbejdsgange. Vi vil
fortsætte vores arbejde med at gennemføre mere og bedre planlagt vedligehold.
Vi har f.eks. i 2019 implementeret et initiativ vedr. at Øresundstog, der skal på
Koncern-
sekretariatet
30. september 2019
DSB
Telegade 2 B 2,1
2630 Taastrup
CVR 25 05 00 53
Direkte 24689048
[email protected]
www.dsb.dk
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om ministeren vil kommentere COWI rapporten om Kystbanen, udarbejdet for Infrastruktur Nordsjælland, til transportministeren
2109830_0002.png
værksted, i videst muligt omfang kun kører i Danmark, så de kan komme på
værksted på rette tidspunkt og som planlagt.
Det bemærkes, at ansvaret for vedligeholdelsen af de 77 svenskejede
Øresundstog fra den 13. december 2020 vil blive varetaget af SJ og Mantena i
selskabet SJ Öresundståg AB og planlægges udført på værkstedet i Hässleholm.
Det forventes, at de 34 danske Øresundstog fortsat vil blive vedligeholdt på DSB’s
værksted på Helgoland frem til 2023.
Anbefaling 3
DSB skal medvirke til at reducere antallet af sikringsfejl ved minimering af brugen
af magnetskinnebremsen. Dette tiltag vil reducere de 10 % af forsinkelser, der
skyldes fejl på sporerne.
DSB´s Bemærkninger
Der pågår aktuelt et samarbejde mellem DSB og Banedanmark om at mindske
brugen af den såkaldte magnetskinnebremse. Det bliver desuden fortsat
indskærpet, at lokomotivførerne i fjern- og regionaltrafikken skal bestræbe sig på
at undgå at bruge magnetskinnebremsen i så stor udstrækning, som det er muligt.
Anbefaling 5
DSB skal sikre gode vendetider uden konflikter mellem ind- og udkørende tog i ny
køreplan. Aktiviteten vil reducere de 10-15 % af forsinkelserne, der skyldes
trafikforhold.
DSB´s Bemærkninger
DSB er enig i anbefalingen. Det fremgår af COWI’s rapport, at der i Helsingør kan
opstå problemer med driftsafviklingen ved forsinkelser, da tog fra København kun
ankommer kort tid (1 minut) før toget afgår mod København. Forsinkelser på
ankommende tog kan således påvirke afgående tog, da togvejene nogle steder
krydser hinanden. Der fremgår endvidere af rapporten, at der i køreplanen for
2018 er taget hånd om problematikken, da tidsrummet mellem ankomst og
afgang i Helsingør er øget til to minutter.
Fra december 2019 vil DSB foretage yderligere en justering af køreplanen, så tog
fra Helsingør afgår før tog skal ankomme til Helsingør. Dermed undgås det, at
forsinkelser på ankommende tog påvirker afgående tog. Det bemærkes, at
initiativet gennemføres som en del af vores driftsplanlægning, der er derfor ikke
muligt at opstille et estimat for omkostningerne, som er forbundet hermed.
Anbefaling 6
DSB skal opstille rangerplan for Østerport og Københavns Hovedbanegård.
Aktiviteten vil reducere de ca. 10 % af forsinkelserne, der skyldes trafikstyring.
Side 2/4
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om ministeren vil kommentere COWI rapporten om Kystbanen, udarbejdet for Infrastruktur Nordsjælland, til transportministeren
2109830_0003.png
DSB´s bemærkninger
DSB er enig i anbefalingen. DSB og Banedanmark arbejder aktuelt med opstilling
af rangerplaner på Københavns Hovedbanegård. Når arbejdet med Københavns
Hovedbanegård er afsluttet, forventer vi at kunne påbegynde opstilling af
rangerplaner på Østerport.
Anbefalinger i rapporten til forbedring af regulariteten på længere sigt:
Anbefaling 1
DSB skal gennemføre en ny køreplan. Den nye køreplan baseret på kvarters-drift
virker mere robust end den nuværende. Aktiviteten vil reducere de 10-15 % af
forsinkelserne, der skyldes trafikforhold og de ca. 10 %, der skyldes trafikstyring.
DSB´s bemærkninger
Det er er politisk besluttet at strækningen København (Østerport)-Malmø
overdrages til Skånetrafiken. Dermed vil togene fra Kystbanen køres ud i
Sjællandstrafikken, og tog fra Sverige vender på Østerport. Forudsætningen for
denne plan har været kvartersdrift både på svensk og dansk side. Kvartersdriften
har dog efterfølgende vist sig muligvis først at blive implementeret i Sverige til
K25.
DSB forventer at implementere kvartersdrift senest til K23 og sandsynligvis
tidligere, da dette er en forudsætning for at kunne binde Kystbanen sammen med
den øvrige regionaltrafik på Sjælland, som kører i kvarterstakt. Kvartersdrift vil
øge serviceniveauet på de store stationer, mens de to mindste stationer får
halvtimesdrift i stedet for tre tog i timen. Strukturen i kvartersdrift øger
robustheden, idet der er mindre risiko for at forsinkelser på ét tog påvirker andre
tog.
Side 3/4
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om ministeren vil kommentere COWI rapporten om Kystbanen, udarbejdet for Infrastruktur Nordsjælland, til transportministeren
2109830_0004.png
Anbefaling 4
DSB skal anskaffe materiel med større kapacitet til ind- og udstigning. Aktiviteten
vil reducere de 10 % af forsinkelserne, der skyldes passagerforhold.
DSB´s bemærkninger
I takt med indsættelse af nye el-lokomotiver og overdragelse af
Øresundstrafikken til Skånetrafikken er det planen at DSB’s dobbeltdækkervogne
med nye el-lokomotiver suppleret af ca. 10 Øresundstogsæt skal betjene
Kystbanen. Dette forventes alt andet lige at forbedre ind- og
udstigningsforholdene og de afledte forsinkelser heraf som følge af reduceret
behov for tid til ind- og udstigning samt afgangsproceduren.
Side 4/4