Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Notat
23.09.2019
Bidrag til besvarelse af TRU 57
Nedenfor følger bidrag til besvarelse af TRU 57, der er stillet af MF Andreas Steenberg (RV):
Vil ministeren kommentere TRU alm. del - bilag 68?
[COWIs rapport ”Kystbanen –
Vurdering af
muligheder for på kort og mellemlangt sigt at forbedre rettidigheden” af maj 2018]
Ministeren bedes
herunder redegøre for, om ministeren er enig i konklusionerne, og om anbefalingerne vil have de
beskrevne effekter. Ministeren bedes endvidere vurdere omkostningerne til gennemførelse af
anbefalingerne.
Indledningsvist skal Banedanmark fremhæve, at Banedanmark allerede har taget en lang række tiltag
for at forbedre kundepunktligheden på Kystbanen, herunder gennemført større
sporombygningsarbejder på strækningen i 2017 og 2019, lavet tiltag for at reducere sikringsfejl samt
løbende forbedret disponeringskonceptet på strækningen. Banedanmark har fortsat stort fokus på at
forbedre punktligheden på Kystbanen. Banedanmark har i nedenstående alene forholdt sig til forslag,
der vedrører Banedanmark.
Banedanmark kan bekræfte de af COWI angivne årsager til forsinkelser, men vil samtidig bemærke, at
det er yderst vanskeligt at vurdere den præcise punktlighedseffekt
af COWI’s forskellige forslag, da
mange indbyrdes forbundne forhold kan indvirke på den oplevede punktlighed
Bemærkninger til COWI’s konkrete forslag:
Forsinkelser på grund af sikringsfejl
COWI foreslår, at Banedanmark indsætter ekstra personale til hurtig fejlretning af sikringsanlæg.
Ekstra fejlretningspersonale vil have en positiv effekt på punktligheden, men fejlretningspersonale er
ikke den eneste betydende eller nødvendigvis mest betydende faktor for signalfejlenes påvirkning af
regulariteten på Kystbanen. Selv med ekstra personaleressourcer vil de fejl, der opstår på signalerne,
fortsat tage en vis tid at nå frem til (responstid) og en vis tid at rette (udbedringstid) og en vis tid at
genoprette trafikalt (trafikal genopretningstid). Det kan samtidig nævnes, at i en benchmark-
undersøgelse af responstid og samlet fejlretningstid på fjernbanen har Kystbanen en af landets bedste
placeringer, hvad angår både responstid og samlet fejlretningstid. Det er således meget tvivlsomt, om
det angivne potentiale kan opnås, selv hvis der investeres meget betydelige summer i
fejlretningspersonale.
Det skal samtidig bemærkes, at Banedanmark allerede arbejder intensivt på at begrænse mængden af
fejl, og på Kystbanen har der navnlig været en særlig indsats for at nedbringe spånefejl, da disse er
årsag til såkaldte
“falske besættelser”,
hvor en strækning fejlagtigt vises besat. Andre indsatser
relevante for Kystbanen er forbedrede værktøjer til at lokalisere og reducere ATC-fejl, som giver små
og store gener for trafikafviklingen, ligesom lamper i signaler langs sporene udskiftes forebyggende,
når de statistisk er i slutningen af deres forventede levetid.
Procedurer for håndtering af forsinkelser
Banedanmark arbejder allerede i dag med procedurer for håndtering af forskellige typer af
togforsinkelser på Kystbanen. Dette sker blandt andet ud fra et sæt af disponeringsplaner, som
iværksættes, når en trafikal uordenssituation opstår. Disponeringsplanerne er aftalt med de
jernbanevirksomheder, der er aktive på strækningen. Banedanmark har allerede implementeret en
Trafik
Telefon
Ledelsessekretariatet
+458234 0000
Carsten Niebuhrs Gade 49 Direkte
1577 København V
+4522507799
www.bane.dk
Journalnr.
2019-16423
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(2)