Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2109828_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transport- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. oktober 2019
2019-4939
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Boligudvalget har i brev af 10. september stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 57:
Vil ministeren kommentere TRU alm. del - bilag 68? Ministeren bedes herun-
der redegøre for, om ministeren er enig i konklusionerne, og om anbefalingerne
vil have de beskrevne effekter. Ministeren bedes endvidere vurdere omkostnin-
gerne til gennemførelse af anbefalingerne.
Svar:
TRU alm. del
bilag 68 udgøres af rapporten
”Kystbanen. Vurdering af mulig-
heder
for på kort og mellemlangt sigt at forbedre rettidigheden på Kystbanen”.
Udarbejdelse af rapporten er foranstaltet af Kommunesamarbejde Nordsjæl-
land, og den indeholder en række anbefalinger til DSB og Banedanmark, der
efter COWI’s opfattelse vil kunne
forbedre punktligheden på Kystbanen.
Anbefalingerne på kort sigt vedrører fokus på ressourcer til vedligehold af tog
og fokus på udbedring af signalfejl, opstilling af rangerplaner, mere fokus på
gode vendetider, mindre brug af magnetskinnebremse m.v.
På længere sigt anbefaler COWI, at der gennemføres en ny køreplan baseret på
kvartersdrift, indkøbes nyt materiel og etableres ny infrastruktur (transversaler
i Nivå og retningsdrift på Kastrup Station).
Jeg vil godt starte med at slå fast, at punktligheden på Kystbanen faktisk har
været støt stigende siden 2016, hvilket fremgår af nedenstående tabel:
2016
Kundepunktlighed
*Opgjort pr. 27. august 2019
Min oplevelse af udfordringerne på Kystbanen er dog, at der desværre er tilba-
gevendende perioder, hvor punktligheden er på et uacceptabelt lavt niveau,
71, 2
2017
75,4
2018
77,1
2019
78,2 *
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om ministeren vil kommentere COWI rapporten om Kystbanen, udarbejdet for Infrastruktur Nordsjælland, til transportministeren
2109828_0002.png
hvis man som pendler er afhængig af Kystbanen for at få sit familie- og arbejds-
liv til at hænge sammen.
Jeg holdt den 9. september 2019 møde med Kystbaneborgmestrene og Regi-
onsrådsformanden. På mødet var der enighed om, at der skal ses nærmere på,
om vores samarbejde med svenskerne fungerer optimalt. Det skyldes, at der er
stigende påvirkning af punktligheden på Kystbanen fra forsinkede svenske tog.
Desuden undersøger vi fortsat muligheden for at omlægge Kystbanen, så toge-
ne kan køre i pendulfart mellem Helsingør og København. En sådan omlægning
forventes at kunne øge punktligheden markant, men vil dog først kunne im-
plementeres på længere sigt.
Jeg har bedt Banedanmark og DSB om at gennemgå anbefalingerne i COWI-
rapporten fra maj 2018 med hensyn til effekter og omkostninger, og jeg henvi-
ser derfor til vedlagte notater. Jeg bemærker i den forbindelse, at det som ud-
gangspunkt kan være meget svært at skelne mellem effekter af tiltag på bestem-
te strækninger og tiltag på jernbanen som helhed, da mange faktorer kan udøve
påvirkning lokalt og/eller nationalt.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht