Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2079288_0001.png
BOLIGMINISTEREN
Transport- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
24. september 2019
2019-4911
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Boligudvalget har i brev af 9. september stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Peter Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 56:
Vil ministeren redegøre for, i hvilket omfang beboerne og deres ønsker inddra-
ges i udarbejdelsen af en helhedsplan? Kan reglerne medføre en risiko for, at
den almene boligforening bruger mange penge på forberedelse af en helheds-
plan uden at høre beboernes ønsker først, med den virkning at beboerne efter-
følgende kan have svært ved at sige nej til planen, fordi planen allerede er mere
eller mindre fastlagt?
Svar:
Jeg har bedt Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om et svarbidrag. De oplyser
følgende:
”Reglerne
om organisering af almene boliger hviler på et beboerdemokratisk
grundlag, hvor beboerne har flertal i alle besluttende organer, jf. almenboliglo-
vens §§ 9-11 og kapitel 2.
Den organisatoriske struktur består af fire beboerdemokratiske organer, der
har forskellige kompetencer: Øverste myndighed, organisationsbestyrelsen,
afdelingsbestyrelsen og afdelingsmødet. Beboerdemokratiet skal både give den
enkelte beboer indflydelse på udviklingen i boligområdet og være med til at
sikre engagement, integration og sammenhængskraft i lokalområdet. Samtidig
sikrer beboerdemokratiet en tæt sammenhæng mellem indflydelse og det øko-
nomiske ansvar.
Øverste myndighed varetager organisationens overordnede og tværgående an-
liggender såsom boligorganisationens administrations- og byggepolitik, er-
hvervelse, salg, nybyggeri m.v. Organisationsbestyrelsen har den overordnede
ledelse af boligorganisationen og dens afdelinger og er ansvarlig for driften.
Afdelingsmødet godkender afdelingens driftsbudget og godkender derudover
de overordnede rammer for arbejder og aktiviteter i afdelingen. Når afdelings-
mødet har godkendt rammerne for nye arbejder og aktiviteter, er det afdelings-
bestyrelsens opgave at udmønte beslutningerne. Det er afdelingsbestyrelsens
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 56: MFU spm. om, i hvilket omfang beboerne og deres ønsker inddrages i udarbejdelsen af en helhedsplan, til boligministeren
2079288_0002.png
opgave at varetage afdelingens interesser bl.a. i forhold til boligorganisationens
ledelse, herunder at øve indflydelse på afdelingens drift inden for de rammer,
som afdelingsmødet udstikker.
Som udgangspunkt skal planer for fysiske renoveringsarbejder eller boligsocia-
le aktiviteter for et alment boligområde behandles og godkendes af afdelings-
mødet. Dog giver almenboliglovens § 37, stk. 4, mulighed for, at en boligorgani-
sations øverste myndighed kan træffe beslutning om at gennemføre arbejder og
aktiviteter uden afdelingsmødets godkendelse, når dette er nødvendigt, og af-
delingsmødets godkendelse ikke kan opnås. Det drejer sig om større energibe-
sparende foranstaltninger, boligsociale helhedsplaner, fremtidssikring af be-
byggelsen og indsatser, der forebygger dannelse og opretholdelse af udsatte
boligområder.
Før en boligorganisation kan inddrage beboerne i en beslutningsproces om
fysiske renoveringsarbejder eller boligsociale aktiviteter, kan der ofte være be-
hov for at forberede materiale, så beboerne har gennemarbejdede og realistiske
forslag at tage stilling til. Det vil ofte være nødvendigt at afholde udgifter i den-
ne forberedende fase, hvilket ikke efterfølgende bør afholde de beboerdemokra-
tiske organer fra at gå aktivt ind i dialogen og beslutningerne om de fremlagte
planer for deres boligafdeling.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Kaare Dybvad Bek