Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2079282_0001.png
BOLIGMINISTEREN
Transport- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
24. september 2019
2019-4911
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Boligudvalget har i brev af 9. september stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Peter Skaarup (DF).
Spørgsmål nr. 55:
Vil ministeren redegøre for reglerne om sammensætningen af Landsbyggefon-
dens bestyrelse, herunder for reglernes formål? Vil ministeren i den forbindelse
oplyse, om et medlem af Landsbyggefondens bestyrelse, der er direktør i en
boligforening, i sin egenskab af bestyrelsesmedlem direkte eller indirekte kan
været involveret i at bevilge tilskud til egen boligforening? Mener ministeren i
givet fald ikke, at det kan være et problem?
Svar:
Jeg har bedt Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen om et svarbidrag. De oplyser
følgende:
”I
lov om almene boliger mv. fremgår det af § 76, stk. 2, at Landsbyggefonden
ledes af en bestyrelse på 9 medlemmer. Formanden for bestyrelsen og 4 andre
medlemmer vælges af BL
Danmarks Almene Boliger. Af bestyrelsens øvrige 4
medlemmer vælger Lejernes Landsorganisation i Danmark to medlemmer, som
skal være beboere i alment byggeri, Kommunernes Landsforening vælger et
medlem, og Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune vælger i fæl-
lesskab et medlem. Efter samme regler vælges stedfortrædere for formanden og
de øvrige medlemmer. Alle valg sker for 4 år ad gangen. Genvalg kan finde sted.
Bestyrelsen skal ifølge lovens § 76, stk. 3, træffe nærmere bestemmelse om va-
retagelsen af den daglige administration af fondens anliggender og fastlægger
retningslinjer for arbejdets tilrettelæggelse. Endvidere skal generelle forskrifter
og vejledninger, som fonden udsender til indskydere og låntagere, godkendes af
bestyrelsen.
Det følger endvidere af § 77, stk. 1, i lov om almene boliger, at Fonden skal have
et sæt vedtægter som indeholder bestemmelser, der sikrer en forsvarlig tilrette-
læggelse af fondens virksomhed. Vedtægterne skal godkendes af boligministe-
ren.
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 55: MFU spm. om ministeren vil redegøre for reglerne om sammensætningen af Landsbyggefondens bestyrelse, herunder for reglernes formål, til boligministeren
2079282_0002.png
Det fremgår af Landsbyggefondens vedtægter, at et bestyrelsesmedlem ikke
kan deltage i forhandling eller afstemning om en sag, i hvilken den pågældende
eller en boligorganisation, hvortil vedkommende er knyttet som bestyrelses-
medlem, forretningsfører eller lignende, har en særinteresse. Endvidere kan et
bestyrelsesmedlem valgt af Kommunernes Landsforening eller Københavns og
Frederiksberg Kommuner ikke deltage i forhandling eller afstemning om en sag
vedrørende kommunale almene ældreboliger beliggende i den kommune, hvor
vedkommende er valgt/ansat.
Endvidere oplyser Landsbyggefonden, at der ingen sagsbehandling er af enkelt-
sager, ventelister og lignende i fondens bestyrelse. Sagsbehandling efter lov og
regler er generelt delegeret til fondens sekretariat.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Kaare Dybvad Bek