Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2080974_0001.png
TRANSPORTMINISTEREN
Transport- og Boligudvalget
Folketinget
Dato 27. september 2019
J. nr. 2019-4856
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Boligudvalget har i brev af 6. september 2019 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Mette Thiesen (NB).
Spørgsmål nr. 53:
Københavns Borgerrepræsentation har for nyligt drøftet problemer med varme
i metroen med input fra Metroselskabet. Mener ministeren, at det er rimeligt,
at der heller ikke i den nye Cityring er etableret aircondition, hvilket ikke
mindst går ud over de ældre passagerer, og vil ministeren tage initiativ til at
rette op på det? Er ministeren enig med Metroselskabet i, at der fortsat ikke
skal tages hensyn til ældres velbefindende i metrotogene?
Svar:
Jeg har indhentet svarbidrag fra Metroselskabet, som er ansvarlig for metroens
tekniske installationer, herunder ventilationssystem mv. Metroselskabet oply-
ser følgende:
”Metroselskabet bestræber sig på at levere en god service til alle kunder, her-
under også ældre borgere og andre borgere, som måtte have særlige behov.
Metroselskabet kan oplyse, at selskabet løbende gennemfører kundeundersø-
gelser, hvor kundernes tilfredshed med rejsen undersøges på en række para-
metre. I årene 2015-2018 har i gennemsnit 95 pct. af kunderne været meget
tilfredse eller tilfredse med rejsen. Samme billede kendetegner 2019. Ses der
alene på de ældre (kunder på 70 år eller derover) har i gennemsnit 98 pct.
været meget tilfredse eller tilfredse med rejsen i samme periode. De ældres
tilfredshed med Metroen er således højere end de yngre kunders tilfredshed
med Metroen.
I Cityringen kører togene langt overvejende i tunnel under jorden. Tempera-
turen i tunnelen er ca. 8-12 grader året rundt, og togene bliver således ikke
opvarmet af solen undtagen når de holder udendørs på kontrol- og vedlige-
holdelsescentret for M3/M4. Den længste tur i Cityringen tager ca. 12 minut-
ter og normalt rejser kunderne mindre end 10 minutter, når de bruger metro-
en.
TRU, Alm.del - 2018-19 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 53: Spm. om ministeren mener, at det er rimeligt, at der i den nye Cityring ikke er etableret aircondition, til transportministeren
2080974_0002.png
Side 2/2
Det kan oplyses, at der heller ikke er aircondition i blandt andet M1/M2 og S-
tog. Der er i M3 Cityringen
og metroens øvrige tog
installeret et ventilati-
onssystem, som ikke køler luften, men sikrer en løbende udskiftning af luften i
togene, så der er frisk luft, jf. nedenfor.
Et airconditionanlæg vil tilføre ekstra vægt til toget og dermed en betydelig
forøgelse af driftsomkostningerne, idet den ekstra vægt fra airconditionanlæg
bl.a. betyder, at der skal bruges mere energi til at flytte toget. Dette betyder
også, at et airconditionanlæg vil øge CO2 udledningen fra metroen i drift be-
tydeligt, hele året. Dette vil gøre sig gældende hele kalenderåret da det ikke,
med de tekniske løsninger som findes på markedet, pt. er muligt at på- eller
afmontere airconditionanlæg efter behov.
For at sikre et godt indeklima i Cityringens tog har Metroselskabet valgt, at
togene her har et kraftigt varme- og ventilationssystem som følger den tyske
standard VDV 181. Systemet skifter luften i toget mellem 3 og 40 gange pr.
time alt afhængig af temperaturen i toget, hvilket vil sikre et godt klima i to-
get.
Det er Metroselskabets vurdering, at et eventuelt airconditionanlæg med det
nuværende klima i Danmark, kun vil være aktivt få dage om året. Metrosel-
skabet følger udviklingen i eventuelle permanente forandringer af klimaet i
Danmark, og hvis det over tid viser sig, at der er flere dage om året, med me-
get varmt vejr, vil Metroselskabet vurdere, om togene i fremtiden skal have
aircondition installeret.”
Jeg henholder mig til Metroselskabets svarbidrag, og hæfter mig ved, at de æl-
dre er tilfredse med at rejse med den eksisterende metro. Derudover hæfter jeg
mig ved, at Metroselskabet grundigt har overvejet, hvordan de skal sørge for
kundernes veltilpashed i togene, og på den baggrund har valgt et varme- og
ventilationssystem, der skal sikre et godt klima i toget og passer til vejret i
Danmark. Endeligt er det positivt, at Metroselskabet er opmærksom på at træf-
fe grønne valg. I dette tilfælde i valget af ventilationssystem.
Afslutningsvis og i en helt anden boldgade kan jeg i øvrigt oplyse, at der på alle
Cityringens 17 stationer vil være to elevatorer. På den eksisterende metro er der
én. Derudover er stigningen og hældningen på trapperne til og fra de nye stati-
onspladser blevet mindre, så de er lettere at gå på. Det er tiltag, som gør det
lettere for blandt andre ældre at rejse med Cityringen.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht