Transport- og Boligudvalget 2018-19 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
26. september 2019
2019-4748
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Boligudvalget har i brev af 3. september 2019 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 45:
Vil ministeren kommentere og forholde sig til artiklen "Forundret benampute-
ret kan ikke få hjælp til at komme med toget" på www.tvmidtvest.dk den 2.
september 2019 samt redegøre for, hvorvidt det er korrekt, at det er Arrivas
kontrakt med transportministeriet, som er til hinder for, at der kan tilbydes
handicaphjælp på visse togstationer?
Svar:
Transport- og Boligministeriets kontrakt med Arriva sikrer et minimumsind-
hold af handicapservice, herunder at Arriva samarbejder med andre operatører
og relevante handicaporganisationer.
Kontrakten og den aftale om handicapservice, som Arriva er part i, indebærer
blandt andet, at for eksempel kørestolsbrugere på en række stationer efter for-
udgående aftale kan få hjælp til at komme på og af toget ved hjælp af mobile
handicaplifte placeret på de pågældende stationer. Ligeledes er en række stati-
oner udpeget som ”udvekslingsstationer” for dør-til-dør
rejser, som passagerer,
der er visiterede hertil, kan bestille via de regionale trafikselskaber. Jeg ved-
lægger til udvalgets orientering de p.t. gældende vilkår for handicapservice med
Arriva, DSB, Nordjyske Jernbaner og de regionale trafikselskaber.
Hvidbjerg Station er dog ikke blandt disse stationer, og jeg er således bekendt
med, at der fortsat er togstationer i Danmark, hvor det er en udfordring for
kørestolsbrugere at tage toget. Derfor er Arriva og de øvrige operatører også
forpligtet til at medtage passagerer med handicap under den såkaldte ledsager-
ordning, som gør det muligt til en reduceret billetpris at medbringe en ledsa-
ger, der kan hjælpe undervejs.
Det følger desuden af lov om trafikselskaber, at svært bevægelseshæmmede,
blinde og stærkt svagsynede har retskrav på individuel handicapkørsel. Det er
en ordning, der tilbyder et alternativ til de borgere, der ikke har mulighed for at
benytte den almindelige kollektive trafik.